Sari la conținut

Analiză Digi24: Transport public cu autobuze şi tramvaie vechi, care ar trebui scoase din uz

Mai mult de jumătate din mijloacele de transport în comun din Cluj-Napoca ar trebui scoase din uz, pentru că au depăşit de mult perioada de funcţionare. Pentru ca tot parcul auto să fie înlocuit ar trebui cumpărate anual 29 de autobuze, în următorii şapte ani. Investiţia este estimată la 250 de milioane de lei.

Din cele 330 de autobuze, troleibuze şi tramvaie din Cluj-Napoca, peste 200 ar trebui scoase din uz. Ele au depăşit deja durata recomandată de exploatare de 10 ani.

În ultimii 15 ani autorităţile au cumpărat mai multe autobuze la mâna a doua aduse din Franţa. Doar zece maşini noi au fost introduse în circulaţie, în ultimii cinci ani.

„S-ar impune ca undeva la nivel de 25 - 30% din parc să fie înlocuit. Vom înlocui în mod sigur autobuzele SC U 10 Franța care au deja o vechime importantă, se apropie de 18 ani. Sunt troleibuzele ROCAR care au fost achiziţionate în 95,96, 97, 98”, spune Liviu Neag, directorul Companiei de Transport Public.

Autorităţile au făcut deja un credit de 50.000 de lei la CEC şi au cumpărat autobuze noi, de la o firmă din Polonia.

„Va livra până la sfârşitul anului 40 de autobuze noi cu o durată de funcţionare de 15 ani, garanţie de trei ani si 180.000 de kilometri, dotate cu EURO 6 şi toate standardele de confort”, spune Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.

Municipalitatea promite că în următorii şapte ani toate maşinile vor fi înlocuite. Pentru a găsi fondurile necesare, o parte din costul biletului de patru lei va merge spre un fond special de investiţii. 

Primăria din Craiova a cumpărat 13 autobuze stricate. Acum sunt folosite pentru piese de schimb

Transportul public se face în România cu autobuze şi tramvaie vechi, care ar fi trebuit de mult scoase din uz. Un exemplu vine de la Craiova, unde din cele 135 de maşini, un sfert sunt vechi de peste 18 ani. Primăria a cumpărat, în 2006, 40 de autobuze second-hand dintre care o parte nu au circulat niciodată pentru că au fost aduse defecte din Italia. Acum, primăria promite 17 autobuze noi.

Rugină, scaune murdare şi rupte, aer condiţionat lipsă. În astfel de condiţii călătoresc mii de oameni zilnic, în Craiova.

În 2006, fosta conducere a regiei a cumpărat din Sicilia 40 de autobuze second-hand. 13 dintre acestea sunt acum folosite pentru piese de schimb.

Fiecare autobuz a costat cate 30.000 de euro, însă multe dintre ele nu au circulat niciodată pe străzile orașului pentru că au fost cumpărate deja stricate.

Astfel, aproape 400.000 de euro din banii călătorilor s-au dus pe apa sâmbetei.

Nu puteau fi reparate. Un calcul estimativ făcut de noi - numai la o singură mașină reparația ajungea la 1,8-2 miliarde”, spune Ion Şaptelei, şef secţie la RAT Craiova.

Primăria Craiova a alocat 15 milioane de lei pentru a cumpăra autobuze noi. Licitaţia a durat însă aproape doi ani din cauza contestaţiilor.

„Primăria a semnat deja contractul pentru achiziția a 17 autobuze noi. Banii provin din bugetul municipalității și așteptăm să se deschida o axă pentru a cumpăra 200 de autobuze pe fonduri europene”, spune Ionuţ Pîrvulescu, purtător de cuvânt al Primăriei Craiova.

Autorităţile promit că cele 17 autobuze noi vor ajunge în Craiova în toamna aceasta.

Tramvaiele din Iași, piese de muzeu

În Iași, singurele mijloace de transport în comun noi au fost cumpărate de primărie în urmă cu zece ani. A fost o investiție de 10 milioane de euro, pentru care ieșenii au plătit rate timp de șapte ani.

Iar șansele pentru un parc auto nou nu sunt deloc mari, pentru că nu ar exista fonduri. Reprezentanții primăriei spun că ar avea nevoie de 300 de milioane de euro pentru a înnoi parcul auto, sumă ce reprezintă bugetul auto pe doi ani.

Transportul în comun în Iași este un adevărat chin și pentru că niciun autobuz nu are aer condiționat.

Făgăraș, municipiul fără transport în comun

Dacă în cele mai multe orașe autobuzele sunt puține și vechi, în municipiul Făgăraş nu sunt deloc mijloace de transport în comun. Ca să ajungă dintr-un loc în altul, oamenii sunt nevoiţi fie să meargă pe jos, fie să ia bicicleta sau taxiul. Firma care obținuse contractul nu respecta numărul de curse, iar autobuzele erau, oricum, foarte vechi. Până acum au fost organizate două licitații, însă niciuna din fimele care au participat la ele nu au întrunit condițiile cerute.

Făgărașul a avut transport în comun până la sfârșitul lunii martie, când autoritățile locale au reziliat contractul cu firma care câștigase licitația.

Nu a respectat niște chestiuni din caietul de sarcini și din contract, cele referitoare la frecvența trecerii prin anumite stații, la numărul de ture”, spune primarul din Făgăraș, Sorin Mănduc.

Din cauza acestei situaţii, localnicii sunt nevoiţi să folosească alte mijloace de transport. Cel mai greu le este celor care stau în cartierele de la marginea orașului.

Din martie și până în prezent au fost organizate două licitații însă nici o companie nu a îndeplinit condițiile cerute. Săptămâna viitoare va avea loc a treia licitație la care s-au înscris patru companii de transport.

„Operatorii trebuie să aibă licență obligatoriu, pentru transport rutier să aibă minim două mijloace de transport, angajații care îndeplinesc funcția de conducător auto să aibă certificat de competență profesională vizat de ARR, o persoană desemnată să conducă această activitate”, spune Claudia Milea, consilier juridic la Primăria Făgăraș.

În municipiul Făgăraş sunt 30.000 de locuitori. Peste 2.000 folosesc transportul în comun. 

Nici taximetrele nu sunt mai sigure

Directorul tehnic al Registrului Auto Român susţine că cele mai multe dintre taxiurile din Capitală au grave probleme tehnice şi pun în pericol siguranţa pasagerilor.

Împreună cu Poliţia Rutieră, inspectorii Registrului Auto au început un control pentru a scoate din circulaţie taximetrele vechi. Multe dintre aceste maşini au câteva sute de mii de kilometri la bord şi nu sunt întreţinute în service-uri autorizate.