Sari la conținut

Despre Transfăgărăşan, „cel mai frumos drum din lume”, cu Vali Porcișteanu

Transfăgărăşan - unul dintre cele mai spectaculoase drumuri ale lumii a ajuns celebru în lumea întreagă după ce echipa Top Gear a filmat aici, în 2009. Jeremy Clarkson l-a proclamat „Cel mai frumos drum din lume”. Numărul mare de serpentine oferă senzaţii de nedescris oricărui şofer pasionat. Vă invităm la o plimbare la înălţime alături de Valentin Porcişteanu, pilot de teste al emisiunii „La Volan”.

Vali Porcișteanu, pilot de raliu și pilot de teste la Digi24: Este cel mai spectaculos drum de asfalt din ţară, unde găseşti probe speciale tehnice, lungi, cu celebra probă specială de la baraj, până sus, la Capra, împărţită în două segmente, undeva la 40-50 de kilometri. Un traseu unic, pe care mulţi piloţi celebri l-au făcut în anii '80-'90. În ultima perioadă nu s-a mai ţinut nimic aici, dar s-a mutat raliul pe celălalt versant, în partea sibiană, acolo unde am întâlnit deja câteva etape devenite celebre pentru iubitorii sportului din România.

Acest raliu care se desfăşoară pe Transfăgărăşan - sau, mă rog, tipul ăsta de viraje, de traseu - seamănă foarte mult cu raliul Monte Carlo. Pe lângă asta, condiţiile atmosferice ar putea fi schimbate, la fel de mult ca acolo. Adică să pleci dintr-o zonă joasă, unde eşti pe asfalt uscat sau pe asfalt ud, să ajungi într-o zonă înaltă, aşa cum suntem aici, pe zăpadă, după care, pe cealaltă parte a muntelui, să fie soare, de exemplu

Iată că această maşină, deşi beneficiază de tracţiune integrală şi anvelope de iarnă, este foarte greu de controlat. Merge foarte mult în derivă. Nu merge drept deloc, pentru că aderenţa este extrem de scăzută

Nu găsim nicăieri în România un traseu de asfalt atât de spectaculos, atât de tehnic şi atât de lung, cum este în jurul acestui drum, un drum pe care şi cei de la Top Gear l-au catalogat ca fiind poate cel mai frumos din lume, pentru că există şi porţiuni de viteză, există şi porţiuni tehnice. Sunt foarte multe zone periculoase, unde poţi părăsi drumul şi maşina se poate rostogoli de foarte multe ori. Dar să vorbim de părţile pozitive acum. Toţi cei care trec pe acest drum se bucură de ce întâlnesc aici.

Am debutat chiar la Raliul Argeşului 2003. Nu a fost pe Transfăgărăşan, din păcate atunci era un raliu de macadam. Dar m-am simţit extraordinar, pentru că de ceva vreme m-am mutat la Piteşti şi era, practic, raliul nostru de casă. Am revenit, în schimb, mai târziu, în 2010, pe acest drum şi mi-a plăcut foarte mult senzaţia. Extrem de multe maşini, extrem de mulţi fani aici, pe margine, care aclamau toţi piloţii... derapaje spectaculoase... Un raliu care cu siguranţă trebuie să revină în campionatul naţional.

Reporter: Dar de unde această pasiune? De când erai mic? Te jucai cu maşinuţele, cum era?

Vali Porcișteanu: Da, mă jucam foarte mult cu maşinuţele, de când eram mic. Aveam şi o maşină pe care o conduceam prin casă şi nu loveam niciun obstacol. Mai târziu, când am obţinut permisul de conducere, am descoperit acest talent, mergând pe drumuri de macadam, cu o maşină de stradă. Şi am fost îndrumat de toţi cei care au văzut acest talent să ajung să practic acest sport. Şi iată că de mai bine de 10 ani fac acest lucru. Şi acum am ajuns să fiu instructor, atât de pilotaj, cât şi de conducere defensivă şi să le transmitem tuturor celor care vin la şcoala noastră din experienţa pe care am acumulat-o.

Îmi doream de mult timp să ajungem să facem acest lucru şi de acum încolo, de fiecare dată când se va mai întâmpla ceva pe Transfăgărăşan, promit că n-o să lipsesc niciodată.

Pentru spectatori există zone care îi ajută să vizualizeze foarte mult din traseu, pot vedea chiar 2-3 maşini în acelaşi timp. Iar pentru toţi cei care sunt la volan, să vadă, privind prin parbriz, un traseu atât de spectaculos şi ştiind că pericolul se află foarte aproape de ei, îţi dă o anumită senzaţie pe care doar atunci când eşti la volan o poţi trăi.

Dacă un şofer ajunge prima dată pe Transfăgărăşan atunci când este zăpadă, îi va fi foarte dificil, maşina va fi foarte greu de controlat, dar acest traseu se cam închide iarna. Vara, când ajung, turiştii se bucură de fiecare peisaj specific, de înălţimea la care se ajunge - pentru că, practic, asta contează foarte mult la acest drum, trece muntele - şi, dacă e o zi senină, splendoarea traseului şi a zonelor care se pot vedea este de nedescris.

Reporter: Eşti un pilot care a cunoscut succesul în România - şi vorbim despre România, de 1 decembrie, nu-i aşa?

Vali Porcișteanu: Da, sunt campion naţional de raliuri al României 2011. Am reuşit să câştig acest titlu după o pauză foarte mare, în care titlul a fost câştigat de piloţi străini. După acea victorie a mea, au mai fost câteva sezoane în care piloţii străini s-au impus. Sper să fiu în continuare rapid, am 34 de ani momentan şi cred că mai am timp să mai câştig câteva titluri naţionale. Dar, de ce nu, poate vom merge şi în campionatele internaţionale...? Dar, oricum, cel mai mult contează ce se întâmplă la noi în ţară.

Reporter: Ce simţi atunci când ştii că ai câştigat la tine, în ţara ta, aclamat de spectatori români?

Vali Porcișteanu: Da, avem foarte mulţi spectatori alături de noi în fiecare etapă şi ne bucurăm când suntem susţinuţi de ei. Nu se compară cu nimic senzaţia să fii campion naţional şi să ştii că ai cucerit tot ce se putea cuceri la tine în ţară

La mulţi ani, România, de pe Transfăgărăşan, cel mai frumos drum din România. La mulţi ani, români, la mulţi ani, România, de pe Transfăgărăşan.