Sari la conținut

Generația X|Digi24. Și-a deschis un restaurant în România, după aproape 12 ani de muncă în Italia

În afară de câteva pagini de istorie comună, Italia înseamnă pentru români două lucruri: destinaţie turistică sau şansa unui loc de muncă. În ambele cazuri, ajung să constate repede că în Italia a mânca în oraş este un adevărat mod de viaţă, care înseamnă relaxare şi socializare. Cu arome şi repere culinare inconfundabile, pe care câţiva români le-au adus apoi acasă. Ca Nicuţa Enache. În anul 2001, după absolvirea liceului, a plecat în Peninsulă, unde conta pe sprijinul surorii mai mari, stabilită deja acolo. Nu avea nici cea mai mică idee că viaţa nu îi oferea o vacanţă.

Nicuţa Enache, antreprenor: Aveam marea la 10 minute de mine și nu am fost nici măcar o oră să zic - merg să respir. Munceam, făceam micul dejun la un restaurant, la 5 eram în picioare, la 12 aveam puțin timp să ajung la un alt restaurant unde făceam prânzul, stăteam patru ore apoi mergem la următorul.

A fost întâi chelneriţă. Pe măsură ce a câştigat respectul şi încrederea patronilor, a ajuns administratorul unui restaurant, la doi paşi de Vatican. Până când a venit momentul să investească banii şi experienţa celor 12 ani de muncă în domeniu.

Nicuţa Enache, antreprenor: Am zis că muncesc pentru alții și pot să muncesc pentru mine, era elanul de a spune trebuie să fac ceva, chiar a fost o nebunie! Am pus hainele în mașina și am venit în București.

În 2013 a închiriat o casă în centrul capitalei şi a deschis un restaurant tipic italienesc, osteria pentru cunoscători. Socoteala din Italia nu nu s-a potrivit cu aceea din Bucureşti, aşa că a fost nevoită să mai facă şi un credit bancar pentru visul său.

Nicuţa Enache, antreprenor: Greu, dar nimănui nu cred că i-a fost ușor și nu are rost să ne plângem de milă, a fost o mare nebunie!

Localul este mic şi cochet, cu mobilier din lemn şi o frescă toscană care izolează clienţii de aerul mioritic obişnuit. Clienţi care inevitabil ajung să ia şi la pachet ceva din meniul cu gusturi rafinate de sos de trufe ori ulei măsline autentic. Totul la pachet cu vinul potrivit. Nicuţa supraveghează totul cu atenţie şi intervine când i se pare că este cazul să o facă.

Nicuţa Enache, antreprenor: Ajunge pentru o porție, o tăiem cubulețe... și o lăsăm 2-3 minute la foc!

Cei mai stabili clienţi sunt oameni de afaceri italieni cărora le e dor de mâncarea şi aromele de acasă. Dar au prins gustul şi tineri corporatişti, care vor să se bucure de un prânz special în pauza de masă.

Nicuţa Enache este convinsă că din ce în ce mai mulţi români vor veni acasă nu doar pentru a cheltui ce au câştigat peste hotare, ci pentru a deschide mici afaceri care să schimbe mentalităţi şi să deschidă alte perspective economice.

Florian Niţu, sociolog: Mulți români cu o experiență de peste 3-4 ani de muncă în străinătate se detașează de modul balcanic de a conduce o afacere. Numai controlând propria ta afacere poți să aplici ce ai învățat, ca angajat ești forțat să revii la modul clasic de a face lucrurile.

Oficial, 2,3 milioane de români sunt plecaţi peste graniţe. Cei mai mulţi sunt în Italia, aproape un milion. Urmează Spania cu 800.000.