Sari la conținut

Fabricat în România | Industria auto, motorul economiei locale

Cluj-Napoca – fabrica Fujikura

În fabrica Fujikura din Cluj-Napoca mii de angajaţi aranjează cu meticulozitate sutele de cabluri necesare funcţionării unei maşini. Prin mâinile românilor trec zilnic kilometri de fire conectate ca un imens sistem nervos, fire care leagă toate componentele electrice şi electronice dintr-un automobil.

Fujikura, un brand japonez vechi de peste 100 de ani, a venit în 2007, în România. Atunci, niponii au preluat fabrica din Cluj-Napoca deţinută de compania spaniolă ACE Automotive. În doar şase ani, pe harta ţării au mai apărut o fabrică la Dej şi un centru de cercetare în Sibiu.

Producţia pe fabricile din România este de ordinul miilor de maşini pe zi. Marfa produsă la Cluj merge în totalitate către producătorii de autoturisme din Europa de Vest”, a spus Paul Pătraşcu, director de Resurse Umane la Fujikura din Europa de Est.

„Strategic vom dezvolta pentru România producţia de injecţii de masă plastică şi partea de electronice, senzori”, a mai spus Paul Pătraşcu.

În total, în prezent, peste 6000 de angajaţi lucrează pentru Fujikura România, iar cablurile vândute pentru marii producători de autoturisme le-au adus în 2013 o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro.

Jucu, județul Cluj – fabrica Bosch

Compania Bosch a schimbat în bine destinul comunităţii din Jucu, aflată în moarte clinică după plecarea Nokia. Mai mult, cei 1000 de angajaţi beneficiază de transportul zilnic gratuit şi de o cantină modernă în cadrul fabricii.

„Sunt create locuri de muncă, asta este cel mai important - locurile de muncă. Pentru venit, ca omul să poată trăi. În al doilea rând, veniturile pe care le aduc, impozitele pe clădiri şi pe salarii”, a spus Ioan Bucur, viceprimar al comunei Jucu.

Din 2014, când a fost deschisă fabrica din Jucu, în urma unei investiţii de 77 de milioane de euro, aici s-au făcut componente electronice şi unităţi de control folosite pentru sistemele de asistenţă la condus, siguranţă, confort, cât şi pentru managementul energiei.

Nu este singura investiţie a Grupului Bosch. Au început încă din 1994 cu deschiderea unor reprezentanţe comerciale. În 2005, la Blaj, în judeţul Alba, nemţii de la Bosch deschid o altă fabrică.

„Noi am produs deja anul acesta, în 2015, aproximativ 17 milioane de componente, care ajung la toţi clienţii globali din industria automotive”, a declarat Konrad Kashek, directorul fabricii Bosch de la Cluj.

În total, în cadrul Bosch România lucrează 3000 de oameni. A încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 210 milioane de euro şi preconizează o creştere de a vânzărilor de aproape 15 procente în 2015. În următorii doi ani, Grupul Bosch estimează investiţii în România de aproximativ 55 de milioane de euro.

Oradea - fabrica Plastor

Există însă şi investitori români care au simţit potenţialul uriaş al industriei auto. În Oradea, fabrica Plastor face volane, airbaguri, circuite electronice, huse, sisteme de răcire sau iluminat pe fostele linii de producţie, retehnologizate acum, ale întreprinderii Viitorul din epoca comunistă.

Experienţa de 100 de ani în prelucrarea maselor plastice a fost de folos din 1993, când actuala fabrică capitalistă a început să producă componente pentru autoturisme.

„Am lucrat pentru companii din România, respectiv pentru Ford şi Dacia, mai ales pentru Dacia, iar în ultima perioadă lucrăm pentru firme de renume internaţional care sunt furnizori ai marilor constructori de automobile”, a afirmat Ion Şereş, directorul general al Plastor.

În prezent, producătorul orădean de mase plastice plastice are o cifră anuală de afaceri de 23 de milioane de euro. O mie cinci sute de angajaţi lucrează în cadrul companiei.