Sari la conținut

Şcoala, nepregătită pentru copiii dislexici

Ana este elevă în clasa a şaptea şi a încheiat anul trecut cu media 9,35, chiar dacă profesorii nu au înţeles că dislexia nu este o boală şi că fata are nevoie doar de mai multă răbdare şi atenţie.

Ana Tatomir, elevă: „Când citesc, îmi transpiră palmele, îmi bate rău inima şi devin puţin albă la faţă şi când mă scoate la tablă, la fel”.

Un defect neurologic face ca asemenea copii să nu aibă instantaneu reprezentarea a ceea ce citesc. Dar înţeleg totul cu ajutorul unor scheme şi materiale ajutătoare. Din acelea pe care mama Anei le face în fiecare zi.

Alexandrina Tatomir: „Văd ce s-a predat, împreună cu ea facem hărţi mentale, pregătire pentru temele de a doua zi”.

Ana este unul dintre copiii cărora li se adresează noile articole introduse, anul acesta, în Legea Educaţiei. Reglementări care le garantează elevilor cu probleme de învăţare ajutor din partea şcolii.

Angela Ioan, preşedintele Asociaţiei pentru Copiii Dislexici: „Această lege trebuie să aducă formarea profesorilor prin cursuri postuniversitare, dar şi module de formare în cadrul universităţilor care pegătesc cadrele didactice”.

Normele de aplicare ar trebui publicate până la sfârşitul lunii aprilie. Sindicaliştii Federaţiei "Spiru Haret" cer, însă, ca acest lucru să nu se întâmple.

Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicale Spiru Haret din Bucureşti: „Nu avem personal calificat care s-ar putea ocupa individual de fiecare astfel de caz. Legea asta permite ca pe lângă copii care au deficit de învăţare să vină şi copiii din învăţământul special, care au şi alte deficienţe asociate deficitului de învăţare”.

Mirabela Amarandei, purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei: „Avem semnale atât din rândul sindicatelor cât şi al specialiştilor sau reprezentanţilor societăţii civile care reclamă, dacă vreţi, definirea deficitară a termenilor”.

Statisticile arată că mulţi dintre cei diagnosticaţi cu dislexie sau discalculie au o inteligenţă peste medie. De asemenea, în fiecare clasă există cel puţin un elev cu dificultăţi în înţelegerea cifrelor sau literelor.