Sari la conținut

Autostrada periculoasă. Raport: Porţiunea Cunţa-Săliştea a fost prost proiectată şi construită

Oficialii Companiei de Drumuri sunt conştienţi de toate aceste lucruri, dar nu au luat nicio măsură împotriva constructorului. Digi24 a încercat să afle cum vede constructorul situaţia, însă nimeni nu a vrut să comenteze.

De trei ani, Narcis Neaga conduce Compania Naţională de Drumuri. Aproape întreaga bucată de şosea dintre Cunţa şi Sălişte, parte a autostrăzii Orăştie-Sibiu, s-a construit în mandatul său.

Un raport întocmit de şeful Societăţii Române de Geotehnică la solicitarea CNADNR şi obţinut în exclusivitate de Digi24 identifică erori grave în proiectarea şi construcţia celor 22 de kilometri de drum. Erori confirmate în realitate - pe bucata de şosea au apărut fisuri şi semne că pământul o ia la vale.

Păi, deocamdată se lucrează pe costurile constructorului. Statul nu cheltuie niciun ban. El a avut un proiect. Ar fi trebuit să respecte proiectul. Noi considerăm că a fost o greşeală de execuţie. Nu au respectat proiectul. Ei vroiau să închidă traficul complet pe autostradă. Noi am respins acest lucru şi iată că s-a putut face această reparaţie şi cu trafic”, ne-a declarat Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.

În raport scrie negru pe alb: autostrada dintre Cunţa şi Sălişte a pornit cu stângul încă din faza de proiectare. „Investigaţiile geotehnice s-au realizat numai pe traseul drumului, care ulterior a fost sensibil modificat. Cercetările geotehnice de detaliu au fost realizate după apariția primelor semne ale fenomenelor de instabilitate a solului.”

Nicolae Boţu, profesor la Universitate de Construcţii din Iaşi este de părere că „toată lumea a greșit. Toată lumea, începând cu studiul de fezabilitate, care a fost foarte prost făcut, trecând pe la proiectare, realizarea lucrării și terminând cu constructorul. La aceasta se adaugă și beneficiarul, se adaugă și consultanța, absolut toți au greșit".

Cei 22 de kilometri de şosea de mare viteză au fost inauguraţi cu numai două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidenţiale de anul trecut, fără ca drumarul să fi terminat lucrările.

În apariţia fisurilor şi alunecărilor de teren de pe autostradă, constructorul - consorţiul italienilor de la Impregilo şi Salini - are partea sa de vină. Ar fi folosit materiale de proastă calitate şi ar fi lucrat în condiţii meteo nefavorabile, arată alte rapoarte ale CNADNR obţinute în exclusivitate de Digi24.

Compania de Drumuri recunoaşte că au fost peste 300 de probleme sesizate în construcţia celor 22 de kilometri de drum. Cu toate acestea, timp de patru ani nu a luat nicio măsură împotriva drumarului italian. Dimpotrivă, a achitat cei aproape 183 de milioane de euro, cât costă şoseaua.

Digi24 vă prezentă, în această seară, în exclusivitate, o anchetă privind greşelile făcute în construcţia autostrăzii Orăştie - Sibiu, o şosea abia inaugurată.