Sari la conținut

Ministerul vrea teme mai puţine. Părinte: "Creezi premisa pentru nefacerea temelor"

Noutăţi îndelung aşteptate de elevi şi de părinţi deopotrivă. Ministrul Educaţiei va emite luni un ordin prin care să reglementeze volumul de teme primite de copii pentru acasă. Mircea Dumitru a spus deja anterior, că elevii români sunt obligaţi să muncească un număr nerezonabil de ore pe zi.

Elevii din ciclul primar ar trebui să aibă cel mult o oră de teme pe zi, iar timpul ar urma să crească gradual până la liceu. E premisa de la care porneşte Ministrul Educaţiei.

Mircea Dumitru, ministrul Educaţiei: „Dacă nu se înțelege chestia aceasta printr-o pedagogie naturală, pe care ar trebui să o trăim, să o respirăm în mod firesc, atunci legiuitorul, în cazul de față ministrul Educației, dă un ordin. Pentru învățământul primar, nu trebuie să depășească o oră. Pentru învățământul gimnazial, crește gradul la două ore. Pentru liceu, sigur că trebuie să fie ceva mai mare. Asta este o obligație pe care trebuie să o coreleze fiecare dascăl, fiecare profesor, fiecare educator cu ceea ce gândește că este cuantumul de rezolvare a unei probleme sau sarcini sau a unei teme”.

Şi în urmă cu aproape 20 de ani, ministrul Educaţiei cerea prin ordin ca temele pentru acasă să nu depăşească două ore.

Timpul zilnic necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult 2 - 3 ore, însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în clasă şi în afara ei, să se încadreze în 8 ore”, potrivit Ordininului M.E.N. 3066/1099.

Unii părinţi consideră că iniţiativa nu i-ar avantaja pe elevi.

E greu să vii cu o măsură de sus şi să spui că nu va face decât o oră pe zi, din start creezi premisa pentru nefacerea temelor”.

Alţii, dimpotrivă, sunt de părere că şi aşa programa şcolară este prea încărcată.

„Eu zic că e foarte bine

De ce?

Gândiţi-vă când eraţi la şcoală, câte teme aveaţi?

Nu aveam atâtea oricum. Acum e prea mult, prea exagerat”.

„Eu sunt elev în clasa a X-a. Numărul de teme este mult peste capacitatea noastră de a rezolva. Adică...o temă, să zicem, matematică, pe profilul pe care sunt eu poate dura şi trei ore”.

„Acasă, eu consider că, ar trebui doar să recapitulăm pentru materia respectivă în contextul în care la şcoală ni se explică foarte corect şi bineînţeles şi înţelegm”.

Şi dascălii se plâng că programa şcolară este prea încărcată.

Prof Carmen Ştefănescu, director C.N. Fraţii Buzeşti Craiova: „Este nevoie să se renunţe la unele capitole, la unele prevederi ale acestei programe pentru că până la urmă noi trebuie să îi învăm unde trebuie să meargă ca să îşi ia singuri informaţii”.

Experţii în Educaţie au şi ei păreri împărţite.

Marian Staş, expert în Educaţie: „Este primul semnal al unui demnitar în legătură cu faptul că acasă copiii lucrează mult prea mult. Pe de altă parte, atunci când spun 60 de minute sau 120 de minute risc să duc în derizoriu nevoia obligatorie a fiecăruia dintre noi de a lucra. Or, asta depinde de stilul de lucru al fiecărui copil, de viteza fiecăruia de a asimila cunoştinţele”.

În Franţa, spre exemplu, există o legislaţie similară în ceea ce priveşte temele pentru acasă. Totuşi, în funcţie de nevoi, profesorii se mai abat de la regulă.

„În Franţa, profesorii nu au voie, cel puţin în teorie, să le dea teme elevilor din clasele primare. Singurele sarcini pe care le pot cere de la copii sunt cele orale, cum ar fi lectura sau învăţarea unor poezii. Totuşi, câteodată profesorii se mai abat de la regulă şi le dau teme scrise elevilor”, relatează Sebastian Perju, corespondent Digi24 în Franţa.