Sari la conținut

Copil cu autism, alungat din clasă de învățătoare

Nu sunt de acord să vină în clasă. Nu ştiu unde vă duceţi, dar la mine în clasă, NU!

Sunt cuvintele învăţătoarei, înregistrate de însoţitorul fetiţei diagnosticate cu autism. Încă din 2014, fata a fost înscrisă la cursurile şcolii gimnaziale numărul 10, din Galaţi, împreună cu sora ei. De atunci, spune mama fetelor, Adelina a fost izolată şi discriminată de învăţătoare.

Aurelia, mama copilului: „Copilul meu niciodată nu avea bancă în clasa dânsei. Pentru dânsa copilul autist nu are ce căuta în învăţământul de masă.”

Mama spune că, mai grav, învățătoarea a încercat să-i influențeze şi pe ceilalţi copii din clasă.

Aurelia, mama copilului: „Un cuvânt greu a fost atunci când celălalt copil mi-a spus: Mami ce înseamnă că Adelina are probleme cu ceasul? Asta a fost o frază cruntă. Copilul meu nu are probleme cu ceasul. Este un copil special şi este un copil inteligent.”

În cele din urmă, părinţii au decis să își mute copilul la o altă școală. Asta, pentru că nici ceilalţi părinţi nu o voiau pe Adelina alături de copiii lor.

Diamanta Bulai, inspector şcolar: „Singurele reclamaţii pe care le-am avut sunt din partea părinţilor celorlaţi copii. Noi am acţionat conform legii şi susţinem dreptul la educaţie al fiecărui copil.”

Florentina Stoian, directorul Şcolii nr. 10: „Este foarte surprinzătoare sesizarea pentru că la nivelul şcolii nu a fost depusă nicio reclamaţie de către mămica respectivă.”

Învăţătoarea nu a vrut să comenteze situaţia, dar colegii de catedră îi sar în apărare.

Lia Filip, învățătoare, Școala nr. 10: „Nu am fost pregătiţi să lucrăm cu copii care au Asperger şi autism. Eu ştiu că am văzut învățătoarea anul trecut, ieşind de nu ştiu câre ori din clasă plângând.”

Reprezentanţii unei organizaţii neguvernamentale, care a reclamat situaţia la CNCD, susţin că în acest caz cadrele didactice trebuie sancţionate.

Mădălina Turza, preşedinte CEDCD: „Este o situaţie extrem de gravă pentru că reflectă cât de mult este încălcat dreptul la educaţie al copiilor cu dizabilităţi.”

Carmen Rusu, psiholog: „Lasă sechele indiferent de copil, că am tulburări autiste sau că am tulburări emoţionale sau că am un copil fără niciun fel de probleme, acest copil va fi marcat, el nu înţelege de ce se întâmplă lucrul ăsta.”