Sari la conținut

BUSINESS CLUB | Calculatoarele îngrădesc imaginaţia şi simţul analitic al copiilor

  

În şcolile din România există un calculator la aproape cinci elevi, arată datele Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică. România mai are un drum lung de parcurs pentru aducerea tehnologiei în învăţământ. Acest decalaj poate fi, paradoxal, un avantaj, pentru că România are posibilitatea de a face lucrurile aşa cum trebuie.

Un studiu al OCDE arată că folosirea calculatoarelor nu garantează succesul în educaţie. Australia este singura ţară din lume în care fiecare elev are acces la un computer la ore. Testele PISA au arătat că între 2009 şi 2012, aptitudinile elevilor australieni au scăzut cu 16%. Este un rezultat surprinzător pentru o ţară care a investit masiv în tehnologizarea educaţiei. Experţii OCDE care au colectat datele spun că accesul neîngrădit la calculatoare le permite elevilor să ofere răspunsuri prefabricate, fără să le mai stimuleze imaginaţia şi simţul analitic.

De vină nu este tehnologia în sine, ci modul în care este folosită, spune Raj Dhingra, unul dintre veteranii din Silicon Valley care promovează educaţia cu ajutorul calculatoarelor. „Chiar şi în ziua de azi predăm ca pe vremea când nu aveam calculatoare. Nimic nu s-a schimbat prea mult. Trebuie să "dărâmăm" pereţii claselor. Şi putem să facem asta cu ajutorul tehnologiei. Putem folosi educaţia mixtă, pentru a oferi un amestec de modalităţi de învăţare pentru elevi”, a spus Raj Dhingra, antreprenor IT.

Pentru moment, educaţia cea mai bună pare a fi în ţările în care calculatoarele sunt folosite cu moderaţie. De exemplu, în China, unde trei copii împart un computer, au fost înregistrate cele mai bune rezultate la testele de matematică. Tot trei copii la un calculator sunt şi în Finlanda, una dintre ţările cu cele mai apreciate sisteme de educaţie din lume. Alt sistem foarte apreciat este cel din Coreea de Sud, unde cinci copii lucrează pe un computer, la fel ca în România. Diferenţa dintre ţara noastră şi Coreea este dată de mulţi alţi factori, de la programa şcolară până la satisfacţia profesorilor.

După cum spune şi studiul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, şcolile trebuie să se concentreze înainte de toate pe aptitudini de bază: scrisul, cititul, înţelegerea textelor şi aritmetica. Abia după aceea poate fi introdusă în schemă şi educaţia cu ajutorul calculatorului, care îi poate ajuta pe elevi să înţeleagă concepte mai complexe sau le permite sa efectueze virtual experimente la care altfel nu ar avea acces.