Sari la conținut

Cum a devenit o școală de la țară un model în România

În comuna Peștera, din județul Constanța, s-a petrecut un miracol, spun localnicii. Dacă în urmă cu opt ani, opt din zece elevi renunțau la școală, după clasa a 8-a, acum toți elevii vor să meargă la liceu și mulți dintre ei vor să urmeze facultatea.

Peştera, judeţul Constanţa. În urmă cu opt ani, şcoala din comună nu ieşea cu nimic în evidenţă. Acum, după ce în ultimii opt ani primăria şi consiliul local au investit în educaţie, unitatea de învăţământ este un exemplu de urmat.

Petre Marius Liviu, primar Peștera (fostul director al scolii): „Degeaba ai drumuri asfaltate, dacă pe acestea circulă oameni needucaţi.”

Petre Marius Liviu, primar Peștera: „Este o investiţie care merită pentru, deşi rezultatele în educaţie nu apar imediat, sunt rezultate pe termen mediu şi pe termen lung.

Luminița Ivan, învățătoare: „În momentul în care eu am absolvit colegiul se lucra în sistem simultan. Chiar dublu-simultan, erau toate patru clase în acelaşi timp, într-o sală de clasă (…)”

Magdalena Maria Boldașu, directoarea școlii din Peștera: „Dacă acum 8-9 ani de zile elevii Şcolii Peştera nu veneau în număr maxim la şcoală, adică înregistram abandon, acum putem să ne lăudam cu faptul că nu avem abandon şcolar.”

Marius Liviu, primar Peștera (fostul director al scolii): „Noi vorbeam de abandon cu două cifre, la şcoala din Peştera, mergând la nivel de liceu, respectiv la absolvenţii de clasa a 8-a, până la un abandon ce ajungea spre 80%.”

Elev: “Copiii, mai ales cei din clasa mea, iau note foarte mari, pentru că învaţă şi sunt foarte inteligenţi.”

Elevă: “Cea mai frumoasă zi trăită la şcoală a mea a fost fiecare zi! Pentru că învăţ în fiecare zi lucruri noi şi sunt fericită că sunt în şcoala Peştera.”

Elev: „Oamenii care au investit în această şcoală sunt oameni foarte buni şi cred că de aceea copiii nu mai abandonează şcoala, pentru că sunt cadre didactice foarte bune şi şcoala arată foarte bine.”

Fiecare sală de clasă are mobilier nou, scaune din piele, table moderne, proiector, calculator conectat la internet şi aer condiţionat.

Luminița Ivan, învățătoare: „Vă spun sincer că pentru unii condiţiile de aici sunt mai bune decat acasă. Şi așa a fost de la început. A fost un alt motiv care m-a determinat să vin aici.”

Nu doar autorităţile locale au făcut din educaţie o prioritate. Diverşi oameni de afaceri investesc în elevi. Pentru că ei sunt viitorul, susţin antreprenorii cu viziune.

Petre Marius Liviu, primar Peștera: „Am avut o întâlnire cu un important om de afaceri din localitate, care doreşte să investească în resursa umană din şcoala Peştera, respectiv în copiii din Peştera şi să acorde o bursă de aproximativ 1.000 de euro celor mai bine pregătiţi copii din această şcoală.”

Magdalena Maria Boldașu, directoarea școlii din Peștera: „Marea majoritate a elevilor comunei Peştera fac parte din familii normale, obişnuite care nu evidenţiază cu sume foarte mari din punct de vedere material. Cu siguranță este pentru ei un impuls, faptul că banii aceştia vor fi cheltuiţi pentru ei, pentru rezultatele lor bune.”

Dar rezultatele bune nu au cum să apară fără ajutorul învăţătorilor şi profesorilor.

Elev: „Eu cred că este foarte important ca atunci când vom fi mari să fim modele pentru ceilalţi pentru ca şi ei să aibe un exemplu foarte bun de la noi. Dacă nu au un exemplu nu au după cine se lua. Nu au pe cine să urmeze.”

Elev: “Modele mele sunt cadrele didactice şi oamenii care şi-au dorit să înveţe şi să fie ceva, să ajungă ceva foarte bun în viitor.”

Să fii profesor la ţară, nu este deloc uşor, mai ales în România. În timp ce în multe judeţe din sud abia dacă există suplinitori care să le predea elevilor, la şcoala din judeţul Constanţa nu mai este de multă vreme criză de profesori titulari.

Luminița Ivan, învățătoare: „Toţi colegii care vin colegii, colegii noi, imediat sunt cooptaţi de noi, în activităţile noastre. Toţi participă de la învăţător, de la educatori, pana la profesori, toţi sunt implicaţi şi nici nu văd această şcoală fără activităţi.”

Larisa Scarlat, profesoară de Limba Română: „Când am venit aici nu aveam idee despre cât de cunoscută este această comunitate, însă ajungând aici mi-am dat seama că am avut un foarte mare noroc, dacă pot să spun aşa.”

Vestea că şcoala din Peştera este bună s-a răspândit rapid în localităţile din jur. Mulţi părinţi vor să-şi transfere copiii aici.

Magdalena Maria Boldașu, directoarea școlii din Peștera: „Este adevărat că de la începutul anului s-au înregistrat la Şcoala Peştera un număr de aproximativ de 20-25 de cereri de transfer către şcoala Peştera. Dar aici nu este strict rolul nostru.”

Aproximativ 500 de elevi şi 40 de cadre didactice au reuşit să atragă atenţia asupra lor. Dacă în urmă cu opt ani, cei mai mulţi copii abandonau şcoala după terminarea gimnaziului, acum, cei mai mulţi vor să se înscrie la facultate. Şi au planuri mari, după ce se vor întoarce de la studii. Vor să facă din Peştera un model pentru alte comune.

Luminița Ivan, învățătoare: „Dacă comuna va continua să se dezvolte aşa cum a pornit nu cred va fi nicio problemă sa se întoarca şi îmi doresc să se întoarcă.”

Elev: “Nu mă voi duce în alte părţi, eu mă voi întoarce aici pentru că odată ce am crescut aici eu cred că trebuie să îmi ajut oamenii din jurul meu.”

Elev: “Am de gând să ma întorc, să îmi ajut oamenii din Peştera şi vreau să o ajut să devină o comună mai bună.”

Elev: “Vreau să învăţ şi ceilalţi copii cum am învăţat şi eu că în viaţă trebuie să ajungi ceva şi vreau să îi învăţ acest lucru.”

Petre Marius Liviu, primar Peștera: „Educaţia trebuie să reprezinte prioritatea zero!”