Sari la conținut

Statutul elevului, controversat înainte să fie aplicat

Deşi este prevăzut de 4 ani în Legea Educaţiei, statutul elevului a primit abia acum aprobarea din partea Ministerului Educaţiei. Asta înseamnă că începând din acest an şcolar, elevii au drepturi şi îndatoriri, pe care trebuie să le respecte ca la carte. Şi ei, dar şi profesorii.

Copiii au voie să evalueze, anonim, cadrele didactice, au dreptul să conteste notele sau să protesteze. Deşi unii dintre profesori consideră de bun augur noul statut, unii dintre ei cred că drepturile elevilor sunt exagerate.

Aceste scene s-au petrecut în anul de graţie 2016, în judeţul Neamţ. Ar trebui să devina istorie, din această toamnă. Cel puţin în teorie! Motivul? A fost adoptat în sfârşit statutul elevului, după 4 ani de amânări. În document sunt prevăzute atât drepturile cât şi obligaţiile elevilor. De exemplu, copiii pot oferi feedback activităţii profesorilor. Deşi un statut al profesorilor există deja, cel adresat elevilor a generat controverse în rândul cadrelor didactice. Una dintre temerile profesorilor este că le stribeşte din autoritate.

Vlad Ștefan, președintele Consiliului Elevilor: „Din păcate procedura de a implementa acest statut a fost foarte lunga, din cauza faptului că a existat o rezistență la schimbare și un conservatorism la nivel de sistem educațional. Însă ne bucurăm că într-un final am reușit să îl implementăm, să îl aprobăm prin ordinul ministrului și să sperăm că la începutul anului școlar va fi implementat în fiecare unitate de învățământ.”

Daniela Vișoianu, președinte Coaliția pentru Educație: „Statutul elevului este bine că este acum. Ce nu poate să garanteze nimeni însă este faptul că statutul elevului își va îndeplini scopul, adica va crea în școală condiții ca elevii să fie respectați, ca drepturile lor să fie protejate. Un statut al elevului nu înseamnă automat un plus de calitate pe care elevii urmează să o primească în școală.”

Noul statut le conferă elevilor "dreptul la protest, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, fără perturbarea orelor de curs". Profesorii nu văd cu ochi buni această prevedere.

Daniela Vișoianu, președinte Coaliția pentru Educație: „Una din fricile profesorilor este că li se dă prea mult nas elevilor cu aceste drepturi. Și este despre frică. Și este despre faptul că ei nu or să mai poată să își impună disciplina și elevii nu or să mai fie disciplinați, pentru că au prea multe drepturi.”

Vlad Ștefan, președintele Consiliului Elevilor: „Din păcate profesorii au considerat acest statut ca pe un afront asupra lor. Însă noi am plecat de la ideea că acest statut ar putea eficientiza printr-o formă legată relația elev-profesor care, din punctul meu de vedere, este o unitate fundamentală. Și credem noi că dacă elevii și profesorii fac front comun pentru a schimba educația, avem mult mai mult de câștigat decât dacă am fi din tabere diferite.”

Mircea Dumitru, ministrul Educației și Cercetării: „În limita respectării legii, ei pot să protesteze și sigur că rezultatul acestui protest poate fi îmbunătățirea situației sau respingerea pretențiilor care nu sunt justificate și legitime.”

Cornelia Popa, reprezentant Federația Sindicatelor Libere din Învățământ: „Nu ;tiu daca sunt neaparat frici. Cred ca sunt anumite rețineri legate de modul de interpretare. Statutul trebuie foarte bine lămurit prin proceduri clare.”

Daniela Vișoianu, președinte Coaliția pentru Educație: „Dacă se duc și transmit lucrul acesta în clasă. "Uitați-vă la mine, eu sunt un model de insucces. Sunt profesor, dar nu aș vrea. Nu am fost în stare să fiu ceva mai bun și dacă tot făcusem modulul, m-am făcut profesor și am vrut post pe nu știu unde și nu am vrut acolo și am ajuns la voi". Cum ar putea copiii să aibă un spațiu de învățare în care creștem împreună.”

O altă prevedere deloc pe placul profesorilor este cea legată de evaluarea activităţii lor de către elevi. Iniţial, copiii au cerut să aprecize semestrial prestaţia cadrelor didactice. Într-un final, elevii care vor să ofere un feedback profesorilor o pot face destul de simplu. Ei vor completa fişe nesemnate. Doar ca acestea ajung tot la cadrele didactice. Adica un drept care sună bine pe hârtie.

Vlad Ștefan, președintele Consiliului Elevilor: „Ideea de a evalua profesorii i-a revoltat foarte tare și nu am înțeles de ce, pentru că pâna la urmă o evaluare obiectivă sau un feedback, ar reprezenta un plus pentru conturarea relației dintre profesor și elev.”

Cristina Redai, membru în Consiliul Elevilor: „În momentul în care directorul unității de învățământ vede că profesorul are un feedback negativ și în mod anonim, eu cred că ar trebui să își ridice un semn de întrebare. Iar apoi cred că schimbarea profesorului la clasă este ceva mai ușoară, dacă mai mult de jumătate din clasă este de acord.”

Daniela Vișoianu, președinte Coaliția pentru Educație: „Feedbackul trebuie privit de către profesori ca o posibiliatate de învățare. Nimanui nu îi place să i se spună ceva ce nu îi cade bine la stomac. Dacă suntem onești cu noi, oricât de greu ne-ar cădea o constatare, e bine să ne gândim că poate este totuși ceva adevărat acolo, despre mine.”

Începând din acest an şcolar, noul statut le oferă elevilor dreptul să conteste notele. Dacă nu sunt multumiţi de rezultatul primit, directorul şcolii desemnează alte două cadre didactice care să reevalueze lucrarea.

Daniela Vișoianu, președinte Coaliția pentru Educație: „Este doar o chestiune de practică. Trebuie să ne obișnuim cu această situație și trebuie să lucrăm cu măsură unică: nu putem fi mai catolici decât papa, nu putem fi riguroși cu evaluarea profesorilor, dacă nu suntem riguroși cu cea a profesorilor.”

Deşi statutul pare să vină în ajutorul elevilor, specialiştii în educaţie consideră că nu aduce soluţii concrete, în favoarea copiilor. Mai mult, elevii din clasele primare sau gimnaziale vor avea destule dificultăţi în a-şi susţine drepturile.

Daniela Vișoianu, președinte Coaliția pentru Educație: „O școală prietenoasă cu elevii și profesorii, nu se construiește prin acest gen de instrumente pe hârtie. Se construiește prin asumarea unei viziuni comune, când toată școala știm ce înseamnă respect și avem aceeași înțelegere asupra respectului.”

Cum va fi aplicat statutul elevului şi ce schimbări va aduce rămâne de văzut. Până atunci, mai sunt două săptămâni de vacanţă în care toţi copiii respectă cu sfintenie o singură regulă: distracţie de dimineaţa până seara!