Sari la conținut

REPORTAJ. Românii care vor pilota avioanele F-16 se antrenează în Portugalia

Într-un F-16 Falcon, la peste 2.000 de metri înălţime, piloţii români care se antrenează în Portugalia simulează un atac la sol. Este doar unul dintre exerciţiile stagiului de instrucţie găzduit de Baza Aeriană numărul 5 din Monte Real.

Avionul de luptă cumpărat de România este proiectat şi modernizat pentru misiuni de apărare şi poliţie aeriană, dar şi pentru lupta cu inamici şi arme amplasate la sol şi pe mare. Zborul piloţilor români durează ceva mai mult de o oră. Sunt supravegheaţi, în tot acest timp, de colegi din Portugalia, care folosesc acest tip de aparat de luptă de aproape 20 de ani.

Avem primul aparat F-16 încă din 1996”, spune Alberto Francisco, comandantul Bazei Aeriene 5 Monte Real

Atunci, Portugalia a cumpărat 48 de avioane de luptă americane. Acum, 12 au fost vândute României pentru 628 de milioane de euro. Tehnicienii şi piloţii români au un an la dispoziţie să se familiarizeze complet cu avionul. Şi-au mutat aşadar casa şi locul de muncă la 150 de kilometri de Lisabona, în baza aeriană din Monte Real.

În singura unitate militară portugheză care găzduieşte avioane de zbor F-16 îi găsim pe piloţii români. Centrul de antrenament are săli de clasă şi simulatoare performante. Înainte să urce la manşa aparatului de luptă, românii trebuie să stăpânească perfect teoria.

Mihai Postolache, Miţă, cum îi spun colegii, este cel mai experimentat pilot român din baza portugheză. A sosit la Monte Real în urmă cu opt luni. Avea atunci peste 500 de ore de zbor cu avionul Mig 21 Lancer. Acum pilotează F-16 şi deja s-a antrenat preţ de 75 de ore. Acum se pregăteşte pentru o nouă decolare.

Din centrul de antrenament, jurnaliștii Digi24 au plecat spre locul de decolare. Aparatul de luptă este scos dintr-unul din hangarele speciale în care este ţinut şi pregătit de zbor.

Piloţii români se pregătesc pentru de un nou zbor de antrenament la baza aeriană 5 din Portuigalia. Până acum au reuşit să strângă în medie 60-70 de ore de zbor în acest stagiu de pregătire.

Zborul este însă doar o parte a acomodării militarilor români cu noul avion. Aparatura de bord este total diferită faţă de cea a bătrânului Mig-21 Lancer, pilotat în ţară. Avionul de luptă cumpărat de România poate atinge 2,5 Mach, adică de două ori şi jumătate viteza sunetului. Rachetele lansate de pilot pot lovi simultan opt avioane inamice aflate la peste 200 de kilometri distanţă.

În timp ce piloţii români se acomodează cu noua maşinărie de luptă aeriană, tehnicienii desluşesc elementele de comandă de la bord.

Diferenţele dintre Mig-21 Lancer şi F-16 sunt uriaşe.

Diferenţa principală ţine de tipul şi numărul de arme pe care pilotul le poate utiliza singur. F-16 are capacități net superioare. Necesită o mare atenţie la lucrările de mentenanţă”, a explicat tehnicianul Constantin Pecetea.

În baza portugheză au fost construite adăposturi speciale pentru aparatul de luptă. Avionul nu poate fi ţinut sub cerul liber, pentru că ar fi afectat sistemul său electronic. Este şi unul dintre motivele pentru care, în România, două dintre bazele aeriene unde vor ajunge avioanele F-16 sunt modernizate acum.

Câmpia Turzii şi baza de la Feteşti vor fi renovate până la sosirea avioanelor. Sunt programe pe care le avem în derulaere”, a declarat ministrul Apărării, Mircea Dușa.

628 de milioane de euro va plăti statul român pentru cele 12 avioane F-16. Suma acoperă inclusiv instruirea piloţilor şi cumpărarea unor radare, sisteme de ghidare de la sol şi armament pentru acest tip de aparat de luptă. În plus, România a început negocierea cu state membre NATO pentru cumpărarea celei de-a doua escadrile de avioane militare. Cel mai probabil, tot de tip F-16.

Un reportaj de Laurenţiu Rădulescu şi Ionuţ Bârzan.