Sari la conținut

"Fenomenul Anna" continuă: "Cu mintea mea de 14 ani vă spun că nu se va schimba nimic curând". Reacţii

Postările pe Facebook ale elevei de 14 ani din Târgovişte care a ales să critice sistemul şi să se revolte împotriva nedreptăţilor au generat reacţii puternice în mediul online, dar şi printre profesori şi elevi.

ana andronache

Totul a pornit în urmă cu câteva zile, când fata a povestit nedreptățile care au loc la școala în care învață.

Ea a vorbit într-una din cele mai recente texte ale sale despre profesoara de matematică. Ea scria că profesoara „are un comportament dominant şi cât se poate de ipocrit”.

Postarea nu a rămas fără efect. Criticile fetei la adresa sistemului au primit mii de aprecieri, de comentarii şi de susţineri. Mulţi s-au identificat în imposibilitatea de a răspunde problemelor sistemului şi au numit-o pe adolescenta de 14 ani „Fenomenul Anna”.

Majoritatea celor care i-au citit postările i-au admirat curajul de a spune lucrurilor pe nume, acurateţea scriiturii şi spiritul bătăios. „O nucă tare din clasa a șaptea pe care sistemul nu o poate sparge”, astfel a fost comparată fata.

În schimb, fata dezvăluie că, în cadrul unei întâlniri de ieri de la şcoală, tatăl a trebuit să dea explicaţii în faţa directoarei şcolii şi a consiliului cu privire la situaţia creată.

„(Directoarea) L-a pus pe tata la colt si i-a reprosat situatia in care eu am pus scoala. Mie mi s-a reprosat ca nu gandesc bine si ca postarile mele (nu abuzurile si ilegalitatile din scoala) distrug imaginea scolii la care au contribuit generatii intregi de profesori. Tata a trebuit din nou sa justifice educatia pe care mi-a dat-o.
Una din supararile prezentate era ca se vor bucura scolile rivale de necazul care s-a abatut asupra scolii Coresi din cauza mea.”, a povestit fata.

Inspector şcolar: E lăudabil că avem libertate de exprimare

Azi, inspectorul general al ISJ Dâmboviţa, profesorul Sorin Ion, a declarat că instituţia nu are, deocamdată, niciun motiv să intervină în „conflictul dintre generaţii“ de la Şcoala Coresi: "Nimeni nu deţine adevărul absolut, oricât de revoluţionare ar fi declaraţiile sale. Noi nu negăm şi ar fi greşit din partea noastră să facem asta, că este un conflict între generaţii. Dacă elevei i se pare că doamna de matematică are un comportament dominant şi ipocrit, e dreptul ei. E liberă să spună ce vrea, din punctul meu de vedere. E lăudabil că avem libertate de exprimare. Dacă există o problemă adevărată la Şcoala Coresi stă în sarcina conducerii să o rezolve şi, dacă e cazul, şi în sarcina noastră. Această şcoală este şcoala la care avem cele mai mari probleme cu afluxul elevilor. Ştiţi că în fiecare an, la înscrierea în clasa pregătitoare, avem mari probleme, în sensul că este extrem de căutată. Nici nu mai are loc în propria clădire. E foarte căutată atât de elevi, cât şi de părinţi şi profesori. Nu poate fi chiar aşa tristă", a declarat prof. Sorin Ion, citat de Adevărul.ro.

Directoarea şcolii Coresi: I-am spus să privească lucrurile şi din alt unghi, dar nu vrea

La rândul său, Georgeta Gogeanu, directoarea şcolii, a declarat că nu este împotriva punctelor de vedere ale fetei, ci critică doar modul ei de a pune problema.

„Are o anumită educaţie şi este deşteaptă, cu iniţiativă. Lucrurile nu sunt în alb şi negru. Sunt şi lucruri care pot fi reglate, dar nu tot ce crede cineva, este şi adevărul absolut. Sunt pentru libertatea de exprimare a oricăui om. Personal cred că a dus lucrurile puţin cam departe. Noi putem să arătăm că lucrurile nu stau chiar aşa. Anna nu acceptă şi alte puncte de vedere şi nu acceptă uşor pe altcineva. De exemplu, are o neînţelegere constantă cu profesoara de matematică”, spune directoarea. (...) I-am spus să privească lucrurile şi din alt unghi, dar nu vrea”, a afirmat Georgeta Gogeanu, citată de Adevărul.ro.

În replică, azi, fata revine pe pagina sa de pe reţeaua de socializare cu mesajul: „O sa scriu in continuare si asta e doar inceputul”.

Explică şi de ce: „Ai mei mi-au cerut sa gandesc si sa-mi expun punctul de vedere de mica. M-au tratat ca pe un egal mai mic al lor si au tinut mereu cont de parerea mea. De cand am inceput scoala m-au pus sa aleg intre a fi ca si ceilalti si a lupta cu nedreptatile si abuzurile pe care m-au invatat sa le vad. Mi-au explicat avantajele si dezavantajele ambelor variante si mi-au spus ca ma vor sustine indiferent de alegere. Eu am ales varianta dificila de a nu tolera abuzurile si a nu ma lasa intimidata. Mi-au explicat ce rol are profesorul, mi-au pus in mana Legea Invatamantului sa o citesc, m-au invatat sa recunosc abuzurile si mi-au explicat ce e scoala de fapt. Am scris impreuna cu ei reclamatiile impotriva abuzurilor de care m-am lovit si tot impreuna am citit raspunsurile primite. Astfel mi-am dezvoltat o gandire de adult si m-am maturizat fortata de imprejurari.
Acum ma revolt impotriva unei mentalitati de care ma lovesc”.

Fata afirmă că a primit încurajări şi cuvinte frumoase dar că îi este imposibil să nu observe tristetea de pe chipul tatalui său, cauzata de neputinta de a o proteja.

Adolescenta subliniază că vinovati nu sunt profesorii cu comportament abuziv ci multele generatii de parinti care i-au tolerat, incurajat si sustinut. Dă şi noi exemple în acest sens:

„Intr-a V-a un coleg a fost batut de profesorul de serviciu pentru ca manca pe hol in pauza in loc sa se pregateasca pentru ora urmatoare. El nu a spus acasa dar tata a spus la sedinta. Raspunsul a fost ca "O fi facut el ceva".
La aceeasi sedinta, bunica altui coleg a spus ca "O palma nu strica niciunui elev, il mai trezeste putin, ca si noi am primit si nu ne-a stricat".

Spuneti ca elevii ar trebui sa ia exemplu si sa deschida gura iar parintii sa ia atitudine si sa-i sustina. Majoritatea elevilor nu vad abuzurile ca fiind ceva rau. Poate ati citit raspunsul fetei din Consiliul Elevilor care a scris ca "exista abuzuri in scoala dar abuzurile nu sunt ilegalitati". Asa au fost educati, sunt viitoarea generatie de parinti care vor sustine abuzurile profesorilor si vor abuza si ei de functiile pe care le vor avea ca adulti pentru ca li se induc ideile astea de mici. Si sunt majoritari. Sunt si elevi ca mine dar foarte putini si constienti ca sunt in minoritate totala.
Cat despre parinti, majoritatea il ocolesc pe tata la poarta scolii ca sa nu fie vazuti cu "Andronache care reclama profesorii".

Se spune ca sunt mica dar cu mintea mea de 14 ani va spun cu ca nu se va schimba nimic in viitorul apropiat. Dorinta de schimbare trebuie sa fie un fenomen de amploare, nu o exceptie. Postarile mele i-au facut pe multi sa cada in "idealismul ieftin "al tatei. Cand va veti lovi de abuzuri si veti vedea ca sunteti singuri impotriva tuturor s-ar putea sa alegeti repede calea mai usoara, justificand imediat ca este "pentru binele copilului".

Impotriva elevului care "nu gandeste bine" sunt organizati colegii lui, pentru a da exemplu celorlalti care ar vrea sa faca la fel si pentru a-l reduce la tacere. Elevii sunt invatati sa nu puna niciodata la indoiala cererile si intentiile profesorilor.

Asa cum am promis, o sa mai scriu”.