Sari la conținut

FABRICAT ÎN ROMÂNIA. Maşinile viitorului, proiectate la Timişoara

Astăzi e în topul oraşelor cu cei mai puţini şomeri din ţara. În urma cu cincisprezece ani, Timişoara abia păşea în lumea capitalistă. Zeci de fabrici se privatizau şi mii de oameni trăiau de pe o zi, pe alta. Pentru mulţi, fabrica de componente auto deschisă de germani în anul 2000, pe vechea platformă industrială, a fost ca o vestă de salvare.

Victor Tomescu s-a angajat la fabrică de componente auto din primul an, iar acum lucrează la un proiect futurist - maşina care se conduce singura.

„Noi ne ocupăm de toată senzoristica maşinii, ochii şi urechile pe scurt. Cum e să lucrezi la asta? E extraordinar, e o tehnologie de vârf, ultima tehnologie.” spune Victor Tomescu.

Pentru a perfecţiona senzorul minune, două sute de specialişti în hardware şi software au muncit doi ani de zile.

Ea se montează pe parbrizul maşinii şi achiziţionează imagini, vede acelaşi lucru ca şi şoferul, pe baza pocesării video, reuşim să detectăm liniile albe de autostradă, în acel moment maşina începe să se conducă singură.” adaugă inginerul.

Alte câteva mii de ingineri testeaza computerele de bord, proiectate şi programate la Timişoara de la prima pâna la ultima linie de cod. De la piese pentru Ford, Audi şi Mercedes, până la ultimele modele Volkswagen, toate trec prin mâinile inginerilor din Timişoara. De exemplu, acum ei testeaza sisteme complexe pentru securitatea maşinii.

„Testăm părţi reale din maşină, unitatea electronică pe care o vedeţi aici este creierul care controlează aceste părţi din maşină... partea de închidere centralizată sau întrerupătorul care face partea de semnalizare şi vedeţi că efectul este că becurile din maşină se chiar aprind.” spune un alt inginer.

În alta parte a fabricii, mii de oameni construiesc componentele auto. De la ecranul de bord, la airbag-uri, la sisteme care proiecteaza pe parbriz diverse informaţii despre calatorie.

„Mercedes, Ford, Fiat, lucram cu Renault, Suzuki, în principiu avem foarte multe proiecte de Mercedes doua luni de instrumente de bord, trei linii de display, o linie de head up.” spune o angajată.

„Doar în departamentul care produce airbaguri se montează în fiecare zi 1 milion 8 sute de mii de piese. Întregul sistem e robotizat şi controlat cu ajutorul unor calculatoare.” relatează corespondentul Digi24, Vlad Ungar.

„Avem 8 mii de angajaţi acum în Timişoara, am crescut mult în ultimii 15 ani, suntem doar de 15 ani aici şi sunt şi alte companii de automotive.” declara managerul companiei de automotive.

Investitorii germani au ales Timişoara atunci când au deschis fabrica, pentru că e aproape de graniţă. Oraşul de pe Bega este pe locul al treilea în ceea ce priveşte exporturile, iar revistele de specialitate plasează Timişoara pe primul loc în topul celor mai bune oraşe pentru afaceri.