Sari la conținut

Școli fără profesori. Sunt județe în care peste jumătate din posturi au rămas neocupate

463 de catedre disponibile, cinci şedinţe publice la Inspectoratul Şcolar Bihor. Rezultatul: 65% dintre posturi şi multe fracţii de normă la sate au rămas neocupate. Unul dintre motivele invocate este distanţa dintre catedră şi casă.

„Aș vrea să prind de unde sunt, aproape de Livada, eventual Nojorid, localitățile care sunt aproape. O să-mi caut alt post de muncă, chiar dacă nu am în domeniu și eventual la anul o să încerc din nou”, spune o profesoară.

La Bacău este aceeaşi situaţie. În acest județ, mii de elevi nu vor avea profesor la clasă. 670 de catedre din cele peste 1.900 oferite de Inspectoratul Şcolar au rămas libere. Şi aici au fost organizate şase şedinte publice, însă profesorii nu s-au înghesuit să ia posturi la sate. În comuna Filipeni, de exemplu, nici copiii de gradiniţă şi nici cei din clasele primare nu vor avea dascăl.

„Mai sunt și catedre incomplete neocupate, e vorba de 14 ore de educație fizică, șapte ore de muzică, sapte ore de desen”, spune Maria Tanase, directoarea școlii generale din comuna Filipeni.

Deficitul de dascăli duce la găsirea unor soluţii de compromis.

„Colegii mei directori au posibilitatea ca, începând de luni, 15 septembrie, să încheie contracte pe termen de 60 de zile cu profesori pensionari, să atribuie orele respective la plata cu ora sau să le repartizeze colegilor calificați care, din motive obiective, nu au putut participa la examenul de titularizare”, spune Teodora Sotcan, inspector șef la ISJ Bacău.

Catedre descoperite sunt şi în judeţul Braşov, mai exact 450. Nici la şedinţa publică de astăzi nu au venit prea mulţi profesori.

Dacă reprezentanţii Inspectoratului Şcolar se aşteptau ca la ultimă probă de repartizare a locurilor vacante să fie prezente peste 200 de persoane, numărul acestora nu a depăşit 20.

În judeţul Braşov au fost disponibile 950 de catedre cu angajare pe perioadă nedeterminată şi alte aproape 700 de fracţii de normă.