Sari la conținut

ANOSR: „Noi beneficii pentru studenții din România”

După mai multe negocieri cu Ministerul Educației, ANOSR a obținut mai multe beneficii pentru studenți. Potrivit organizației studențești, acestea vor contribui la facilitarea accesului lor pe piața muncii și la o mai bună adaptare la mediul universitar prin centrele de consiliere și orientare în carieră din universități și totodată să le îmbogățească experiența de învățare prin mobilități academice interne.

Astfel, săptămâna aceasta au fost publicate în Monitorul Oficial două metodologii care aduc reglementări noi în sistemul de învățământ superior, una care definește cum ar trebui să funcționeze centrele de consiliere și orientare în carieră din universități, iar cealaltă care reglementează mobilitățile interne și internaționale, inclusiv transferul definitiv de la o universitate la alta.

Mai mulți angajați calificați pentru centrele de carieră și orientare în cariere. Deși în 2005 un Ordin de Ministru a prevăzut înființarea de centre de consiliere și orientare în carieră în toate universitățile din țară, acestea au fost în majoritatea cazurilor nefuncționale din cauza numărului mic de angajați calificați și din cauza lipsei de prevederi clare cu privire la ce fel de activități ar trebui să desfășoare.

Un studiu ANOSR publicat la începutul acestui an a arătat că centrele au în medie 1 angajat la 8500 de student, iar activitățile pe care le desfășoară sunt în general similare cu cele desfășurate de organizațiile studențești.

Noua metodologie care reglementează activitatea centrelor introduce obligativitatea de a avea minimum 1 angajat la 2000 de studenti, oferă norme clare privind activitățile care trebuiesc desfășurate de centre, adăugând inclusiv obligativitatea de a oferi servicii de consiliere psihologică pentru studenții cu probleme de natură psihică.

De asemenea, pentru a facilita o alegere informată a elevilor, Centrele de Consiliere și Orientare în Carieră vor încheia parteneriate și cu liceele pentru a-i consilia pe elevi cu privire la viitoarea facultate pe care vor să și-o aleagă. Universitățile vor realiza metodologii proprii pentru centre, plecând de la metodologia națională, având astfel posibilitatea să adauge noi prevederi, în funcție de contextele locale.

Experiențe de studiu la alte facultăți din țară sau străinătate

Metodologia pentru mobilități academice aduce și ea o serie de beneficii pentru studenți, printre cele mai importante fiind posibilitate de a studia un semestru sau un an universitar la o altă universitate din țară. Pe lângă definirea mult mai clară a mobilităților externe, care până acum se desfășurau în mare parte prin programe Erasmus, metodologia introduce și obligativitatea realizării unei compatibilități a programelor de studiu între universitățile la care se fac mobilitățile atât la începutul mobilității, cât și la sfârșitul ei, pentru ca studenții să știe de la început dacă trebuie sau nu să dea examene de diferențe la întoarcere.

Aceste documente au fost publicate în Monitorul Oficial în 24 noiembrie și intră în aplicare din acel moment.

După ani de studii, analize, întâlniri și discuții la Minister, chiar și proteste în 2013, iată că avem adoptate două documente care aduc un plus de valoare sistemului universitar românesc și care creează premisele îmbogățirii experiențelor de învățare prin care trec studenții.

Salutăm decizia Ministerului Eduației Naționale de a adopta aceste documente la care am contribuit și noi și sperăm ca ele să reprezinte un prim pas către o consiliere adecvată a studenților astfel încât aceștia să fie pregătiți pentru provocările reale ale pieței muncii și totodată către creșterea numărului de mobilități pe care le fac studenții, atât la alte universități din țară, cât și la universități din străinătate.

De acum responsabilitatea implementării acestor beneficii pe care le-am câștigat pentru studenți revine universităților din țară, însă subliniem că ele nu se pot transforma în realitate dacă nu sunt și susținute financiar cum se cuvinte. În acest sens, așteptăm cu interes să vedem bugetul alocat educației pentru 2015 să vedem câte din promisiunile clasei politice făcute în această toamnă se adeveresc și câte au fost doar ”gogoși” vândute opiniei publice”, a spus Cristi Popescu, președintele ANOSR. 

Pe aceeași temă