Sari la conținut

Proiect-pilot unic în Europa, la vama Moravița

De mai puțin de trei minute. De atât vor avea nevoie cei care aleg să treacă în Serbia, prin Vama Moravița. Institutului Tehnologic din Austria a dotat punctul de trecere cu o poartă automată care facilitează tranzitarea într-un timp record. Totul face parte dintr-un proiect-pilot implementat în premieră, la nivel terestru, în Europa.

Proiectul care poarte numele de FastPass este testat timp de o lună în vama Moravița și funcționează pe un principiu extrem de simplu, menit să scadă considerabil timpul petrecut la punctele de control.

„Odată ajuns în punctul de control, șoferul trebuie să aibă la îndemână cartea de identitate, permisul, precum și actele mașinii. Acestea vor fi scanate și vor ajunge mai departe, în noua bază de date” - Claudiu Sav, reporter Digi24 Timișoara. Odată scanate, informațiile sunt apoi stocate într-o bază de date și re-verificate odată ce mașina ajunge în dreptul porții de control.

„Aici apare identificarea, după care vom ridica bariera și își va continua drumul.” „Scopul îl reprezintă testarea și facilitarea unei soluții pentru a facilita controlul la frontieră, pentru cetățenii de bună-credință care tranzitează frontierele Uniunii Europene, dar și pentru a moderniza, accelera și îmbunătăți gestiunea frontierelor externe”, explică inspector PTF Stamora-Moravița.

Întreaga operațiune, care durează mai puțin de trei minute este pe placul celor care tranzitează în mod frecvent cele două țări, cu atât mai mult cu cât, toate datele vor fi înregistrate doar o singură dată.

„Alta decât să fiu fericită de acest proiect, nu există. Mai ales că eu trec des granița, deci pentru mine e aer curat.”

„Eu stau în Serbia sunt căsătorită acolo. Păriniții sunt în Timișoara deci trec aproape tot timpul înainte și înapoi. Acum e mai bine, dar cred că cu noul proiect va fi foarte bine.”

„Trec pe aici foarte des și ar fi o ușurare, fluxul ar fi mult mai rapid și ușor. Ar fi perfect!”

Alte două sisteme identice sunt testate în Grecia, pentru tranzitul pe apă, dar și în Franța, pentru cel aerian.