Sari la conținut

Informatica devine materie obligatorie pentru gimnaziu

Informatica va deveni materie obligatorie pentru gimnaziu de anul viitor. Mai rămâne însă o problemă... cum vor fi găsiţi profesorii? Nu sunt mulţi profesori calificaţi în domeniu, astfel încât doar elevii de clasa a cincea ar putea studia efectiv informatica. Dacă la noi se caută încă soluţii, în alte state, precum Marea Britanie sau Estonia, elevii învaţă programare chiar de la cinci ani.

Sisteme de calcul la clasa a cincea, algoritmi şi animaţii grafice în a şasea, noţiuni de bază ale limbajelor de programare în clasa a şaptea, iar în clasa a opta, elevii ar urma să înveţe cum să creeze pagini web. Ministerul Educaţiei a publicat noile programe pentru informatică, materie care ar urma să devină obligatorie pentru clasele V-VIII. Doar că nu se ştie încă cine va preda.

Daniela Voinea, directorul Şcolii Sfinţii Voievozi: „În şcolile gimnaziale cred că o să ne ajutăm unii pe alţii ca să avem oameni care să fie calificaţi în tehnologia informaţiei.

Din lipsa de profesori, în Capitala informatica ar urma să fie introdusă din toamnă doar la clasa a cincea.

Marian Banu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Bucureşti: „Avem profesori care sunt în proces de reconversie profesională, respectiv de la educaţie tehnologică la informatică, matematică, fizică, chimie, deci elementul de reconversie este în plin. Au anticipat faptul că va fi nevoie de informatică. Începem cu clasa a cincea, după care ulterior cu celelalte clase”.

În plus, nu toate şcolile au spaţii pentru laboratoare de informatică. Până să se găsească soluţii, ar mai putea dura câţiva ani. Între timp, în alte ţări, precum Marea Britanie, elevii învaţă informatica încă de la cinci ani. Programare pe limba copiilor se face şi în Bucureşti, la o grădiniţă cu sistem britanic.

Raluca Cimpoiaşu, educatoare: „Asta o să îi ajute pe viitor, când vor ajunge în grupe mai mari, să opereze cu concepte precum programarea. Avem un roboţel pe care copiii îl folosesc prin asociere cu concepte legate de matematică, de early engineering. Trebuie să ţinem cont ca toate instrumentele astea sunt atractive. Nu putem nici daca am vrea sa încercam acum pur şi simplu să le dăm o foaie. De exemplu, la matematică e foarte util să le dăm să traseze numere pe tabletă. În primul rând că le reduce frustrarea. La început, pâna îşi dezvoltă motricitatea fină. Observă cum se poate şterge şi o putem lua de la capăt. Totul se poate repara”.

Deşi suntem în urmă, copiii români reuşesc să obţină rezultate la olimpiadele internaţionale. Mircea are doar 12 ani, dar programează ca un student la informatică. A învăţat la un curs privat, însă, nu la şcoală.

Mircea Roată Palade: „Pentru mine nu este greu. Îmi place programarea şi învăţ uşor. Este foarte utilă, cu programare poţi să faci orice”.

Ana Maria Roată Palade: „A început de mic. Cred că la doi ani şi un pic a început să butoneze, erau nişte jocuri cu numere, cu litere, gen puzzle pe care le juca. Prin clasa a treia a început să fie preocupat de ceea ce se află în spatele jocurilor.”

Acum, în România informatica se predă doar la clasele cu profil. Târziu, spun specialiştii.

Tincuţa Apateanu, expert în educaţie: „Sunt state care învaţă programare de la 6 ani şi te gândeşti că ai noştri copii s-ar putea să nu mai fie competitivi pe o piaţă a muncii, care se adresează unor profesii care se concentrează în mare măsură elementele tehnologiei digitale. Joburile viitorului cu siguranţă vor necesita elemente digitale”.