Drumul banilor 2015 (4). Cum promovează doctorii medicamentele - în spital, la mall și în caravană națională

Andreea Nicolae Laurentiu Mihu Data actualizării: Data publicării:
medici stat privat GETTY-1

 

Sursă foto: Gulliver / GettyImages 

În cursul anului 2015, 102 companii producătoare și distribuitoare de medicamente au plătit medicilor, farmaciștilor și asociațiilor profesionale din domeniul sănătății 163,7 milioane lei. Adică, 36,78 milioane euro. Atenție, este vorba doar de firmele care se ocupă cu medicamentele de uz uman, nu și de cele care produc/importă/comercializează dispozitive medicale, acestea din urmă nefiind (încă) obligate să declare sumele plătite medicilor!

Toți acești bani au intrat în conturile a mii de medici (numărul exact este imposibil de aflat, „mulțumită” Agenției Naționale a Medicamentului), fie cu titlu de sponsorizare, fie cu titlu de remunerație pentru diverse servicii prestate (conferențiere, consultanță, etc.).

Digi24.ro a arătat, în materialul anterior, câteva dintre numele grele care au beneficiat de generozitatea firmelor farma, sumele ajungând și la 40-50.000 de euro.

La fel de important este însă modul de distribuire a banilor. Beneficiari au fost - și, probabil, sunt în continuare - medici de pe toate palierele sistemului de sănătate. Sunt și rezidenți pe listele publicate de Agenția Națională a Medicamentului, dar și mai mulți sunt șefii de clinici și de spitale.

Directori medicali și manageri

Despre banii plătiți în contul profesorului Adrian Streinu-Cercel, digi24.ro a scris și în prima campanie Afacerea Medicamentul, și acum. Pentru anul 2015, suma totală a scăzut, conform cifrelor publicate de ANMDM, la 141.432 lei, fiind vorba de colaborări cu șapte companii farma. Mai importantă, însă, decât suma în sine este funcția din care Streinu-Cercel a obținut fondurile: manager al Institutului Național de Boli Infecțioase „Matei Balș”.

Întâmplător, sau poate nu, și directorul medical al spitalului sus-menționat, dr. Sorin Petrea, apare ca beneficiar al unor sume, AbbVie SRL și Bristol-Myers Squibb plătindu-i pentru consultanță 3.524 lei.

Să luăm un alt spital, Spitalul Clinic de Boli Infecțioase și Tropicale „Dr. Victor Babeș”. Directorul medical al unității, dr. Simin Aysel Florescu, apare la rândul său în raportările Pfizer România și Sanofi România. Pentru participarea la două evenimente, medicul a primit 16.514 lei.

De la Spitalul Clinic „Prof. Dr. Theodor Burghele” îi găsim în listele ANMDM atât pe managerul Petru Armean, cât și pe directorul medical, conf. dr. Bogdan Braticevici. Primul are o singură colaborare, cu Sofmedica, și nici suma nu este mare (696 lei), dar interacțiunea există. Al doilea, a fost sponsorizat de Berlin-Chemie A. Menarini și de Ipsen Pharma Reprezența pentru România pentru a participa la un simpozion la Sinaia și la un congres la Munchen. În total, 6.169 lei.

Iar aceste nume sunt doar câteva din rândul managerilor și directorilor medicali aflați pe statele firmelor farma, nume găsite de jurnaliștii digi24.ro, prin sondaj, la o căutare pe spitalele din București.

18 șefi doar de la Spitalul Universitar din București

Încurajați probabil de modelul mai marilor din breaslă, șefii de secție din spitalele publice au și ei o colaborare fructuoasă cu firmele de medicamente.

Doar două exemple în acest sens pentru a creiona amploarea fenomenului. La Spitalul de Urgență Floreasca, cinci șefi de clinici și secții au avut colaborări cu firmele farma în 2015, iar la Spitalul Universitar, 18 șefi.

În cazul Spitalului de Urgență Floreasca, îi găsim pe listele ANMDM pe Mircea Beuran (șef Clinică Chirurgie, 882 lei), Daniela Bartoș (șef Clinică Medicină Internă și Gastroenterologie, 67.463 lei), Gabriel Constantinescu (șef secție Gastroenterologie, 16.066 lei), Ioana Mariana Grințescu (șef Clinică Anestezie Terapie Intensivă, 55.115 lei) și Ioan Cristescu (șef secție Ortopedie și Traumatologie III, 817 lei).

Din lista lungă de la Spitalul Universitar, îi amintim doar pe profesorii Mircea Cinteză (41.024 lei) și Dragoș Vinereanu (105.169 lei), ambii de la Cardiologie, pe Ana Maria Vlădăreanu de la Hematologie (35.288 lei), Horia Bumbea de la Unitatea Transfuzie Sânge (86.736 lei) și pe Ovidiu Băjenaru de la Neurologie I (50.666 lei). Oricum, sunt „acoperite” în listele ANMDM aproape toate secțiile Spitalului Universitar (ATI, Chirurgie vasculară, Chirurgie generală, Gastroenterologie, Medicină Internă, Cardiologie, Neurologie, ORL, Obstetrică Ginecologie, Ortopedie, Transfuzie sânge).

După cum a arătat digi24.ro în materialul anterior (Topul sumelor virate de firmele farma: Medicii, detronați de un farmacist), și în eșalonul cadrelor medicale bine plătite de producătorii de medicamente apar mulți șefi de secție, clinică sau centru. Printre aceștia prof. dr. Daniel Lighezan din Timișoara, prof. dr. Dan Dobreanu din Târgu Mureș, conf. dr. Cristian Serafinceanu și prof. univ. dr. Dan Andrei Gheorghe din București.

Medicii de la Primiri Urgențe

Tot prin sondaj, digi24.ro a descoperit în listele publicate de Agenția Națională a Medicamentului mai mulți medici din Unitățile de Primiri Urgențe.

La Spitalul Clinic de Urgență pentru copii „Maria Sklodowska Curie”, din cinci medici care lucrează la UPU patru au primit bani de la firme farma: dr. coordonator Denis Alexandra Stănescu, dr. Cătălina Lazăr, dr. Ileana Florescu și dr. Adriana Guriță.

La Spitalul Clinic de Urgență Bagdasar-Arseni, sunt cinci medici UPU beneficiari, în frunte cu șefa de secție, Florentina Lehănceanu.

Nici doctorii de la Unitatea Primiri Urgențe a Spitalului Universitar de Urgență Militar Central „Carol Davila” nu fac excepție: lt. col. dr. Florea Costea, mr. dr. Sebastian Dogaru, cpt. dr. George Dan Ifrim și dr. Liliana Poterașu au primit bani de la firme de medicamente, inclusiv pentru deja celebra „participare eveniment Pfizer”.

Sumele trecute în dreptul numelor medicilor UPU pot fi considerate chiar mici în comparație cu altele, dar ele capătă semnificație din alt punct de vedere: legea interzice expres acestei categorii de medici să primească orice fel de sponsorizare sau finanțare de la firmele farma. „Medicii și asistenții-șefi ai unităților de primire a urgențelor nu pot fi sponsorizați și/sau finanțați, direct sau indirect, pentru participare la conferințe, congrese și alte tipuri de manifestări, de către firmele care comercializează produse farmaceutice și/sau materiale sanitare ori firmele care reprezintă interesele acestora și nici de către firmele de aparatură medicală”, se arată la alin. 5 art. 108 din Legea Sănătății.

Contactată de digi24.ro, șefa UPU de la Bagdsar-Arseni, dr. Florentina Lehănceanu, a declarat: „Nu ştiu ce să vă spun. Ei au zis că plătesc toate impozitele şi tot ce înseamnă dări către stat. Au fost nişte prezentări, probabil. (...) Sunt la vedere, s-au plătit impozite, s-au plătit toate dările, sunt declarate. E ca şi când ai fi cu un contract de colaborare, să mai desfăşori şi altă activitate, nu? Păi ce fac toţi profesorii, de pe toate secţiile, nu ţin tot felul de...?”.

În ceea ce-l privește pe lt. col. dr. Florea Costea, de la Spitalul Militar, când a auzit despre ce este vorba, medicul și-a amintit că numărul pe care l-am sunat este unul de urgență, drept pentru care a închis, fără să indice un număr la care poate fi contactat pentru „neurgențe”.

„Podium in the mall”

Să detaliem un pic și activitățile pe care unii medici le-au prestat pentru companiile farmaceutice. Atunci când sunt întrebați despre colaborările cu firmele de medicamente, medicii apelează, aproape invariabil, la explicația „sponsorizările sunt vitale pentru a participa la congrese și conferințe, în condițiile în care cadrele medicale au salarii atât de mici”. Evident, nici un medic și nici o companie farma nu-și amintește să vorbească și despre prezentările în mall-uri și farmacii, despre caravanele prin țară și prezentările la raport de gardă.

Să luăm cazul doctorițelor Cătălina Voicu (Iași), Maria Mirabela Trîmbaci (Timișoara) și Elena Ramona David (Constanța). Cele trei au primit câte 450 de lei de la A&D Pharma Marketing & Sales Services pentru a participa la „Podium in the Mall”, acțiune de promovare a produselor firmei derulată în mall-uri din Iași, Constanța și Timișoara.

Contactată de jurnaliștii digi24.ro, Ramona David a spus, inițial, că doar contabilul poate oferi detalii despre contractele sale, ea putând, în schimb, să explice cum stau lucrurile cu protecția solară. Ulterior, doctorița a precizat că nu a făcut decât să presteze servicii medicale. „În afară de faptul că sunt servicii medicale, nu ştiu ce altceva aş putea să vă spun, pentru că tot ce am prestat până acum sunt servicii medicale. (...) A fost ca un simpozion, ca o întâlnire între medici”, a declarat doctorul dermatolog.

Spre comparație, colega sa de prezentări în mall de la Timișoara, Maria Mirabela Trîmbaci, a prezentat digi24.ro o altă variantă. Redăm, în cele ce urmează, dialogul cu aceasta:

Reporter: A fost o prezentare la un mall?

Mirabela Trîmbici: A, da, nu mai ştiu care-i A&D Pharma, dar cu Avene am colaborat. Am făcut standuri la mall, unde am promovat produsele Avene.

Reporter: Şi ce a însemnat asta, pe culoarele acelea largi?

Mirabela Trîmbici: Da, unde se promovează medicamente, (unde) se fac tot felul de promoţii în mall. (...)

Reporter: Cum aţi promovat produsele? Era public larg în mall sau medici?

Mirabela Trîmbici: Păi normal că era public larg, că treceau oameni pe acolo, sute de oameni.

Reporter: Şi oamenii veneau şi dumneavoastră le explicaţi de ce e bună crema, la ce e bună şi la ce nu...

Mirabela Trîmbici: Le dădeam sfaturi.

Reporter: Şi s-a întâmplat o singură dată, nu? Aşa rezultă din tabel.

Mirabela Trîmbici: Da.

Reporter: Este în regulă relaţia aceasta cu firmele de medicamente, una comercială totuşi? Sunteţi medic.

Mirabela Trîmbici: Da, e ok.

Reporter: Firma v-a contactat sau dumneavoastră aţi contactat firma?

Mirabela Trîmbici: Deci, firma mă vizitează tot timpul. Toate firmele de medicamente vizitează toţi medicii, nu înţeleg. Reprezentanţii medicali vizitează medicii la două săptămâni, sunt vizitată de toate firmele; de zeci de firme sunt vizitată.

Reporter: Practic, ele au interesul de a promova produsele pe care le au.

Mirabela Trîmbici: Păi da, asta face toată lumea, e ceva atât de banal!

Promovarea unor medicamente

Alți medici au primit bani de la firmele farma pentru a le promova produsele în fața colegilor de secție și/sau a publicului larg.

De exemplu, dr. Valeria Văleanu, șefa secției Oncologie a Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu, a primit suma de 2.016 lei de la A&D Pharma Marketing & Sales Services pentru „prezentare la raport de gardă - susținerea lucrării Navelbine Oral în MBC și NSCLC”. Ce a însemnat această prestație? Ne-a lămurit chiar medicul: în fața a nouă-zece colegi din secția pe care o conduce, a prezentat medicamentul menționat. „Este o prezentare obişnuită, de background, de indicaţii şi de contraindicaţii. (...) Mi se pare că nu are nicio semnificaţie că s-a ţinut acolo sau dincolo (în acest caz, pe secţia condusă de dr. Văleanu – n.r.), cred că esenţa este despre ce este vorba”, a declarat oncologul.

Medicul ginecolog Artur Focșa din Zalău a luat, la rândul său, bani (1.300 lei) de la aceeași firmă pentru a vorbi despre beneficiile tratamentului cu Econazol și Izoconazol. „Dat fiind faptul că este foarte bogată piaţa medicamentelor şi la recomandarea medicului de familie sau a farmacistului poate fi înlocuit un anumit medicament cu altul care are efect similar, medicul specialist, eu personal am fost la farmacii şi am prezentat Econazolul şi am povestit despre avantajul lui; de ce anume recomand produsul ăsta şi când îl recomand să nu fie cazul să fie schimbat”, a detaliat medicul în ce a constat activitatea prestată.

Un alt coleg de breaslă, Marcel Nichita din Satu Mare, a contribuit la promovarea unui alt medicament al A&D Pharma Marketing & Sales Services, specific specializării sale, dermatologie-venerologie: Cyclo 3 Fort. „Este un produs care se foloseşte la varice sau ca să mai reparăm un pic vasele limfatice. Şi atunci, acest produs a fost promovat. L-am mai promovat noi prin farmacii ca să ştie şi farmaciştii despre ce este vorba. Am făcut (prezentări - n.r.) la vreo trei farmacii, dacă ţin eu bine minte (...) pentru că este un produs mai nou şi atunci farmaciştii să ştie despre el. Dacă noi îl prescriem şi pacienţii mai pun întrebări despre el, să nu fie oamenii total habarnişti”, a lămurit și medicul Nichita esența colaborării care i-a adus 1.500 lei.

Urologul timișorean Dan Tigaran a prezentat produsul Profertil unor farmaciști și medici, drept pentru care a fost remunerat cu 1.985 lei. Dr. Tigaran a declarat digi24.ro că la prezentările pe care le face se simte liber şi nu face politica firmei care plăteşte prestaţia. Medicul a refuzat însă, iritat, să explice mecanismul prin care ajunge la astfel de colaborări cu firme farma.

În fine, dacă tot nu este suficient de clară activitatea de promovare a anumitor medicamente pe care o prestează, contra cost, unii medici, iată încă un caz: medicul stomatolog Andi Drăguș a întreprins un veritabil turneu prin țară pentru a vorbi despre produsele 3M România. Prezentările au avut loc în București, Timișoara, Pitești, Constanța, Ploiești și Cluj-Napoca, iar pentru acestea medicul a primit 3.557 lei. „Au fost diverse cursuri pe teme profesionale, de medicină dentară, ţinute de mine. În aceste cursuri, prezentam anumite produse ale companiei, produse care doriţi să fie promovate”, a declarat Drăguș jurnaliștilor digi24.ro.

*Episoadele anterioare ale campaneiei Afacerea Medicamentul. Drumul banilor 2015:

Firmele farma au dat medicilor și spitalelor cu 24 de milioane de lei mai mult decât în 2014

Cât de ușor pot afla românii câți bani au luat medicii de la firmele farma

Topul sumelor virate de firmele farma: Medicii, detronaţi de un farmacist

Află de la ce companii farma ia bani doctorul tău

EXCLUSIV. Planurile Ministerului Sănătății privind relaţia medici-firme de medicamente

 

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri