Sari la conținut

Gara modernizată prin care de 10 ani nu trece niciun tren

Primul lucru pe care-l vezi când te dai jos din tren, gara, ar trebui să te facă să te bucuri că ai ajuns la destinaţie. Numai că, la noi, în loc să fie cărţi de vizită, gările sunt adevărate pete pe obrazul turismului românesc. Unele n-au mai fost renovate de când au fost inaugurate. În altele s-a investit, dar s-a investit prost - au ajuns găuri negre în buzunarele CFR. Mai grav, sunt şi gări pericol public: bucăţi stau să se desprindă din zidurile vechi, pe peroane, dacă nu păşeşti cu băgare de seamă, rişti să-ţi rupi picioarele. Trebuie să nu-ţi scapi bagajele din ochi, pentru că e plin de hoţi de buzunare, iar în sălile de aşteptare n-ai loc să te aşezi de cerşetori. Soluţii ar fi: primarii spun că, din moment ce pe ei îi interesează în mod direct aspectul oraşului, vor să schimbe în bine şi imaginea porţii de intrare. Ministerul Transporturilor nici nu renovează, nici nu cedează gările mizere. Iar din neînţelegerile dintre autorităţi, pierd doar călătorii. Este subiectul campaniei Digi24 „România cu încetinitorul”.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Suntem în faţa gării din Târgu Jiu, construită în perioada comunismului şi care în ultimii 27 de ani nu a avut norocul să fie modernizată. La intrarea în gară nu aflăm care este mersul trenurilor, însă vedem că un tuns costă 7 lei. Cea mai vizibilă reclamă pe faţada acestei gări este a unei frizerii. Parcă suntem într-un muzeu din care toată lumea a plecat. În aceasta gară, timpul a stat în loc, la propriu. Fiecare ceas arată altă oră: de exemplu, acesta arată 6 fără 10. Ceasul din interiorul sălii de aşteptare arată ora 5 fără zece. Ceasul de aici arată 4 şi jumătate”.

Gara din Târgu Jiu a fost inclusă în cele 47 de staţii care vor primi finanţare europeană până în 2020.

CFR spune că în acest moment se lucrează la modernizarea a 18 staţii.  Asta, după ce în cel de-al 12-lea ceas, 104 gări din România sunt propuse pentru a primi fonduri europene. Planul prevede că vor fi modernizate peroanele, clădirile şi acoperişurile.

În timp ce în țară, zeci de gări încremenite în trecut se degradează pe zi ce trece, într-o comună din Maramureș autorităţile au modernizat o gară prin care nu trece niciun tren. În 10 ani, buruienile au năpădit şinele în gara din Câmpulung la Tisa. Pe harta CFR, gara, practic, nu mai există. Asta nu a împiedicat statul să cheltuiască pe ea 2,2 milioane de lei, în 2012. Reprezentanții CFR Infrastructură spun că renovarea gării era prevăzută în proiectul de securizare a graniţelor, în vederea aderării României la spaţiul Schengen.

Gara din Câmpulung la Tisa a fost închisă după ce un tren încărcat cu ţigări de contrabandă a fost oprit aici. Chiar şi aşa, acum cinci ani, gara a fost modernizată cu 2,2 milioane lei. În plus, s-au montat 32 de camere de supraveghere pe cei 2,5 kilometri până la graniţa cu Ucraina. Deşi pe-acolo nu mai trec, de un deceniu, trenuri, gara are totuși patru angajaţi.

Izabela Jurasko, reporter Digi24: „Ultima dată când a venit trenul de călători din Terezva - Ucraina aici, în Câmpulung la Tisa, a fost pe 17 octombrie 2007. Au trecut 10 ani de-atunci....”

„Mecanicii au zis ca nu ştiu, dar şi locomotiva era plină acolo... unde, că au şi ei loc acolo”, povestește un localnic.

„Au vrut să confişte trenul, dar asta nu au putut. Trenul nu a fost al statului român, ci al Ucrainei şi de atunci nu mai vine”, adaugă o localnică.

„Păi asigurăm paza gării, a instalaţiei şi toate lucrurile care e (sic! - n.r.) de făcut prin gară”, explică unul dintre cei patru angajați ai gării. 

„Tren nu trebuie, numai angajaţi. Asta e”, comentează o localnică.

„Se investesc bani care, la un moment dat, nu îşi văd rostul”, recunoaște  Ludovic Fekete, primarul comunei Câmpulung la Tisa

În Ungaria, gările sunt conservate în regim de muzeu

În Ungaria, gările vechi sunt conservate aidoma pieselor de muzeu. Un exemplu este Gara de Vest din Budapesta, construită de un arhitect celebru.

Anca Deac - reporter Digi24 Oradea: „Atipicul stil arhitectural care purta numele lui Gustave Eiffel a făcut ca această gară să fie una dintre cele mai moderne din Europa, o reputaţie pe care şi-a păstrat-o o lungă perioadă de timp”.

„Mie îmi place şi sunt mândru de gara aceasta pentru că aici au fost filmate mai multe filme şi când văd într-un film de la Hollywood gara prin care trec, am emoţii de fiecare dată”, mărturistește un tânăr.

„Turişti sunt mulţi, fiindcă foarte multe trenuri ajung aici din străinătate şi mulţi vin tocmai pentru că se află în centrul oraşului”, explică unul dintre ei.

Clădirea lungă de 146 de metri şi înaltă de 25 de metri a devenit obiectiv turistic.

Citiți și: Linia ferată din România unde 100 de km sunt parcurși în trei ore și jumătate

Problemele celei mai mari gări din România

VIDEO. Cum arată gara ce a beneficiat de cele mai multe investiții

Gările, oful românilor. O comparație între Timișoara și Milano

Gările din România, pericol pentru călători. Cazurile Predeal și Brașov