Sari la conținut

Pegas, afacerea românească născută din nostalgie

Să fii antreprenor presupune să îţi asumi nişte riscuri. Într-o ţară ca România, în care lipseşte predictibilitatea, pericolele sunt şi mai mari. Sunt însă oameni care aleg această cale, plină de necunoscute: mizează totul pe o carte şi acceptă inclusiv posibilitatea de a eşua. Campania Digi24 „România Fast Forward” vă prezintă poveştile oamenilor curajoşi.

De cele mai multe ori, nostalgia nu face casă bună cu afacerile. În unele cazuri, însă, poate fi chiar cheia succesului. Pe nostalgie a mizat un tânăr antreprenor când a decis să reînvie brandul Pegas. A făcut acest pas din ambiţie, dar şi cu oarecare şovăială - finalul putea să fie şi unul nefericit. Pariul l-a câştigat, însă: în 2012, vindea 500 de biciclete. Anul trecut, a ajuns la 10 mii.

De cele mai multe ori, nostalgia nu face casă bună cu afacerile. În unele cazuri, însă, poate fi chiar cheia succesului. Pe nostalgie a mizat un tânăr antreprenor, când a decis să reînvie brandul Pegas. A făcut acest pas din ambiţie, dar şi cu oarecare şovăială - finalul putea să fie şi unul nefericit. Pariul l-a câştigat, însă. În 2012, vindea 500 de biciclete. Anul trecut, a ajuns la 10 mii.

Bună. Povestea mea cu Pegas este așa: eu am doi fraţi mai mari decât mine cu 9 şi 10 ani. Şi când eram eu foarte mică, ei au primit în dar un Pegas roşu. Pe care l-au iubit foarte mult şi aveau şi de ce”. Așa începe una dintre poveștile despre Pegas.

Aud mereu povești. Vin în special oameni de vârsta a doua, cu copii, ca și fetița care se plimba de jur împrejurul nostru și povestesc că ...pe vremea mea....”, explică Oana Vasiliu, director de comunicare la Pegas.

Cum arată prima amintire cu Pegas? Eram la bloc în Berceni şi aveam un Pegas cu şa lungă bleu şi era nebuneală pe el, cu toţi vecinii, să facem ture de bloc pe rând. Mai dădea unul o îngheţată, ne mai lăsa să ne jucăm cu mingea lui de piele. Mă beştelea maică-mea când veneam cu ea după ploaie în casă”, își amintește actorul Gheorghe Lazăr.

Te uitai după Pegas pe stradă ca după mașini străine. Așa a început totul”, spune Alexandru Manda, antreprenor Pegas.

Antreprenorii care au reînviat căluțul înaripat

Sunt idei şi branduri care duc România pe repede înainte chiar dacă autorităţile nu fac nimic în acest sens, să le ajute, să le sprijine, chiar dacă ar fi trebuit să se întâmple acest lucru. Un astfel de exemplu este chiar brandul naţional al bicicletelor Pegas, care era cât pe ce să dispară, dar au fost câţiva tineri care au avut iniţiativă și au vrut să repună pe două roţi acest brand.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Salut. Andrei, tu ești chiar cel care a regândit reînvierea Pegas. Cum a început povestea?

Andrei Botescu, antreprenor Pegas: Povestea a început un pic tragic. Îmi luasem două biciclete de stradă, de oraş, pentru mine şi prietena mea. Dădusem ceva bani pe ele. Noi tocmai ne întorsesem de la studii. am studiat afară, în Suedia, într-o ţară în care mersul pe bicicletă în oraş e o tradiţie şi ne-am plimbat ceva cu ele. De-abia am prins gustul să ne plimbam în oraş cu ele și la un moment dat ne-au fost furate.

Pierderea investiţiei l-a făcut pe Andrei să caute să îşi cumpere biciclete mai ieftine şi mai puţin atractive pentru hoţi. Şi-a amintit de prima lui bicicletă: „Cea mai mare excursie am făcut-o până în Pantelimon, în Parcul Morarilor, unde m-am dus să o caut pe o fată pe care o îndrăgeam, în clasa a II-a, și îmi amintesc că a fost un drum așa, iniţiatic”.

Nostalgia copilăriei l-a îndreptat către producătorul brandului, fabrica Tohan din judeţul Brașov.

Am vrut să îmi cumpăr o bicicletă, dacă mai aveau stocuri vechi. Nu mai aveau. Au zis că au vândut şi linia de fabricaţie”, povestește Andrei Boteanu.

Brand cu 50 de ani de tradiţie

Povestea Pegas a început la mijlocul anilor 60, când la Uzina de armament Tohan din Zărneşti, regimul comunist a găsit reţeta perfectă pentru eficientizarea producţiei: să facă rachete, grenade, motorete şi biciclete într-o singură fabrică. Aşa ia naştere şi secţia de biciclete Pegas.

Călina Bîrsan, fosta angajată la uzina „6 martie” Zărneşti, își amintește de acele vremuri: „Aveam normă. 150 de pedale pe 8 ore. Se montau pe un schimb cam 150-200 de biciclete”.

Anual muncitorii ansamblau între 200 și 300 de mii de biciclete. Oamenii lucrau în trei schimburi, pentru că cererea era foarte mare.

Noi ce făceam în plus, pentru că montam foarte multe, aveam o ţară, Burundi, unde trimiteam pedalele şi biciclete multe”, spune Călina Bîrsan.

După Revoluţie, piaţa a fost inundată de biciclete de import, iar fabrica brașoveană reușea cu greu să mai facă faţă concurenţei.

Fabrica din Zărnești producea 23 de modele de Pegas. la începutul anilor 2000 a ieșit pe poarta Tohanului și ultima bicicletă, un BMX. De atunci, brandul Pegas a rămas fără proprietar.

În anul 2010, când Andrei Botescu cauta să îşi cumpere un Pegas, a aflat nu doar că nu se mai fabrică, dar şi că brandul Pegas nu mai este înregistrat la OSIM.


Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Și atunci ţi-a venit ideea brusc: ce ar fi să înregistrez eu la OSIM brandul Pegas?

Andrei Botescu, antreprenor Pegas: Da, m-am gândit, ce ar fi să înregistrez eu la OSIM?

Andrei a simţit că brandul comunist de biciclete ar putea să fie cheia succesului în afaceri, mai ales că în Suedia a făcut un masterat în care a învăţat exact despre puterea simbolurilor şi despre reprezentări naţionale.

A aşteptat opt luni pentru atribuirea mărcii de la OSIM, timp în care a început să îşi formeze o echipă.

Andrei Botescu: Când am pornit businessul am și zis că nu voi lua niște prieteni, pentru că vreau niște oameni specializaţi care să mă completeze pe mine.

Alexandru Manda, antreprenor Pegas: A fost nevoie de o milisecundă să se aprindă becul și să îi spun: ai nevoie de mine! Și a zis da.

Pe Alexandru l-a cunoscut întâmplător. A fost cel care i-a vândut lui Andrei bicicletele ce i-au fost furate, eveniment ce l-a făcut pe acesta să caute brandul Pegas.

Andrei Botescu: În 2010 ne-am cunoscut. Ne-am întâlnit acolo, la magazin, pe Centrul Vechi.

Alexandru Manda: Am scris primele pagini din agendă. Și îmi aduc aminte că în două ore aveam strategia făcută, reţele, marketing, pagină de Facebook, până când ne-am întrebat cine face bicicletele.

Andrei Botescu: M-am documentat la o revistă de biciclete și am întrebat de cineva priceput și mi l-au recomandat pe Teașă. Iar pe Ciprian l-am găsit că aveam nevoie de cineva care să facă design industrial de biciclete. Și am căutat pe Google.

Alexandru Manda: Și avea un blog, unde desena de capul lui.

Așa s-a format, cu patru oameni, prima echipă Pegas.

Alexandru Manda: Și am zis să facem România Fast Forward. Rămăsesem foarte mult în urmă cu bicicleta.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Ai luat vreun împrumut ca să susţii afacerea?

Andrei Botescu: Am pornit cu economiile mele, dar și cu împrumuturi de la prieteni. Am pornit cam cu vreo 70 de mii de euro.

Alexandru Manda: Îmi aduc aminte că m-ai sunat într-o dimineaţă și mi-ai zis: Măi, ţi-ar trebui un salariu. Dar asta după vreo doi ani!

Andrei Botescu: Au fost vremuri grele.

Alexandru Manda: Am avut ani de zile fără salarii, fără nimic.

Andrei Botescu: Puneam bani de pe cardul meu să cumpăr biciclete, să intre bani în firmă.

Alexandru Manda: Aveam nevoie de bani de dezvoltare, umblam pe la bănci şi ne spuneau că voi sunteţi doar un SRL înfiinţat în 2011, nu aveţi istoric, şi le scoteam legitimaţia şi le spuneam uite, Pegas, nu rezonează nimic? Nu, pentru ei eram doar un SRL.

 

Cea mai populară bicicletă a românilor

 

Doi ani au investit în piese şi au făcut desene şi prototipuri.

Andrei Botescu: Am produs patru biciclete. Prima am plimbat-o.

Ne plimbam noi cu ele prin oraș să ne vadă lumea. Cum să faci marketing când nu ai bani, nu ai nimic?

Alexandru Manda: Aia sudată, care nu mi-a plăcut mie.

Andrei Botescu: Și într-o noapte, Alex a lăsat-o în faţa atelierului mecanic și a dispărut.

 

Și cum bicicleta furată i-a adus noroc să găsească ideea de afacere, tot aşa şi prototipul furat le-a făcut cunoscut numele şi a adus primii clienţii de Pegas.

Alexandru Manda: Aveam 550 de biciclete și au fost toate precomandate, prearanjate și era cu bon. Eu sunt nr.11, eu 30...

Totul se întâmpla într-o clădire istorică din 1928, clădirea Ciclop, și noi eram în fosta strungărie. Și veneau oamenii și întrebau: mai este nea Vasile strungarul, că e cel mai tare, să îmi facă și mie o piesă.

Andrei Botescu: Veneau turiștii străini să vadă.


Pegas este brand românesc 100%, colegii mei de la design creează bicicletele”, spune Oana Vasiliu, director de comunicare la Pegas.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: De unde luaţi componentele pentru bicicletele voastre, pentru că în România nu se mai fabrică nimic din componentele de biciclete?

Alexandru Manda: Colaborăm cu diverși producători. Taiwan, Japonia, China, Cehia, Italia...

Andrei Botescu: O bicicletă are vreo 57 de componente și am început să luăm spiţe din Germania, butuci din Cehia, jante din Italia, cauciucuri din Cehia și apoi am mers în Taiwan, cadru, schimbător mai avansat, șaua...

Cine cumpără biciclete de la voi? Mai mulţi bărbaţi, mai multe femei, mai mulţi adulţi, mai mulţi nostalgici?

Oana Vasiliu, director de comunicare: Avem categoria asta, de early adopters, care își iau bicicletă pentru că este cool. Ca vârste avem 25 – 35, pe acolo. sunt multe domnișoare care își cumpără Pegas.

Look-ul retro-cool

Alexandru Chiriac este coordonatorul vânzărilor online de la Pegas.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Clienţii de Pegas, când ajung la magazin, pot și testa aceste biciclete și aș vrea să le și descriem un pic. Alex, salut! Este ultimul vostru model?

Alexandru Chiriac: AC 50. Da, este bicicleta electrică, Pegas pliabil.

Adică ea se strânge de aici, de la mijloc, și ghidonul se pliază. Se face foarte mică și te duci cu ea în lift, la birou, în metrou, în mașină eventual. Autonomie are undeva la 40 de km.

Cătălin Milea, şef de magazin Pegas: Nu mai sunt așa de obosiţi, pot da randament și e mult mai comod.

Și preţul unei biciclete electrice?

Una ca aceasta pliabilă este 4.500, iar fed bike-ul nostru este la 6.900.

Alexandru Chiriac, coordonator vânzări online Pegas: Acesta este un fed bike electric. Autonomie ceva mai mare la asta, 70 de km. Aceasta este modelul clasic, cu șa lungă.

Este primul vostru model? Prima voastră bicicletă?

Da, prima noastră bicicletă!

Alexandru Manda, antreprenor Pegas: Acum ne apropiem de vreo 18 modele de biciclete. Suntem în pas cu moda și tehnica. Anul asta am scos trei modele de bicicletă electrică.

Sergiu Voicu: Văd aici o bicicletă mică, mică. Este o bicicletă de jucarie?

Alexandru Chiriac, coordonator vânzări online Pegas:Este un mini BMX. Pentru skate park, sărituri, scheme...

Sergiu Voicu: Ce are diferit Pegasul de acum faţă de Pegasul de acum 20 de ani?

Andrei Botescu: Începând de la oţelul din care e făcut, unele sunt din aluminiu. Jantele mult mai ușoare și mai rezistente, cauciucul colorat dintr-un procent mare de cauciuc natural.

Pegas nu avea înainte și cauciucuri colorate?

Nu!

Care este bugetul mediu pentru o bicicletă?

Între 1000 și 1500 lei, spune Alexandru Chiriac, coordonatorul vânzărilor online.

Suntem într-unul dintre magazinele voastre. Câte aveţi?

Cătălin Milea, şef de magazin Pegas: Momentan sunt trei magazine în București și încă unul în Timiooara. Sperăm să mai deschidem încă unul până la finalul anului tot în București.

Biciclete româneşti la export

Andrei Botescu, antreprenor Pegas: Probabil la anul sper să ajungem la 15 magazine. Ne-am făcut o echipă care dezvoltă acum franciză Pegas.

Oana Vasiliu, director de comunicare Pegas: Cucerim orașul. Și cucerim oraș peste oraș. iar în curând vom cuceri și piaţa internaţională.

Alexandru Manda, antreprenor Pegas: Acum pregătim partea de export. Unde? Unde sunt comunităţile de români şi nu numai. Anul următor vrem să ajungem şi în Statele Unite ale Americii, unde se cheltuie cei mai mulţi bani pe biciclete.

În plus Pegas pregăteşte un sistem de închiriere de biciclete în oraşele mari din România, dar şi în Marea Britanie.

Cum arată sistemul vostru de închiriere?

Cătălin Milea, şef de magazin Pegas: O aplicaţie pe telefon cu care poţi scana în zona ta ce biciclete sunt de închiriat. Prin aplicaţie deblochezi antifurtul, pleci cu ea. Se plătește prin telefon, pe card.

Pentru a reuşi să se dezvolte, tinerii antreprenori au decis în 2015 să cedeze pachetul majoritar de acţiuni celui mai mare distri­buitor de echipamente IT&C de pe piața locală, fondul de investiţii prin care e deţinut şi eMag. Planul este de a investi 5 milioane de euro pentru deschiderea unei fabrici.

Veţi avea o linie de producţie din nou în România?

Andrei Botescu: Mi-aş dori mult la Zărneşti.

Alexandru Manda: Vrem să facem asta, să arătăm statului că uite că se poate. Niște copii au început dintr-un garaj și au ajuns să își facă fabrică!

Pentru a fi şi rentabilă, fabrica ar trebui să producă cel puţin 50 de mii de biciclete pe an.

Andrei, tu eşti statistician la bază, ai lucrat şi pentru Comisia Europeană. Cum arată în statistici activitatea voastră la Pegas în cifre?

Andrei Botescu: În cifre, am început în 2012 cu 550 de biciclete, am ajuns anul trecut să vindem aproape 10 mii de biciclete, anul acesta sperăm să atingem 20 de mii.

Antreprenorii mizează cel mai mult pe nostalgia consumatorilor.

Ce a cântărit mai mult în decizia de a-ţi lua un Pegas?

Gheorghe Lazăr, actor: Plăcerea de a avea o bicicletă românească. Plus că se leagă și de prima bicicletă din copilărie. „Tati, de Crăciun să îi scriem lui Moș Crăciun că vreau bicicleta asta. Vrei bicicleta asta? Îi scriem!”. Se duce din generaţie în generaţie...

Alexandru Manda, antreprenor Pegas: Am moștenit o bicicletă Pegas de la mama și o împărţeam pe stradă cu ceilalţi copii. O bicicletă Pegas Kent verde.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Prima mea bicicletă a fost tot una Pegas, roșie. Repartizată, în cazul meu, de la tată. A primit de la serviciu o bicicletă Pegas să meargă pe teren cu ea.

Nostalgia vinde?

Cătălin Milea, şef de magazin Pegas: Da.

Brandul comunist încă vinde?

Da.

Alexandru Manda: Pegas înseamnă biciclete de oraș. Și am zis: nu ar fi fain să le și facem în culorile orașului?

Te simţi un om bogat?

Alexandru Manda: Eu am nevoie de bani să mănânc și să îmi plătesc dările de acasă. Sunt un om mai altfel. Banii pe care îi fac îi investesc în biciclete. Am o colecţie de peste 25 de biciclete acasă.

Dacă nu te gandești la bani, banii vin de la sine.

Cum este să fi antreprenor?

Nu șţiu. Nu este un job, este un stil de viaţă, spune Alexandru Manda.

Când le-ai spus celor apropiaţi că tu ai de gând să reinvi Pegas, ce ţi-au spus?

Andrei Botescu, antreprenor Pegas: Mi-au zis că ești băiat serios, du-te și termină-ţi doctoratul, lasă prostiile, că astea sunt așa, vise, și nu se pot face, fă şi tu o meserie ca lumea, plătită constant!

Alexandru Manda, antreprenor Pegas: Părinţii îmi spuneau: Alexandru, biciclete...?!

Fondatorii Pegas au reuşit însă să ajungă cu vânzarea de biciclete la 2 milioane de euro, cifră de afaceri anul trecut, iar anul acesta speră să ajungă la 4 milioane de euro.