Sari la conținut
News Alert

Școala finlandeză, un model de succes

Finlanda are unul dintre cele mai bune sisteme şcolare din lume. Au ajuns la această performanţă prin revizuirea întregului lor sistem. Iată ce au făcut.

În trecut, şcolile finlandeze nu erau bune de nimic, aşa cum se întâmplă cu ale noastre acum. Când copiii din toată lumea erau testaţi, Finlanda şi SUA se aflau cam pe la acelaşi nivel, undeva pe ultimele locuri. Dar Finlandei nu i-a plăcut acest lucru, aşa că a venit cu idei noi şi imediat Finlanda a ajuns pe primul loc; studenţii lor erau cei mai buni. Cum au făcut acest lucru? Aceasta a fost întrebarea la care am dorit să primesc un răspuns, aşa că am mers direct la duşman, la ministrul Educaţiei. Înainte să zic ceva, ea mi-a dezvăluit secretul.

-Nu au teme.

-Staţi un pic.

-Aţi redus temele pe care le primesc de la şcoală?

-Da! Ar trebui să aibă mai mult timp să fie copii, să fie tineri, să se bucure de viaţă.

-Deci nu au teme? Dacă vor, pot să se caţere tot timpul în copaci.

„Da, pot face acest lucru cât timp vor. În timp ce se caţără în copaci, pot afla despre diferite feluri de insecte şi a doua zi pot veni la şcoală şi să ne spună ce au aflat”, spune Anna Hart, învăţătoare

-Câte ore pe zi merg copiii la şcoală?

-Luni, trei ore. Marţi, patru ore, 20 de ore pe săptămână.

-Adică trei-patru ore pe zi, inclusiv pauza de prânz. Cum reuşesc să înveţe ceva? Cum reuşesc să facă ceva?

„Creierul trebuie să se relaxeze din când în când. Dacă munceşti tot timpul, atunci încetezi să mai înveţi şi nu mai are rost să faci acest lucru pentru un timp”, afirmă Leena Liusvaara, director de şcoală .

Elevii din Finlanda au cele mai puţine ore de şcoală pe zi şi cel mai scurt an şcolar din toată Europa de Vest. Ei se descurcă mai bine mergând mai puţin la şcoală.

-Aici, totul este concentrat pe elev, astfel încât atunci când ne-am renovat locul de joacă au venit -arhitecţii şi au stat de vorba cu copiii.

-I-au ascultat?

-Da, sunt lucruri la locul de joacă pe care copiii le-au dorit neapărat.

-Am încercat să-i învăţam să fie persoane fericite, să-i respecte pe alţii şi pe ei înşişi.

-Vă preocupă fericirea lor?

-Ce predai?

-Matematică.

-Aşadar, profesorul de matematică spune că vrea pentru elevii lui să fie fericiţi, să aibă o viaţă fericită?

-Da!

-Şi sunteţi profesor de matematică!

-Când au timp să se joace, să socializeze cu prietenii, să se dezvolte ca fiinţe umane, îşi trăiesc mult mai intens viaţa decât la şcoala. Vreau ca elevii să se joace!

-Vreţi să se joace?

-Vreau să se joace!