Sari la conținut

Aterizare ratată la Cluj-Napoca | Blue Air: Avionul avea suficient combustibil, directorul aeroportului să îşi ceară scuze pentru dezinformare

 

„În urma incidentului de astăzi de la Cluj, dorim să precizăm că toţi pasagerii programaţi la zborul 0B9301 pe ruta Otopeni – Cluj – Barcelona au ajuns la destinaţia finală. Încă o dată le mulţumim pentru înţelegerea şi cooperarea arătată pe parcursul zilei de azi. Dorim să menţionăm că orarul niciunui alt zbor Blue Air programat în dată de azi nu a fost afectat de acest incident.

Din datele pe care le deţinem în acest moment, factual situaţia a decurs astfel:

- Aeronava YR-BAS de tip Boeing 737 seria 400 a decolat din Bucureşti la Ora 07:05 conform orarului de zbor cu destinaţia Barcelona via Cluj. La bord se aflau 110 pasageri şi 6 membri ai echipajului, urmând că de la Cluj să fie îmbarcaţi alţi 45 de pasageri.

- Ajuns în apropierea aeroportului Cluj, în conformitate cu procedurile standard de apropiere şi aterizare, comandantul avionului a intrat în contact cu servicul de dirijare a traficului al aeroportului Cluj, primind informaţia că pista este în curs de dezapezire şi fiind instruiţi să intre în procedura de aşteptare până la redeschiderea pistei estimată la ora 07 :50. Echipajul a urmat aceste instrucţiuni şi a început procedura de aşteptare, urmând să primească noi informaţii de la controlorii de trafic ai aeroportului Cluj.

- Pe parcursul procedurii de aşteptare (holding), comandantul a evaluat inclusiv posibilitatea aterizării pe unul din cele 2 aeroporturi de rezervă, informându-se asupra condiţiilor meteorologice.

- La ora 07 :51, în conformitate cu instrucţiunile primite anterior, echipajul a recontactat organul de dirijare a traficului de la care a primit autorizarea de apropiere şi aterizare pe aeroportul Cluj.

- Avionul a luat contact cu solul la ora 08 :00. Comandantul a sesizat pe parcursul procedurii de decelerare că aderenţa la sol nu este în conformitate cu informarea primită înaintea aprobării de aterizare, avionul derapând şi părăsind suprafaţă pistei cu cca 10m.

Procedura de aterizare a fost efectuată în conformitate cu normele operaţionale ale fabricantului aeronavei cât şi ale companiei, norme aprobate de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, bazându-se pe buletinele meteo transmise de către controlori Romatsa şi emise de către Aeroportul Cluj. Conform acestor buletine, frânarea pe suprafaţă pistei de aterizare era medie spre bună, ceea ce permitea aterizarea în siguranţă.

În privinţa unor speculaţii apărute pe parcursul zilei, dorim să precizăm clar poziţia oficială Blue Air. Avionul a decolat de la Otopeni alimentat cu suficient carburant pentru a efectua misiunea de zbor, pentru a putea survola un timp limitat aeroportul de destinaţie şi pentru a ajunge la un aeroport de rezervă cu cel puţin rezervă minimă legală de combustibil. Cantitatea de combustibil rămasă la bordul aeronavei după aterizare la Cluj a fost de 3000 Kg. Precizăm că în niciun moment în timpul zborului echipajul nu a solicitat aterizarea de urgenţă din lipsa de combustibil sau orice alt motiv.

În aceste condiţii solicităm public ca domnul director general al Aeroportului Internaţional Avram Iancu din Cluj, David Ciceo, să-şi retragă declaraţiile eronate şi incriminante la adresa Blue Air şi să prezinte scuze publice pentru dezinformarea deliberată a publicului şi pasagerilor Blue Air.

În momentul de faţă există deschisă o anchetă de către Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţă Aviaţiei Civile din subordinea Ministerul Transporturilor şi în măsură în care apar concluzii le vom comunica publicului”.