Sari la conținut

Bulgarii ne-au întrecut la autostrăzi

În plin sezon turistic, reţeaua de autostrăzi a vecinilor bulgari devine asul din mânecă. Timpul petrecut în maşină pentru a traversa România de la sud la nord, de exemplu, este comparabil cu cel făcut pe drum de la Bucureşti la Salonik. Săptămâna aceasta am arătat în seria de reportaje România cu încetinitorul care sunt minusurile din ţara noastră. Corespondenţii Digi24 au mers în Bulgaria şi Ungaria pentru a vedea cum stau lucrurile acolo.

Bulgaria a început să construiască autostrăzi în 1973, iar până la căderea comunismului avea deja asfaltaţi 270 de kilometri. Acum, vecinii de peste Dunăre circulă pe aproape 800 de kilometri de şosea rapidă, printre care și autostrada Sofia - Burgas, de 360 de km, care leagă estul de vestul țării.

Bulgaria a devansat România cu aproape 40 de kilometri de autostradă, dar în ceea ce priveşte planurile suntem la acelaşi nivel: promisiunile depăşesc 1300 de kilometri în ambele ţări. La vecini merge mai greu construcţia şoselelor noi: doar 36 de kilometri în lucru faţă de peste 200 de kilometri în România.

Spre deosebire de români, bulgarii au învăţat repede o lecţie: leagă cu autostrăzi oraşele mari de cele mici pentru ca regiunile să nu se dezvolte diferit.

Ivan Alexandrov Gavalyugov, primarul orașului Botevgrad: Ne ajută să dezvoltăm potenţialul turistic al regiunii şi ajută şi investitorii. Avem doi investitori străini mari, o companie cu capital american şi alta cu capital filipinez. Unul din motivele pentru care au preferat Botevgrad a fost infrastructura foarte bine realizată şi autostrada care trece pe aici

Bogdan Marica, reporter Digi24 Craiova: Autostrada pe care ne aflăm are o lungime de aproximativ 80 de kilometri și pornește din Sofia, însă bulgarii au planuri de extindere. Vor să construiască 250 de kilometri de autostradă, astfel încât să conecteze capitala cu oraşul Varna.

În planul de extindere a rețelei de drumuri rapide din Bulgaria se numără și un drum expres de aproximativ 180 de km, care să facă legătura cu România, până la granița Vidin-Calafat. În acest timp, România nu are nici măcar o şosea care să traverseze ţara de la est la vest, aşa cum au bulgarii şi maghiarii.

Balasz Barabas, corespondent Digi24 Ungaria: În Ungaria în acest moment există 1400 km de autostradă. dintre aceştia, 500 de kilometri au fost construiţi înainte de 1990, începând din 1964. Autostrada M3 pe care ne aflăm acum este un traseu de tranzit important pentru Ungaria, de la vest la est. Ritmul construcţiilor nu a fost constant: între 2004-2007 s-au finalizat 41 de km, dar în următorii 6 ani doar 33,8 km.

Deşi suprafaţa ţării noastre este de două ori mai mare decât a Bulgariei şi aproape triplă în comparaţie cu Serbia, avem aproape acelaşi număr de kilometri de autostradă. Comparaţia cu Ungaria este cea mai ruşinoasă pentru România: o reţea de autostrăzi de două ori mai mare la o suprafaţă de peste două ori mai mică.