Sari la conținut
News Alert

Birocraţie de milioane de euro

Copierea documentelor, legalizarea lor şi timbrele fiscale pe care suntem obligaţi să le cumpărăm ne costă anual milioane de euro. Banii intră în conturile firmelor private şi ale statului. Costul exact al birocraţiei din România este greu de estimat, mai ales că la banii de taxe se adaugă timpul pierdut între ghişee şi instituţii.

Foarte multe copii xerox care se bagă într-un dosar, dosarul în biblioraft, biblioraftul în fişet, şi când te duci să afli rezultatul spune: care hârtie?” se plânge un bărbat.

Birocraţia din România este o adevărată mană cerească pentru firmele de copiat acte. Un bun exemplu este chiar aici la Direcţia pentru Permise auto. Mai mulţi angajaţi ai acestor firme le promit oamenilor atât în interior, cât şi aici în plină stradă că îi vor scăpa de cozile uriaşe.

Guvernul a eliminat deja unele hârtii, inclusiv timbrul fiscal cerut la eliberarea cărţii de identitate şi a cazierului. Instituțiile care vor avea nevoie de cazier judiciar vor putea să-l solicite direct la Poliție. În ultimii 6 ani însă românii au plătit peste 16 milioane de euro pentru aceste timbre, potrivit Poştei Române.

Şi copia legalizată devine istorie pentru că va fi înlocuită de o simplă declaraţie pe propria răspundere.

În 2011 eram pe locul 154 din 189 de ţări în ceea ce priveşte uşurinţa plăţii taxelor. Acum am ajuns pe locul 55 datorită introducerii metodelor electronice de plată. În practică, suntem tot aproape de coada clasamentului pentru că majoritatea oamenilor nu are încă încredere în plăţile electronice.

Este vorba şi de comportamentul contribuabilului atunci când vorbim de persoane fizice. Mulţi să fie acolo, în faţa ghişeului, să vadă că au plătit, să primească chitanţa,” precizează Mihaela Mitroi, partener în cadrul unei companii de consultanţă.

Guvernul promite că în curând diferitele taxe datorate bugetului să fie plătite la Fisc și cu cardul, și nu doar cu bani gheaţă sau prin transfer bancar.