48 de milioane de euro pentru un soft blocat

Data publicării:
AGRICULTURA agerpres 7946752

Siveco și Teamnet sunt firmele care au creat sistemul folosit de APIA în baza unui contract care a costat 14 milioane de euro. În 2014, a avut loc o a doua licitație, câștigată tot de aceleași firme, prin care sistemul urma să fie extins. Pentru asta, consorțiul va încasa 34 de milioane de euro în următorii trei ani.

Teamnet a fost înfiinţată de omul de afaceri Sebastian Ghiţă, ca parte a grupului de firme Asesoft. De-a lungul anilor, grupul a câștigat licitații publice organizate de mai toate ministerele. În 2014, cifra de afaceri a celor de la Teamnet a fost de aproape 80 de milioane de euro.

Fermierii care aşteaptă acum din cauza erorile de soft nu reuşesc să mai calculeze cifra de afaceri căci mizau pe nişte bani pe care nu ştiu dacă îi vor mai primi.

În mod normal, ar fi trebuit să primească câte 53 de euro pentru fiecare hectar, însă softul care procesează cererile funcționează cu întreruperi. Tot e bine, căci vreme de câteva zile, acesta a fost blocat complet. Cu totul, cam 700.000 de fermieri sunt eligibili pentru a primi acești bani, dar numai 260.000 au reuşit să fie introduşi în sistem.

Dar una e să figurezi în sistem și alta e să îți si primești bani și, până în acest moment, doar 14.000 de fermieri au şanse reale să își primească banii. Conform legislației europene, problema trebuie rezolvată până la 1 decembrie, pentru că atunci începe plata următoarei tranşe a subvenţiilor. Însă cum mâine instițiile statului au program scurt și pentru bugetari urmează o minivacanță de patru zile, sunt șanse reale ca sumele să fie achitate abia la finele lunii ianuarie 2016.

Ca să rezolve problema, noul ministru al Agriculturii spune că va demite conducerea Agenției de Plăți și Intervenții în Agricultură și că o parte dintre funcționari vor veni la muncă și în zilele libere.

Achim Irimescu, ministrul Agriculturii: „Se lucrează în trei schimburi şi vestea bună e că, totuşi, a început să funcţioneze modulul de plăţi, de introducere a ordinelor de plată. În principiu, de la momentul introducerii în sistem durează cam trei zile, am înţeles, poate două zile, cu sprijinul colegilor din Trezorerie, şi atunci să sperăm că vom reuşi să acoperim cea mai mare parte din cereri.”

Problema este că programul care trebuia să le facă viața mai ușoară celor de la Ministerul Agriculturii a mai dat rateuri și în trecut. În octombrie 2014, de exemplu, au fost probleme în județele Bistrița, Brașov și Brăila. Ca regulă generală, cu cât softul a fost folosit pe scară mai largă, cu atât a crescut şi numărul problemele.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri