Sari la conținut

Creșa unde copiii dorm afară. Educație daneză pentru români

30 de copii cu vârste între 8 luni și 4 ani învață într-o creșă de stat din București după unul dintre cele mai apreciate sisteme educaționale din Europa - cel danez. Cei mici dorm afară, sunt încurajați să se descurce singuri, să facă alegeri, să descopere lumea din jur, să se exprime așa cum simt! Un copil danez petrece circa 80% din timpul unei zile în aer liber.

Creșa româno-daneză este un program-pilot între Primăria sectorului 1, în parteneriat cu VIA University College Danemarca, și Universitatea București.

„Ne chinuim în famile că până la 1 an să-i învăţăm să meargă şi să vorbească. Şi după aceea le spunem : Opreşte-te! Nu mai vorbi! Aici mergem pe libertate de exprimare, prin tot ce înseamnă aceasta - şi verbal, şi muzică, şi sport, toate domeniile!”, explică educătoarea Camelia Moise.

Felul în care părinţii danezi îşi cresc copiii este diferit de al celor din România. Cei mici dorm afară, într-un sac de dormit, din momentul în care se nasc până în jurul vârstei de 5-6 ani. Această practică este comună în Danemarca şi acasă. Părinţii obişnuiesc să-şi lase copilul să tragă un pui de somn în curte, chiar şi în timpul iernii.

La creşa româno-daneză, practica dormitului afară este aplicată parţial, pentru că, spun educatorii, nu poţi lasă un copil de 2 ani să doarmă la -10 grade, dacă el nu a fost crescut aşa. O regulă de aur, când vine vorba de educaţia copilului danez este ca acesta să meargă cu plăcere la creşă, grădiniţă şi şcoală. Aşa că şi la creşa din România multe activităţi se desfăşoară în aer liber.

„Punem mare preţ pe independenţa copilului. Îmbrăcămintea trebuie să fie comodă, iar îmbrăcămintea e o salopetă de fâș cu fermoar. Asta îi ajută să se îmbrace singuri. Au cizme de cauciuc. Nu facem din îmbrăcat o operaţiune contra timp. Copilul are nevoie să descopere uşor ce e în jurul lui”, spune Mădălina Coza, șefa centrului româno- danez.

„Cum îi creştem? Cu multă dragoste! Cel mai simplu e să-ţi aminteşti cum era când erai copil! Atunci e simplu în rolul de adult care îngrijeşte copilul”, arată Camelia Moise, educatoare.

„El este foarte fericit şi în fiecare dimineaţă cere să vină la creşă, este lăsat să descopere”, spune tatăl unui copil care vine la această creșă.

Creşa româno-daneză oferă părinţilor o viziune nouă asupra educaţiei copiilor. Comparativ cu pedagogia preşcolară din România, cea daneză se îndreptată spre nevoile celor mici. Ei învaţă prin experienţe propriii şi nu prin transferul de experienţă de la adult către copil.

Modelul danez nu ar fi avut prea mult succes în România, dacă personalul creşei nu ar fi fost instruit în Danemarca.

„De pregătirea din proiect a beneficiat toată instituţia, de la ajutorul de bucătar la mine, şeful instituţiei. Toți au învăţat să se poarte cu copilul”, spune Mădălina Coza, șefa centrului româno-danez.

„Experienţa în Danemarca a fost ca deschiderea unei noi lumi. Oamenii sunt foarte deschişi. Am învăţat despre adaptarea lor în creşe. Şi copilului îi e greu să se adapteze. Am învăţat să-i alinăm, să le oferim stare de bine, am învăţat multe despre comunicarea cu copilul, pentru că a comunica nu înseamnă a spune cuvinte, ci a comunica şi la nivel corporal”, povestește educatoarea Camelia Moise.

În Danemarca nu se încurajează competiţia la învăţătură. Notele se pun abia la sfârşitul clasei a IX-a, iar până atunci elevii dau testări naţionale, cu subiecte venite de la Ministerul Educaţiei. Nici rezultatele testărilor, nici notele nu constituie subiect de discuţie pentru elevi şi părinţi. Critică depreciativă este exclusă. Totul este gândit că elevul să vină cu plăcere la şcoală.

„Sunt diferenţe între ritmul şi stilul de viaţă din Danemarca. Am preluat obiceiuri de acolo. La noi nu vin copiii mici la creşe. Acolo 98% dintre copii de până într-un an merg la creşă, am preluat din joaca copiilor de afară şi explorare. Am preluat din joaca cu noroiul, somnul afară, joaca liberă”, spune Mădălina Coza. „Ce n-am putut prelua e că în Danemarca un copil beneficiază de aceeaşi educaţie în şcoli. Ei nu-şi duc copilul departe de şcoală. ÎI aduc cu bicicletele, aşa că vin detaşaţi. Asta ne deosebeşte fundamental”, adaugă Mădălina Coza.

Regretul părinţilor este că, în sistemul de stat, modelul pedagogic româno- danez se termină cu creşa şi se reia de-abia în facultate, prin programul de diplome duble, care aduce studenţi din Danemarca la Universitatea din Bucureşti şi permite studenţilor noştri să meargă la VIA University College.

Creşa româno-daneză este gratuită. Singurul cost este masa copiilor - 3 lei pe zi.