Sari la conținut

Cum arată școala pe placul elevilor

Rusia este cea mai mare țară din lume. O informație pe care am aflat-o printr-un simplu click, în doar câteva secunde. Comod, rapid și fără vorbă multă! Acest tip de învățare este considerat cel mai potrivit pentru generațiile actuale. De ce? Pentru că dexteritatea și atenția distributivă sunt calitățile copiilor din categoria nativilor digitali!

Mulți profesori au înțeles acest lucru și țin lectiile așa cum nici nu ne-am fi imaginat în urmă cu doar câțiva ani!

Învățământul a intrat într-o nouă eră. Una în care rolul profesorului s-a diminuat, iar spațiul virtual a devenit principala sursă de informare și pregătire pentru elevi. Spre deosebire de învățământul tradițional, cel online este orientat către persoană și permite copiilor să aleagă ce vor să studieze, în funcție de propriile interese, necesități și nivele de abilitate. Experții în educație au numit acest tip de învățare CBT, adică studiu bazat pe calculator.

„Eu zic că se învaţă mult mai uşor şi mai educativ şi mai interesant. Pentru că nu ne umple capul că şi cărţile şi e foarte simplu să accesezi internetul”, afirmă un elev.

„Am făcut experienţă, căutăm acum pe telefon - şi le-am permis să deschidă telefoanele - următoarea informaţie. Informaţi-va, aveţi 10 minute pentru următoarea temă. Au fost cei mai fascinaţi, era o fericire totală”, spune Violetă Dascălu, directorarea şcolii Ferdinand, Bucureşti.

„Noi trebuie să obţinem rezultate ale învăţării la nivelul elevilor, din ce în ce mai bine. Ori aceste mijloace online, această învăţare ajută la atingerea acestor rezultate de nivel superior”, spune Şerban Iosifescu, director ARACIP.

„Avem tehnologie în şcoală şi clase dotate cu calculatoare şi acces la internet, dar în clasă sunt şi table interactive. Şi atunci colegii mei pot în orice moment să beneficieze de elemente şi materiale pe care le găsesc. Le introduc la orele sunt pigmentate cu astfel de momente şi atrag foarte mult pe copii. Îi scot din monotonie. Îi menţin prezenţi şi este un aspect benefic”, precizează Violetă Dascălu, directorarea şcolii Ferdinand, Bucureşti.

Conexiunea la internet permite elevilor să găsească mai multe cursuri pe aceeaşi tema şi, evident, să afle mai multe opinii. Spre deosebire de modalitatea clasică de predare, în care există doar părerea profesorului de curs.

„Tehnologia aduce atât un suport vizual, cât şi unul auditiv, foarte potrivit generaţiei lor şi modului lor de viaţă”, spune Andreea Mateescu, profesoară.

„Am ales să fac apel la tehnologie atunci când predau informaţii noi elevilor, pentru o mai bună înţelegere a noilor noţiuni şi pentru o mai bună fixare a acestora. Consider că elementele vizuale îi ajută foarte mult în înţelegerea noţiunilor noi”, afirmă Violetă Dascălu, directorarea şcolii Ferdinand, Bucureşti.

Resursele online schimbă tipul de predare. Dintr-un model static, în care elevul doar ascultă, într-unul interactiv. Potrivit studiilor făcute de reprezentaţii OECD, utilizarea spaţiului virtual în educaţie îmbunătăţeşte rezultatele elevilor. Şi totuşi, mulţi profesori resping un astfel de stil de predare, din două motive: fie pentru că sunt reticenţi faţă de noile tehnologii, fie pentru că preferă modelele clasice de predare.

„Acum acele lecţii sunt deja depăşite în sensul că sunt foarte stufoase şi tehnologia a ajuns atât de departe încât un singur clip de două minute schimbă deja totul. Şi cred că e bine să avem cât mai multe aplicaţii şi nu doar o lecţie standard”, spune Violetă Dascălu, directorarea şcolii Ferdinand, Bucureşti

„Când înveţi să te foloseşti de internet este că şi cum ai învaţă din nou să mergi. Chiar dacă eşti din anii 90, dacă ai pe cineva alături de tine ca să te înveţe, poţi să înveţi”, povesteşte un elev.

„Ar putea să existe mici dezavantaje în privinţa părţii de scriere, pentru că este puţin lăsată deoparte, dar cred că se pot face multe lucruri şi în acest sens”, afirmă Andreea Mateescu, profesoară.

„Să nu facem numai acest lucru, cel puţin la matematică este dificil să facem doar online. Mai avem nevoie şi de creion şi de hârtie, pentru a se fixă aceste noţiuni”, spune Denisa Drăgan, profesoară.

Învăţarea online antrenează atenţia, memoria şi flexibilitatea gândirii. În plus, le dezvoltă elevilor inteligenţă socială, emoţională şi le permite să studieze în orice moment doresc.

„Tehnologia face parte din vieţile noastre, nu este un trend, avem nevoie de ea, în tot ceea ce facem”, spune Denisa Drăgan, profesoară.