Sari la conținut

Se reia navigaţia între România şi Serbia

Canalul Bega, care leagă România de Serbia, va redeveni navigabil. Autoritățile din Timiș și vecinii de peste graniță au primit bani europeni ca să redeschidă navigaţia transfrontalieră după aproape 60 de ani. 7 milioane de euro primește partea română pentru repararea nodului hidrotehnic şi a ecluzei de la Sânmihaiu Român, motivul principal pentru care acum nu se poate ajunge pe apă în Serbia. Țara vecină primeşte o sumă similară pentru repararea a două noduri hidrotehnice, construcția unei piste de biciclete şi realizarea studiului de fezabilitate pentru un punct de trecere a frontierei.

„Nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român a fost construit la începutul secolului XX şi nu a folosit de 6 decenii, iar din 1990 nici imăcar nua fost întreţinut, starea lui de degradare fiins avansată. Acum însă, cu ajutorul banilor europeni, toate instalaţiile vor fi repuse în funcţiune” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara.

Asta înseamnă că se va putea merge pe canalul Bega până în localitatea Zrenjanin (ZRENIANIN), Serbia. Cei mai vârstnici locuitori din Timiș îşi amintesc de vremurile când se plimbau între cele două ţări, iar cei mai tineri de abia aşteaptă să dea o tură până în Serbia, pe apă.

„Eu am făcut şcoala textilă şi diriginta ne-o dus cu vaporul pe Bega la a doua poartă, acolo am mâncat, ce frumos o fost. Cum vi se pare că acum vom putea merge cu barca până la sârbi? Oh... ce bine ar fi. M-aş duce şi eu că de atunci nu am mai fosrt cu vaporul niciodată.”

„Foarte bine. cu bicicleta, nu? Şi pe apă, da? Foarte bine.”

„M-aş plimba. Cred că este o idee bună, ar fi interesant.”

Autorităţile au început investiţiile în acest scop în 2010. Au cheltuit 17 milioane de euro pentru decolmatarea albiei râului până la graniţă, dar lipsa finanţării nu a permis repararea ecluzei şi a nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român.

„Asta ar însemna o întoarcere în timp. În Europa sunt acum 40.000 de căi navigabile. Noi am avut acest canal cu o funcţiune deosebit de importantă pentru Timişoara şi ar fi păcat să nu-l readucem măcar la valoarea pe care a avut-o înainte”, explică Alexandru Bărboi, specialist, Căpitănia Timişoara.

Judeţul Timiş şi Serbia primesc, fiecare, câte 7 milioane de euro pentru reparaţiile necesare.

„Va fi reabilitat nodul hidrotehnic în totalitate. Din aceşti bani se va cumpăra o dragă pentru menţinea curată a canalului şi scoaterea nămolului şi două barje pentru transportula cestui nămol”, completează Titu Bojin, directorul Apelor Române Banat.

„Dârzenia partenerilor sârbi, iată, îşi găseşte ecou. Foarte bine, mergem înainte. Este un lucru foarte bun pentru judeţ, pentru Timişoara”, spune și Sorin Grindeanu, preşedintele Consiliului Judeţean Timiş.

Autorităţile din Serbia trebuie să construiască o pistă de biciclete până în România şi să deschidă un punct de trecere a frontierei. Lucrările ar urma să înceapă anul viitor şi vor dura trei ani.