Sari la conținut

Calea ferată, modernizată cu viteza melcului

Nu doar autostrăzile întârzie cu anii în România. Nici şantierele de cale ferată nu merg mai repede. Nici măcar atunci când constructorii nu sunt români. Italienii de la Pizzarotti lucrează de trei ani la cei 23 de kilometri dintre Vinţu de Jos şi Coşlariu şi sunt încă departe de închiderea şantierului, deşi lucrările trebuia să fie gata de nouă luni.

Lucrările au evoluat în ritm de melc și mai puțin de jumătate dintre acestea au fost și executate. Pe muncitori i-a apucat hărnicia abia acum. Chiar şi aşa, autorităţile nu se aşteaptă ca modernizarea să fie gata în acest an. Iar constructorul nu e de găsit pentru explicaţii.

Întârzieri sunt şi pe cei 41 de kilometri dintre graniţa cu Ungaria şi Arad. Constructorii nu au fost gata cu lucrările în vara anului trecut, dar au obţinut un răgaz de un an şi trei luni. Ar trebui să închidă şantierul în septembrie anul acesta.

Tot în acest an, ar trebui terminate lucrările la alte trei tronsoane între Coşlariu şi Sighişoara. Şanse reale sunt, însă, ca doar unul dintre şantiere să se închidă până în decembrie. Ceea ce ar însemna ca România să fie nevoită să returneze Uniunii Europene sute de milioane de euro.

„Dacă discutăm de feroviar, probabil că vor fi undeva la 700 de milioane de euro care rămân ca şi gol”, spune Valentin Şoneriu, secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene.

Ca să nu piardă banii, autorităţile vor să recurgă la un artificiu: să deconteze la Bruxelles alte proiecte, gata finalizate, şi să înscrie şantierele întârziate la următorul buget european.