Sari la conținut

Explicații pentru analfabetismul funcțional

România este țara în care aproape 40 % dintre tinerii sub 15 ani sunt analfabeți funcțional, adică scriu, citesc și socotesc cu dificultate. Mai mult, în ultimii nouă ani, 2.200 de biblioteci au fost închise. Asociația „Curtea Veche” vrea să combată acest fenomen. Mai mulți actori, în colaborare cu editurile, au adus literatura explicată la sate și îi îndeamnă pe copii să citească. 

În țara noastră, în ultimii nouă ani s-au închis 2.200 de biblioteci. Un sfert dintre ele au fost desfiinţate în comune şi în sate. Problema dezvoltă sărăcia culturală şi menţine România în topul analfabetismului european.

„Începi să te întrebi dacă nu cumva intenţionat se întâmplă această manipulare până la urmă. Deci, dacă tu nu ai informaţie, atunci eşti un tânăr oarecum dezorientat. Şi, în consecinţă, mai uşor de manipulat, probabil”, a spus editorul Iren Arsene.

În comuna gălăţeană Griviţa, majoritatea familiilor sunt sărace şi nu fac o prioritate din investiţia în carte. Manualele sunt singurele cărți de acasă, pentru mulți dintre elevi.

„Mai mulţi de jumătate sunt elevi cu situaţie precară”, a spus Marius Georgică, învățător la Școala Grivița din județul Galați.

„Printre ei sunt şi copii care nu au cărţi acasă”, a adăugat Larisa Săvulescu, învățătoare la aceeași școală.

„Ei nu recunosc. Dar cunoscându-le situaţia financiară, familia, mediul de provenienţă, bănuim unde sunt copii care nu au cărţi”, a explicat Loredana Constandache, directoarea școlii.

Localitatea are o bibliotecă şcolară şi una generală. Copiii şi adolescenţii o frecventează, dar rar. Cei mai mulţi obişnuiesc să împrumute cărţi în vacanţe, pentru că așa le cer profesorii. Întrebați când au citit ultima dată o carte, copii spun că nu mai țin minte, sau dacă au citit o carte recent spun că nu își amintesc subiectul ei.

Denisa, spre exemplu, este în clasa a patra și încă silabisește cuvintele. Ea citeşte rar altceva în afară de cărțile de la școală. 

În toate localităţile României există copii de şcoală generală care silabisesc atunci când citesc. Ultimele statistici de la UNICEF arată că 37% dintre elevii români de 15 ani scriu, citesc şi socotesc cu dificultate.

Prin intermediul Asociaţiei Curtea Veche, diverşi oameni de cultură încearcă să reducă fenomenul prin donaţii de carte şi lectură explicată.

„Sunt localităţi din mediul rural care, din păcate, nu au acces la carte. Încercăm ca acolo unde nu există nici televizoare sau tablete să ajungem măcar cu cărţile, astfel încât pentru copii să ajungă să citească, să-şi dezvolte imaginaţia”, a explicat Valentina Roman de la Asociația Curtea Veche.

Ca să înţeleagă ce au de pierdut dacă nu explorează lumea cărţilor, actriţa Teatrului Mic din Bucureşti, Valentina Popa, a fost ghidul copiilor din Griviţa, într-o călătorie literară prin fascinanta lume a lui Ulise.

Valentina Popa a ajuns în comuna Griviţa, ca voluntar. În ultimii doi ani, sute de români s-au alăturat Asociaţiei Curtea Veche, au donat cărţi şi au citit poveşti împreună cu elevi din peste două sute de localităţi rurale. Scopul este unul singur: protejarea copiilor de analfabetismul funcţional, care există în aproape jumătate din ţară.