FABRICAT ÎN ROMÂNIA. Cea mai mare fabrică din Europa de huse și centuri de siguranță pentru scaune auto destinate copiilor, la Pașcani

Data actualizării: Data publicării:
tex prod pascani huse fabricat in romania

În lipsa unei conexiuni rapide oferite de o autostradă, Moldova e vitregită de o industrie prosperă. Cu toate acestea, într-un oraş cu 30.000 de locuitori din nord-estul ţării, un industriaş a pus pe picioare un colos economic. În Paşcani, funcţionează cea mai mare fabrică din Europa de huse şi centuri de siguranţă pentru scaune auto destinate copiilor. Până să ajungă lider european, firma a trecut printr-un faliment şi mai multe momente critice. Astăzi, după opt ani de la deschidere, fabrica are comenzi peste capacitatea de producţie şi livrează anual sute de mii de scaune auto către patru continente.

Povestea fabricii de huse pentru scaune auto din Pașcani a început în anul 2000. Într-o perioadă economică tulbure, Doina Cepalis, fost economist, face o mișcare curajoasă: cumpără o fabrică de textile cu 800.000 de euro. Şase ani mai târziu, intrarea masivă a firmelor chineze pe piaţa europeană a dus-o la faliment. Constrânsă de împrejurări şi cu un capital de numai 10.000 de euro, conducerea schimbă direcţia la 180 de grade. Începe o nouă eră.

Cosmin Buiciac, director general Te-Rox Prod Paşcani: Din 2007 s-a început producţia pentru scaune auto. Iniţial, cu 16 persoane, cu un loc de probă, asta a fost pe 2 aprilie 2007, atunci este şi ziua noastră, şi după aproape trei săptămâni s-a ajuns la o producţie de 3.000 de bucăţi, care a fost target-ul impus de clientul nostru Team Tex, cu care colaborăm din 2007 de atunci.

Deşi un pariu riscant, fabrica de textile rezistă pe piaţă. Ba mai mult, de la un milion de lei cifra de afaceri în 2007, opt ani mai târziu s-a ajuns la 100 de milioane, cu tendinţă de creştere. Unul dintre secrete: banii merg toți în utilaje noi.

Cosmin Buiciac, director general Te-Rox Prod Paşcani: Din 2007 şi până acum şi peste șase milioane de euro în investiţii, avem o capacitate între 15 şi 17.000, în funcţie de modelul şi combinaţia de husă sau de kit care este nevoie la livrare în ziua respectivă.

Așa se face că, sub pereții fostului colos comunist, care păstrează încă amprenta erei socialiste, stă tehnologie de ultimă generație.

După 15 ani și investiții masive în utilaje, compania a devenit unul dintre cei mai mari producători europeni de huse pentru scaune auto și centuri de siguranță”, transmite corespondentul Digi24 Diana Mihalcea.

Fiecare secție funcționează în câte o hală. Întregul flux este gândit să meargă şnur. Prima oprire, imprimeria. Aici se pregătesc modelele care vor apărea pe scaunele pentru copii. Zilnic manevrată de doi angajaţi imprimă în jur de 11.000 de bucăți. Urmează pregătirea materialelor. Sunt alese culorile, texturile și tipul de burete. Produsul astfel pregătit merge la croitorie, unde șase mașini taie forma pieselor după o comandă dată de computer.

Cosmin Buiciac, director general Te-Rox Prod Paşcani: E forma piesei, care se pune pe plasament pe lățimea materialului, totul se face de către biroul tehnic. Se transferă șablonul pe calculator, iar apoi mașina îşi preia coordonatele în funcție la ce are de tăiat.

Singura zonă care îți amintește de vechea fabrică este secția de confecții, unde sute de femei lucrează în două schimburi. Este singurul sectorul unde munca nu poate fi automatizată.

Cosmin Buiciac, director general Te-Rox Prod Paşcani: Deocamdată, nimic nu poate să ne înlocuiască un confecționer bun, care lucrează la noi de foarte mult timp.

Gata de livrare, husele merg la mașina de împachetat. Cu ajutorul unui utilaj de presare, li se reduce volumul.

Cosmin Buiciac, director general Te-Rox Prod Paşcani: Acum băieții au pus numărul de bucăți în funcție de cât de mare vrem să ne iasă pachetul și dacă mergeți în partea cealaltă ca să vedeți cum iese.

Acum pachetul nostru a fost pus în folie, care nu lasă să intre aer şi apoi se sudează pe lateral

Marfa e pusă pe rafturi și pregătită de livrare. În fiecare noapte, de pe ușa producătorului din Pașcani, ies două sau trei tiruri. Peste 90% din producţie merge la export, în 51 de ţări.

În afară de investițiile masive, un alt secret al fabricii este pariul pe tineri. Actualul director a fost numit pe post la 25 de ani. Acum are 29. Cosmin Buiciac lucrează în fabrică de la 21 de ani. A pornit de jos, a condus echipe, iar acum are pe umeri responsabilitatea a 1.000 de angajați. Printre aceștia, și părinții lui, care lucrează în fabrică încă de pe vremea comunistă.

Cosmin Buiciac, director general Te-Rox Prod Paşcani: Am avut îndoieli la început. Și frica, care bănuiesc că e normală. Dar ceilalți din jurul meu... am avut susținerea, nu m-am simțit singur sau pierdut sau într-o situație fără ieșire. Suntem 19 persoane, între care 14 sunt sub 30 de ani. Suntem foarte bine uniți. Noi nu tratăm problema la servici ca o cerință de servici. E o provocare pentru noi.

Sub conducerea lui, afacerea cu scaune auto din Pașcani a ajuns la o cifră anuală de 22 milioane de euro. Firma acoperă acum 60 la sută din piața Franței și 40 la sută din cea a întregii Europe. De câțiva ani, produsele se vând și pe continentul american. Iar, recent, compania din Pașcani a intrat pe piața chineză cu produse de lux. În perioada următoare urmează să fie ridicată de la zero încă o unitate de producție, pentru a putea acoperi întreaga cerere.

Cosmin Buiciac, director general Te-Rox Prod Paşcani: Dacă totul merge ok, sperăm ca în următorii 5, 6, 10 ani pe undeva aproape de nivelul acestei fabrici, încă una.

Fabrica de huse pentru scaune auto este aproape un miracol în Pașcani. În ultimele două decenii, cele mai multe societăți privatizate s-au transformat în afaceri imobiliare sau centre comerciale, lăsând în urmă adevărate drame sociale.

Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași: Reprezintă o sursă importantă atât de taxe și venituri la impozitul statului, reprezintă o sursă importantă pentru crearea de locuri de muncă și în același timp reprezintă un brand.

Compania este acum cel mai mare angajator din oraș și contribuie, anual, la bugetul de stat cu aproximativ patru milioane de euro.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri