Sari la conținut
News Alert

ROMÂNIA CU ÎNCETINITORUL. Ioan Rus, ministrul Transporturilor: „În 2018 sărbătorim 100 de ani de la Marea Unire, dar n-am făcut marea integrare a regiunilor”

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a spus că România ar fi putut să aibă mai multe autostăzi, dacă ar fi existat „o politică mai aplicată în ceea ce privește dorința noastră de dezvoltare economică”.

Decidenții, de-a lungul vremii, nu au înțeles că autostrada nu face parte din infrastructura turistică, ci face partie din structura economică. Decizia a fost mereu politică, în funcție de cine dorea mai tare și avea mai multe relații la guvernare, acest lucru nu a fost subordonat ideii de echilibru în dezvoltarea econmică a României”, a punctat ministrul, care a adăugat că zonele care nu au la dispoziție o infrastructură rutieră corespunzătoare „sunt condamnate subdezvoltării”.

„Ieșirile din țară se califică cel mai bine pentru o autostradă. Poți rezolva și altfel problema, sunt concentrări cum este Piteștiul, lui trebuie să îi dai șansa să își vândă producția în Europa”, a mai spus Ioan Rus.

În privința Autostrăzii Transilvania, Ioan Rus a spus că, probabil, nu se va reuși inaugurarea până în 2017, însă este posibilă anul următor, „la marea Unire”.

„Este în faza semifinală de proceduri Brașov-Comarnic. Nu poate fi gata în 2017, dar probabil că dacă în acest an se finalizează acordul și această porțiune poate fi gata și în 2018 chiar să avem Autostrada Transilvania. Această autostradă în axul țării ne trebuie pentru Moldova”, a spus el.

„Trebuie să dăm posibilitatea unei dezvoltări echilibrate a tuturor regiunilor țării. N-am făcut acest lucru. Noi în 2018 sărbătorim 100 de ani de la Marea Unire, dar n-am făcut în 100 de ani marea integrare a regiunilor României în aceeași țară numită România”, a declarat Ioan Rus.

Ministrul a admis că, în România, costurile cu transportul sunt cu 30% peste media europeană, dar a menționat că autostrăzi mai bune înseamnă costuri reduse la sistemul medical sau la sistemul de asigurări.

„În România mor anual 3000 de oameni în accidente, într-un accident sunt doi morti și trei răniți, din cei trei mai moare unul pe patul de spital. Pe sistemul medical e un cost enorm, pe sistemul de asigurări cineva repară, după toate costurile ne-am da seama că merită, de aceea am susținut și acciza la motorină, care îmi dă o speranță. Dacă tot poporul plătim ceva în plus, se adună niște bănuți”, a subliniat ministrul.

Ioan Rus a făcut apel și la celelalte partide politice ca pe anumite puncte - cum ar fi mai multe locuri de muncă, condiții mai bune în spitale, autostrăzi mai multe - să nu se mai contrazică.

Dacă pe un minim de chestiuni am putea vorbi toți limba română ar fi perfect. Deocamdată nu ne-a reușit în totalitate”, a sublinat el.

Ministrul a declarat că s-a consultat cu ambasadorul român la Madrid, pentru a-i explica cum a ajuns Spania la 16.000 de kilometri de autostrăzi.

Ioan Rus a spus că poate rămâne ca țintă construcția a 2.400 de kilometri de autostradă până în 2020 și chiar ca această cifră să fie depășită.

„Depinde de foarte mulți factori, nu de o persoană, ci de toată atmosfera politică”, a conchis ministrul Transporturilor.

Neîncasarea taxei de la Fetești, mai avantajoasă

Narcis Neaga, directorul CNADNR, a declarat într-o ediție specială a „Jurnalului de Seară” că e mai avantajos pentru stat să nu încaseze până în luna septembrie taxa de la Fetești decât să plătească 7 milioane de euro.

Taxa pe podul de la Fetești este suspendată până luni, iar de luni, la publicarea în Monitorul Oficial a noului ordin, taxa va fi suspendată până la 1 septembrie.

„Barierele de la Fetești, de fapt tot sistemul de colectare a taxei a fost construit pe bani europeni nerambursabili. A costat 6-7 milioane de euro. O clauză spune că nu avem voie să umblăm la acest contract timp de 7 ani, se finalizează în 2014. Motivul principal îl constituie faptul că A2 și A1 plus construcția ringului 2 al Bucureștiului la profil de autostradă se găsește în etapa de dialog competitiv, modul în care se găsesc reprezintă parte a proiectului de sarcină și exista pericolul în cazul în care noi intervenim într-o formă sau alt în caietul de sarcini dacă intervenim ca această procedură se se anuleze”, a explicat Narcis Neaga.

„Din acest motiv nu am mai dat niciun aviz în autostrăzi, am stopat tot până la finalizeaza acestei proceduri. Suntem conștienți că nu e normal ce se întâmplă la Fetești cu timpii de așteptare. Suntem ferm convinși că există alte posibiltăți de a taxa pentru trecea podurilor. Nu avem voie să mișcăm la contract, pentru că altfel vom plăti înapoi toată suma. Dacă ar fi să plătim înapoi 7 milioane de euro comparativ cu cât încasăm într-o lună...”, a continuat șeful CNADNR.