Sari la conținut

Capcană întinsă de DEXONLINE elevilor care au vrut să trişeze la simulare

Capcană întinsă de administratorul DEXONLINE elevilor care au vrut să trişeze la simularea evaluării naţionale! Site-ul a schimbat intenţionat definiţia a două cuvinte pentru a-i induce în eroare pe cei care au vrut să copieze."Pretutindeni" a avut pentru câteva ore sensul "pururi", iar "a zări" a fost sinonim cu "a zori". Reprezentanţii platformei au luat această decizie după ce anul trecut au sesizat o creştere masivă a traficului pentru anumite cuvinte, chiar în timpul testului.

Cătălin Frâncu, fondator DEXONLINE: „Urmărim chestiile astea. Ne interesează ce se caută mai mult pentru că pot fi un fel de puls al societăţii cum a fost "diaspora" în 2014, la alegeri sau alte astfel de cuvinte care au o faimă temporară”.

Anul trecut, fondatorul site-ului a remarcat o creştere bruscă a căutărilor pentru anumite cuvinte. Şi-a dat seama că erau elevi care căutau în timpul examenului cuvintele din test. Aşa că în acest an, Cătălin Frâncu a schimbat strategia. A scris un cod prin care definiţiile erau schimbate intenţionat.

Cătălin Frâncu: „Weekendul trecut am pregătit sistemul astfel încât, ulterior, imediat ce aflam cuvintele să le substitui cu alte definiţii. Şi exact asta am făcut. Chiar înainte să ştim subiectele. Nu apucasem să le vedem, dar ne-am dat seama despre ce cuvinte este vorba pentru că începuseră să crească foarte mult în topul căutorilor şi le-am substituit: "pretutindeni" cu "pururi" şi "a zări" cu "a zori"”.

"Pretutindenea" era în această poezie. Trebuia să găsiţi un antonim. Am spus "nicăieri". Am auzit de colegi care n-au ştiut ce să pună”.

„Tot "nicăierea" am răspuns şi nu am găsit alt sinonim după, că am mai căutat. (Rep.: Dar aţi căutat pe dexonline după ce aţi terminat examenul?) Nu, nu m-am uitat, că ştiam că am făcut bine”, spun unii elevi.

Elevii care au susţinut simulări anul trecut recunosc că s-au uitat pe DEXONLINE în timpul examenului.

Noi copiam cu telefonul sub bancă. Şi ne uitam pe google şi găseam tot. (Rep.: Ce făceai dacă nu puteai să accesezi DEXONLINE?) Nu treceam, picam testul”.

Trebuia să definesc sinomine, antonime şi am găsit. Şi am luat şi notă mare.”

Profesorii de limba română laudă demersul fondatorului site-ului şi spun că elevii vor fi descurajaţi să mai trişeze.

Anca Roman, profesoara de limba română: „Eu zic că au făcut foarte bine. Şi orice lucru care cum să vă zic încurajează corectitudinea examenelor e de lăudat”.

Ministrul Educaţiei a declarat că va verifica situaţia.

Pavel Năstase, ministrul Educaţiei: Şi cum le-au căutat dacă nu aveau telefoane?

Reporteri: Păi tocmai asta e problema! Înseamnă că aveau telefoane.

Pavel Năstase, ministrul Educaţiei: Asta înseamă că cei care au supervizat examenul respectiv nu şi-au făcut datoria. Dar... vom verifica dacă dvs îmi daţi nişte cazuri concrete, verificăm.

Reporter: Este un fenomen la nivel naţional. Nu vă pot da un exemplu de la o anumită şcoală.

Pavel Năstase: Atunci îl iau ca un mesaj general ieri a fost trafic pe net şi în mod special în dicţionar unde s-au căutat o parte din cuvintele din textul respectiv. Am să verific”.

Rezultatele de la simulările naţionale se vor da pe 31 martie, iar notele sunt trecute în catalog doar la cererea elevilor.