Sari la conținut

Au murit strigând după ajutor. Filmul tragediei de pe lacul Siutghiol, întrebări rămase fără răspuns

 

Procurorii militari au început urmărirea penală in rem pentru două fapte - neluarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă și nerespectarea acestor norme. Şeful ISU Dobrogea a plătit deja cu funcţia pentru modul în care s-a derulat operaţiunea de salvare. Acum şi prefectul riscă să îşi piardă scaunul.

VIDEO Imagini cu puternic impact emoţional

Un lucru este cert, moartea echipajului SMURD scoate la suprafaţă, încă o dată, slăbiciunile sistemului pentru situaţii de urgenţă. Martorii spun că operaţiunea de salvare a început târziu, cu pompieri care vâsleau într-o barcă de intervenţii al cărei motor nu pornea.

Nu salvatorii, ci un pescar este cel care a ajuns primul lângă doctoriţă şi a tras-o din apă. Cu toate că au murit patru oameni care iniţial supravieţuiseră prpbuşirii şi impactului cu apa, autorităţile spun că nu au ce să îşi reproşeze!

„Ne înecăm!!!

Rezistă!

Ajutor!!!”

Cum a decurs operaţiunea de salvare

„Porneşte motorul!

Are barcă cu motor şi dă la vâslă. Unde e motorul, măi frate?

Încearcă să laşi motorul.

Să îl las în apă?

Gata, lasă-l acum.

Nu ştiu să pornească motorul.

N-are cheia!

N-are cheia la motor. Dar unde e cheia de la motor?”

Acesta este unul din momentele care ar fi putut face diferenţa între viaţă şi moarte. Martorii spun că pompierii au pierdut timp preţios. Au plecat în căutarea echipajului SMURD vâslind. Nu aveau cheia care pornea motorul bărcii gonflabile.

În aceste condiţii, prima victimă, doctoriţa, a fost scoasă din apă de un pescar, nu de pompieri. Bărbatul a traversat lacul dintr-un capăt în celălalt cu o barcă al cărei motor este de capacitate mai mică decât cea a militarilor de la Situaţii de Urgenţă.

Au fost primii salvatori oameni de prin zonă, care pescuiesc guvizi. N-a venit ambulanţa prima dată sau scafandrii”, a spus un martor.

Imaginile filmate de o cameră de supraveghere din apropierea Lacului Siutghiol arată că pompierii au adus oricum târziu barca: la ora 16.30. La 25 de minute după apelul de la 112. Deja era inutil pentru salvatorii care aşteptau ajutor.

Elicopter prăbușit în Siutghiol. Martor: Am cerut o barcă de la Căpitănia Portului Mamaia, un domn a zis că nu se poate. După două ore am văzut șalupa în mijlocul lacului

Cronologie: Elicopter prăbușit în Lacul Siutghiol și patru salvatori care au murit strigând după ajutor

EXCLUSIV DIGI24. Imagini surprinse imediat după prăbuşirea elicopterului SMURD

Elicopter SMURD prăbușit. Procurorii au început urmărirea penală in rem

Ajunşi cu întârziere şi cu o barcă ce nu pornea, pompierii au recunoscut problema.

Martorii tragediei le reproşează salvatorilor întârzierea cu care au ajuns la Lacul Siutghiol. Şi chiar stângăcii nepermise: „Când au venit salvatorii, ştiţi când, la 17.10, noi am sunat la 16.10. Cei de la 112 au crezut că e o farsă, o glumă”.

Coordonatorul Situaţiilor de Urgenţă, Raed Arafat, contrazice martorii: „Nu exista mai repede decât acum să intervii în condiţiile pe care le avem. Sub 16 minute să ai toate echipajele la faţa locului. Noi avem apel la 16.11, la 16.30 era toată lumea acolo”.

Lucrurile sunt şi mai grave când ne dăm seama că autorităţile vorbesc despre ore diferite la care au primit apelul de urgenţă.

O altă controversă s-a născut chiar pe malul lacului. Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare susţine că putea ajune în cinci minute la locul prăbuşirii. Dar nu a fost solicitată să intervină. A ajuns la locul tragediei din proprie iniţiativă, dar târziu, după ce a aflat de la televizor că un elicopter SMURD s-a prăbuşit. Nici nu era locul ei acolo, spune Ministrul Transporturilor.

În fine, se vorbeşte şi despre faptul că elicopterul SMURD care s-a prăbuşit ieri era dotat cu flotoare, care l-ar fi ajutat să nu se scufunde. Doar că pentru misiunea de ieri nu fuseseră montate. Informaţia vine de la preşedintele suspendat al Consiliului Judeţean Constanţa, cel care a semnat actele de achiziţie pentru aparatul de zbor.

Experţii în aviaţie spun însă că flotoarele nu sunt montate la orice zbor.

Ministerul de Interne a anunţat că elicopterul nu era dotat cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor. 

Epava elicopterului a fost scoasă din apele lacului iar astăzi ar trebui să înceapă expertiza. În urma analizelor, specialiştii Ministerului Transporturilor trebuie să stabilească ce a produs tragedia.

Raed Arafat: Îmi asum responsabilitatea

Modul în care a decurs operaţiunea de salvare după prăbuşirea elicopterului SMURD va fi, de asemenea, anchetat. Într-o intervenţie telefonică la Jurnalul de seară, şeful serviciilor de urgenţă, Raed Arafat spune că e gata să îşi asume responsabilitatea pentru eşecul intervenţiei şi să plece acasă, dacă ancheta dovedeşte că este vinovat. Potrivit secretarului de stat de la Interne, mai multe echipe de experţi vor stabili ce nu a mers bine, în cazul accidentului, dar şi a intervenţiei autorităţilor.

VIDEO Declaraţia făcută de Raed Arafat

„Dacă va ieşi doctorul Arafat vinovat, automat îmi asum responsabilitatea că sunt vinovat şi am plecat. Dacă iese cineva vinovat, automat o să spunem, uite, acolo este vinovatul. Dar trebuie să lăsam ancheta să meargă ca să avem rezultatele, aşa cum facem acum, este imposibil să avem o concluzie. Orice situaţie de acest gen trebuie să fie analizată la rece de către experţi, deja o echipă de experţi pentru accidente aviatice s-a deplasat inclusiv de la Eurocopter. Orice investigaţie trebuie lăsată pe mâna celor care investighează cazul şi aici este vorba şi de Procuratură, care investighează şi va sta de vorbă cu toţi martorii. După acest lucru va putea fi trasă o concluzie”, a declarat Arafat.

România a pierdut unii dintre cei mai buni salvatori în tragedia aviatică de pe Lacul Siutghiol. Pilotul şi copilotul aveau mii de ore de zbor. Doctoriţa şi asistenta aveau şi ele o vastă experienţă şi o mare pasiune pentru meserie.