Sari la conținut

ROMÂNIA CU ÎNCETINITORUL. Exproprierile au ținut autostrăzile pe loc. Cine s-a îmbogățit de pe urma lor

Ani buni, exproprierile greoaie pe bani mulţi au ţinut în loc autostrada spre Ploieşti. De altfel, acest proiect de infrastructură a dat cei mai mulți „expropriați de lux". Primarul sectorului 3, Robert Negoiţă, de exemplu, a primit peste 160 de mii de euro pentru 8.300 de metri pătraţi pe care îi deţinea în Voluntari. Tot acolo avea teren şi Gigi Becali, care a primit şi el peste 25.000 de euro de la stat. Exproprierile nu s-au terminat, însă, pentru această autostradă. Pentru construirea unui nod rutier care să lege localitatea prahoveană Gherghiţa de autostrada spre Ploieşti trebuie expropriat inclusiv unul dintre constructorii autostrăzii, Costel Căşuneanu.

După ce a permis îmbogăţirea unora, legea s-a schimbat. Dar asta abia acum trei ani.

În sfârşit s-a oprit sarabanda terenurilor din România. Exproprierile au scăzut foarte mult. Aceste costuri cu exproprierile au pus mereu semne de întrebare”, spune Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor.

Acum, nu se mai plăteşte preţul pieţei pentru terenurile expropriate. Se ia în calcul doar grila notarilor. În plus, construcţia poate începe chiar dacă fostul proprietar nu este de acord cu banii pe care îi primeşte de la stat.

Bărbatul din imagine se află exact într-o astfel de situaţie. Unde acum se află casa şi livada sa, ar urma să fie în câţiva ani autostrada Sebeş - Turda. Statul vrea să-i dea 150.000 de lei drept despăgubire. Mult prea puţin, se plânge el. Bărbatul adună banii investiţi în casă, dar şi plantaţia de pomi frunctiferi şi îi dă cu minus.

Noi toţi banii care i-am făcut în pepinieră i-am investit în casă, nu am mers la mare, nu am luat o maşină luxoasă şi acum guvernul României îşi bate joc de oameni”, spune Ștefan Meghesi.

Şi nu este singurul.

Din 28 de ari ne ia 17, noi l am cumpărat cu 300 de milioane şi acum ne dă 9 milioane. Am început să facem o exploataţie agricolă pe creşterea oilor de rasă, am săpat fântână, am băgat curent, am investit o grămadă de bani şi acum vin şi ne oferă un preţ de nimic, suntem disperaţi, nu ştim ce să facem”, se plânge Viorica Tâmpan.

Aici avem ca valoare plante, categorie biologică certificată, peste 3 miliarde le lei valoare care riscă să nu se poată recolta. Personal am 14 angajaţi pe care la un moment dat aş putea să-i pun pe liber, pentru că mi-a luat statul plantele şi nu în ultimul rând am rate la bancă”, afirmă Emeric Bakk, un alt expropriat.

Cei 70 de kilometri de şosea de mare viteză care vor fi construiţi vor lega Autostrada Transilvania de cea care porneşte de la Nădlac şi trece prin Arad, Timişoara şi ajunge până la Sibiu.

Speriaţi că şi-ar putea pierde casele sunt şi locuitorii din Sinaia, deşi autorităţile sunt aproape de a rata a treia oară începerea construcţiei la autostrada Comarnic- Braşov.

Foștii prim-miniștri și foștii miniștri ai Transporturilor, toți amplasau panouri, vorbeau despre traseu (...) din 90 incoace, toate guvernele care s-au perindat pe la conducerea țării au promis construirea acestei autostrazi, dar din păcate toate se blochează în momentul în care trebuie să înceapă lucrările”, spune Vlad Oprea, primarul orașului Sinaia.

Construcţia primei autostrăzi care trece munţii ar fi trebuit să înceapă în aprilie. Consorţiul Vinci-Strabag-Aktor nu a obţinut însă finanţarea pentru proiect, aşa că începerea lucrărilor a fost amânată pentru iunie. Dar muncitorii nu au început încă treaba, din acelaşi motiv: lipsa banilor. Firmele fie găsesc fonduri şi încep lucrările, fie pierd contractul.

Ori ne ducem inainte, ori ne ducem inapoi, o decizie se va lua în toamna aceasta”, primite ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Compania de Drumuri nu a mai avut, însă, rabdare şi a trimis oamenilor notificări că şi-ar putea pierde pământurile.

A primit băiatul, casa e pe numele băiatului. Dar nu ni s-a dat și nouă un raport de expertiză, cât se strică, că e mai mult teren, ce teren rămâne, afectează tot terenul, nu-l afectează. Mai exista 50 de m de construcție anexă, atelier de tâmplărie și beciuri, ferma de animale, garajul”, spune una dintre persoanele vizate de notificări.

N-am băgat atâția bani în casă câți dă Guvernul. Am băgat mai mulți. Nu scoți o măsea din gură, e o casa”, spune o alta.

Nu ar fi pentru prima oară când conducerea Companiei de Autostrăzi s-ar grăbi cu exproprierile. Peste 2 milioane de euro sunt blocaţi în terenuri pe care nu va fi turnat niciun centimetru de asfalt. Este vorba de puțin peste 46 de hectare de terenuri expropriate în perioada 2004-2008, când Bechtel se juca de-a proiectantul pe Autostrada Transilvania. Practic, constructorul schimba frecvent soluțiile și proiectele tehnice și, implicit, traseul viitoarei autostrăzi.