Iohannis l-a criticat pe ministrul Pop: În 2017, soluţia a ajuns să fie reîntoarcerea la metode demult apuse

Data actualizării: Data publicării:
170911_SINCAI_IOHANNIS_01_INQUAM_Photos_Octav_Ganea
Foto: InquamPhotos/Octav Ganea

Klaus Iohannis a declarat, luni - la deschiderea noului an școlar, că Legea Educației trebuie să înceteze să mai fie un puzzle, ale cărui piese se schimbă continuu. Președintele a spus că începerea noului an școlar îi ia prin surprindere „pe unii”. „Există mulți elevi în România care încep anul școlar fără manuale sau în clădiri care nu respectă standarde minime”, a spus Iohannis, la deschiderea anului școlar la Colegiul Național "Gheorghe Șincai".

Preşedintele Klaus Iohannis a criticat luni, la festivitatea de deschidere a anului şcolar de la Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai” din Bucureşti, modul în care Guvernul gestionează situaţia din educaţie, amintind reintroducere unor metode „demult apuse”, precum manualul unic, şi a atras atenţia asupra celor mai grave probleme cu care, în opinia sa, se confruntă sistemul de învăţământ românesc: numărul tot mai mare al analfabeţilor funcţional care ies pe porţile şcolilor şi rata mare a abandonului şcolar, una dintre cele mai mari din Uniunea Europeană.

„Există, din păcate, mulţi elevi în România care încep anul şcolar fără manuale sau în clădiri care nu respectă standarde minime. Se pare că de fiecare dată, începerea noului an şcolar pe unii îi ia prin surprindere. Fiecare Guvern ridică din umeri, arătând cu degetul spre Guvernul dinainte. Aşa, însă, lucrurile nu se îmbunătăţesc. În România anului 2017 soluţia a ajuns să fie reintroducerea şi reîntoarcerea la metode demult apuse, ca de exemplu manualul unic sau recentralizarea la Bucureşti a tuturor lucrurilor care au întâmpinat dificultăţi la nivel local”, a declarat preşedintele Iohannis, potrivit News.ro, cu ocazia debutului noului an şcolar.

Şeful statului a spus că această abordare nu este cea bună şi a continuat cu enumerarea problemelor sistemului românesc de educaţie: schimbările majore prea dese care limitează semnificativ posibilitatea elevilor de a-şi planifica traseul profesional sau cadrul legislativ confuz şi greoi. 

„Legea educaţiei trebuie să înceteze să mai fie un puzzle ale cărui piese se schimbă continuu pierzându-se, astfel, imaginea unitară”, a atras atenţia preşedintele.  

Klaus Iohannis a indicat şi „o serie de probleme urgente” care necesită un răspuns.

„Chiar dacă ne place să credem că am bifat «misiune îndeplinită» pe tema alfabetizării cândva prin anii ’60 deja, o mare parte dintre elevi termină şcoala ca analfabeţi funcţional. Adică, deşi pot citi, nu pot înţelege semnificaţia unui text scris şi, prin urmare, întâmpină dificultăţi chiar şi în cele mai uşoare situaţii. O altă problemă gravă este abandonul şcolar, care în ultimii ani a atins o rată alarmantă, una dintre cele mai mari în Uniunea Europeană. Nu ne putem permite acest lucru ca societate. Nu ajută cu nimic să mutăm vina de la autorităţile centrale la autorităţile locale, de la un guvern la altul sau de la şcoală în familie. Succesul sistemului educaţional este singura cale de supravieţuire a României puternice, iar eşecul său ne condamnă la involuţie”, a mai spus şeful statului.

Klaus Iohannis a explicat că proiectul demarat la Palatul Cotroceni, „România educată”, rămâne o prioritate care îşi propune crearea unui sistem de învăţământ aşezat pe un făgaş predictibil şi care are elevul în centru.

„Eu cred într-o viziune pe termen lung asupra educaţiei, care să fie construită prin participarea tuturor celor implicaţi. De aceea, am creat grupuri de lucru, care au inclus atât reprezentanţi ai cadrelor didactice, cât şi ai părinţilor şi elevilor, împreună cu experţi, reprezentanţi ai societăţii civile şi ai mediului privat. Proiectul naţional «România educată» se dezvoltă, dincolo de vocile stridente, de scandaluri, de polemici sterile, adunând împreună pe toţi cei care pot da o mână de ajutor, în mod constructiv, profesionist şi mai ales coerent”, a mai spus Iohannis.

Preşedintele i-a îndemnat pe părinţi să îşi încurajeze copiii să-şi urmeze potenţialul, să fie alături de ai şi să îi ajute să devină adulţi responsabili şi implicaţi, explicându-le că şansa de mai bine a României stă în capacitatea lor de a transforma lumea potrivit propriului lor ideal.

„Dragi elevi, urmează un an plin pentru voi. Un an în care veţi face încă un pas spre viaţa de adult. Însă, dincolo de programa şcolară, dezvoltaţi-vă pe cât mai multe planuri! Nu ezitaţi să vă extindeţi orizonturile, să legaţi ceea ce învăţaţi la şcoală de preocupările şi de hobby-urile voastre! Fiţi toleranţi, deschişi spre nou, creativi şi autonomi în învăţare! Conştientizaţi atât importanţa drepturilor pe care le aveţi, cât şi a obligaţiilor de cetăţean! Este lumea voastră şi este timpul să începeţi să o descoperiţi şi să o înţelegeţi, construindu-vă propria personalitate şi sistemul propriu de valori. Viitorul este în mâinile voastre şi vă invit să păşiţi înainte pentru a-l îmbrăţişa. Vă urez tuturor un an şcolar nou frumos, cu realizări şi fie ca la sfârşit să aveţi impresii la fel de frumoase despre anul şcolar care a trecut cum au avut cei care ne-au prezentat înainte şcoala”, le-a spus preşedintele elevilor.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri