Sari la conținut

Calea ferată se repară greu

În ultimii opt ani România a avut la dispoziţie aproape două miliarde de euro, bani europeni, pentru repararea căii ferate şi creşterea vitezei trenurilor. Nu a reuşit să cheltuiască decât 704 milioane de euro. Banii au intrat nu doar în repararea şinei, ci şi în extinderea metroului bucureştean.

Între Vinţu de jos şi Coşlariu, în judeţul Alba, se lucrează de patru ani la modernizarea căii ferate. Cei 34 de kilometri de şine, pe care ar urma ca trenurile să circule cu 160 de kilometri la oră, trebuiau să fie gata de anul trecut. Firma italiană Pizzarotti, care a făcut doar jumătate din lucrare, dă vina pe lipsa avizelor şi a exproprierilor.

În total, în România sunt în lucru 211 kilometri de cale ferată. 168 de kilometri au termen de finalizare în acest an, însă doar 41 dintre ei au şanse reale să fie inauguraţi până în decembrie.

„Ce nu se încheie până la 31 decembrie 2015, banii pentru acele proiecte vor fi pierduţi cu totul. Faptul că rugăm Comisia Europeană să ne permită să cheltuim din banii pe 2014-2020 pentru proiecte care trebuiau să fie deja gata, nu înseamnă că nu am pierdut banii, înseamnă că în loc să facem în 2014-2020 altceva, abia terminăm ce ar fi trebuit să avem gata”, a declarat Mihai Crăciun, fondator al Asociaţiei Construim România

În perioada 2014-2020, România are alocate pentru sectorul feroviar aproape 1,8 miliarde de euro. Din aceşti bani, mai bine de jumătate de miliard vor intra în lucrările întârziate din vestul ţării şi în reabilitarea podurilor dunărene. Pentru proiecte noi ar mai rămâne în jur de 1,3 miliarde de euro, mai puţin decât costă modernizarea celor 140 de kilometri de şină abia scoşi la licitaţie între Radna şi Simeria.