Sari la conținut

Biziday | Să pregătim schiurile. Pentru șosele!

Bani pentru contractele de deszăpezire au fost alocați, dar în peste 20 de judeţe nu au fost desemnate firmele câştigătoare. Restul contractelor ar trebui încheiate până la sfârşitul lunii.

„Am constatat că există contracte de deszăpezire pentru un număr de 15 judeţe. Sunt în curs de finalizare contractele de deszăpezire pentru celelalte 26 de judeţe.”, a declarat Sorin Cîmpeanu, premier interimar.

Atunci când auziţi că o Primărie nu a încheiat contract de deszăpezire cu nicio firmă, înseamnă că drumurile vor rămâne blocate sub nămeţi la prima ninsoare. Firmele nu s-au înghesuit la licitaţii, iar autorităţile nu se îngrijorează nici ele căci până vin ninsorile se schimbă guvernul.

Mai grav este că vorbim despre regiuni în care zăpezile lovesc în fiecare an cu putere şi drumurile rămân blocate chiar în ciuda intervenţiilor utilajelor.

La ultima rectificare bugetară au fost alocate 500 de milioane de lei pentru drumurile judeţene, bani care ar trebui să asigure aprovizionarea cu materialele necesare administrării drumurilor în perioada iernii. Până acum au fost cumpărate o sută de freze pentru zăpadă şi material antiderapant. Parazăpezile vor fi instalate până în data de 15 decembrie.

Dacă un judeţ este blocat din cauza zăpezii şi nu are contract încheiat cu nicio firmă, legea permite Primăriei să atribuie deszăpezirea oricărei firme, prin procedură de urgenţă. Adică fără licitație.

În general, când e cod galben sau chiar roşu de ninsori, toată lumea vrea să ştie că drumurile se deblochează, iar în sedinţele de Guvern se pune în general accentul dacă în judeţul „X” sau „Y” se poate circula în condiţii normale… nu prea mai interesează pe nimeni cine deszăpezeşte drumul și pe câți bani.

Vă sună cunoscut, nu-i aşa? Asta pentru că şi în anii trecuţi, majoritatea contractelor au fost încheiate pe ultima sută de metri, în unele judeţe chiar cu câteva zile înainte de primele ninsori. Spre exemplu, iarna trecută, în decembrie, când 27 de judeţe erau sub avertizare de cod galben de ninsori, mai multe drumuri naţionale din Tulcea, Gorj şi Galaţi nu aveau încă un contract semnat pentru deszăpezire, fie pentru că nu s-a prezentat nici un ofertant, fie pentru că procedura era în curs de derulare. Între timp, în Brăila membrii Consiliului Judeţean se certau între ei, judeţul a rămas, în plină iarnă, fără un contract de deszăpezire, iar autorităţile erau, ca de fiecare dată, depăşite de situaţie.

Costul mediu cu deszăpezirea unui kilometru de autostradă sau drum naţional în România a crescut în ultimii cinci ani de la 1.180 euro pe la aproape 3.000 de euro pe kilometru.