Sari la conținut

45 de ani de la fabricarea primei maşini Dacia 1300, maşina care poate fi reparată cu sârmă şi patent

Leagănul primului autoturism românesc, uzina din Piteşti, cunoaşte exact după un an, febra lansării în serie a unui nou născut: limuzina Dacia 1300. 

Chiar dacă acum limuzinele care gonesc pe şosele arată altfel, autoturismul care a făcut istorie în România şi-a păstrat fanii. Dănuţ Crainiciuc din Suceava deţine 10 autoturisme Dacia 1300 în colecţia sa. Pe toate le-a arătat mândru în emisiunea Din Interior, la Digi24. 

Renumele colecţionarului din Suceava s-a dus până la Cluj, iar la uşile garajului, vizitatorii stau ca la expoziţie.

Am cunoscut un domn de la Suceava Dănuţ Crainiciuc, care m-a lămurit ce înseamnă Dacia şi am fost să văd aproape un muzeu de maşini. Şi de la el am furat toată chestia. Am zis: gata, îmi fac şi eu maşină vedetă”, a spus Eugen Crişan, colecţionar. 

Pasiunea pentru Dacii nu ţine cont de vârstă, ci se moşteneşte, spun colecţionarii. Andrei şi-a făcut Dacia după modelul maşinilor de raliu şi pentru ea a comandat piese din Germania. 

Nu se conduce greu odată ce te obişnuieşti. Cel mai greu este băgatul în viteză. Nu e ca la o maşină normală. Te chinui un pic. Pe vremuri, îmi povestea tata, pleca cu ea la mare, dacă se strica ceva pe drum avea tot ce îi trebuia în portbagaj. Până şi ambreajul. Mai ales că la Dacie, cu o sârmă şi un patent ai rezolvat aproape orice problemă. 

Deşi nu au servodirecţie, ABS sau geamuri automate, bătrânele Dacii încă mai întorc privirile trecătorilor. Cei care au certificat de maşină istorică, adică deţin un autoturism mai vechi de 30 de ani care arată ca nou, nu mai plătesc impozit, taxă de drum şi taxă de mediu.