Sari la conținut

Autobuze electrice în marile orașe

Senatorul care a iniţiat legea susţine că achiziţionarea de autobuze electrice de către primării ar reduce poluarea în marile oraşe şi ar scădea în 2-3 ani cheltuielile de combustibil. Banii necesari ar putea veni din fonduri europene.

Sorin Bota - iniţiatorul proiectului de lege : „Este un proiect de lege care vizează introducerea în România a transportului ecologic. Sigur, cel mai la îndemână este cel electric. Din punctul meu de vedere nu văd nicio dificultate. E o chestiune doar de voinţă.”

În ultimii ani, mai multe primării din ţară au testat autobuzele electrice, dar niciuna nu a făcut comenzi.

Constantin Tobescu - purtătorul de cuvânt al RATB: „Problema lor este autonomia. Nu pot avea o autonomie mai mare de 200 de kilometri, în condiţiile în care un autobuz de pe traseele RATB face în jur de 250 de kilometri zilnic.”

O altă problemă este legată de preţ. Un autobuz electric costă peste 400.000 de euro, dublu faţă de unul clasic.

Şi primăriile din Galaţi şi Oradea au testat vehiculele ecologice, dar au renunţat la achiziţia lor.

Genica Totolici - director Transurb Galaţi: „Toate traseele oraşului Galaţi sunt lungi, de la un capăt la celălalt. Aceste autobuze ar putea fi viabile pe trasee scurte, în oraşe mici ”

Istvan Csuzi - vicepreşedintele Uniunii Internaţionale a Transportatorilor Publici: „Încă nu suntem în situaţia de a fi performante. Tocmai de aceea, în nicio ţară europeană nu avem parcuri mari de autobuze electrice. Sunt teste doar. ”

Din 2020, şi operatorii privaţi care au contracte cu primăriile ar trebui să respecte aceleaşi reguli, dacă legea va intra în vigoare.

Silviu Cârlan - operator transport privat: „Avem nevoie de o infrastructură, cu care sistemul să poate funcţiona. Este vorba de staţiile de încărcare, care sunt inexistente.”

Istvan Csuzi - vicepreşedintele Uniunii Internaţionale a Transportatorilor Publici: „Prima dată ar trebui să vedem cu bugetarea cum o facem şi după aceea să vedem cum rezolvăm problema transportului în comun vis a vis de reducerea noxelor.”

Producătorii susţin că avantajele sunt multiple. Încărcarea unui autobuz electric se face în trei ore şi jumătate, iar prizele speciale sunt incluse în preţul de achiziţie. Pentru aceeaşi distanţă parcursă, costurile sunt de trei ori mai mici decât ale unui autobuz convenţional iar mediul este protejat.

Stefano Albarosa - director companie producătoare de autobuze electrice: „Monitorizarea electrică are cam 15 la sută din cheltuielile de întreţinere şi mentenanţă faţă de motorizarea termică.

Stefano Albarosa - director companie producătoare de autobuze electrice: „Un autobuz termic poluează cam cât 30-40 de maşini. Dacă ne gândim la numărul de autobuze din Bucureşti, 1.300 de autobuze şi multiplicăm cu 40 ar fi ca şi cum am fi scos din Bucureşti 60.000 de maşini pe zi, ca poluare.”

Garanţia unui autobuz electric este, în medie, de 3 ani, în timp ce pentru baterie este de 10 ani. Proiectul de lege a fost depus la Senat.