Sari la conținut

Când va fi următorul cutremur? Graficul ciclicității făcut de fostul ministru Nicolae Noica

„Problema aceasta a protecției seismice împotriva dezastrelor e o problemă de continuitate și de competență. Și de cunoașterea istoriei, până la urmă. Toată lumea spunea că între 1940 și 1977, la 37 de ani, se produce cutremurul și noi am spus că următorul cutremur trebuie să se producă la 37-40 de ani. Necunoscând bine istoria, uitați-vă, întorcându-ne în urmă, între 1802 și 1838, iar 37 de ani, în 1600, iar 37, deci apar niște momente în care apare un cutremur de adâncime 150 de kilometri, foarte adânc, și unele la 100 de kilometri, tot adânc, dar totuși... Ei, ce se întâmplă? Aceste grupări apar cu anumită frecvență, care m-a surprins și pe mine – 70 de ani, 70 de ani, 90 de ani. Ne punem un semn de întrebare. Următorul va fi la 70 de ani, deci 2040? Deci, sunt niște ciclicități și lucruri pe care nu putem să le interpretăm decât printr-o socoteală statistică și o cunoaștere corectă a istoriei”, a explicat Nicolae Noica la Digi24, prezentând un grafic al ciclicității acestor cutremure (urmăriți video mai jos):

Ce se poate întâmpla cu turnurile de sticlă din București la un cutremur mare?

Fostul ministru al Lucrărilor Publice spune că n-ar fi trebuit să fie autorizate construcții atât de înalte în centrul Bucureștiului, în zonele protejate. „Toată lumea a dat voie să facă acest lucru și la un eventual cutremur, nu se va pune problema prăbușirii, ci, din cauza marilor deplasări, care ajung la un metru jumătate - doi metri la partea de sus – eu am văzut în 77, pe 4 martie, seara, la 9:30, acest lucru: deplasări de 1,5-2 metri – din cauza acestor deplasări, se vor sparge geamurile, pentru că peste tot, vedeți, mergem pe sistemul ăsta, și Doamne ferește să cadă în capul cuiva...”, a comentat fostul ministru la Digi24.

El a admis că, în principiu, aceste clădiri sunt urmărite de Inspecția de Stat în Construcții.

Pe de altă parte, Nicolae Noica spune că există în București zone mai periculoase pentru construcții înalte și există o hartă în acest sens. Sunt zonele unde există pământ nisipos și apă, a explicat fostul ministru. „Spre exemplu, lângă Biserica Armenească, s-a dat aviz la o construcție înaltă de 80 de metri, pe care trebuia să o încastrezi în pământ 30 de metri. În momentul în care au început să facă săpăturile, pentru că s-a dezghețat mai repede decât se așteptau constructorii și nu luaseră măsuri, nisipul, apa de alături a ieșit și atunci s-a distrus Biserica Armenească, țineți minte că a fost o situație foarte gravă”, a povestit specialistul.

Ce înseamnă bulină roșie pe clădiri?

Nicolae Noica este inventatorul sistemului cu bulina roșie aplicată clădirilor cu risc seismic. El este nemulțumit că de problema consolidării clădirilor au ajuns să se ocupe acum nespecialiștii și blamează firmele de construcție care vizează profituri mari pentru aceste lucrări.

Fostul ministru a explicat la Digi24 ce a urmărit atunci când a conceput sistemul cu bulina roșie pe clădiri: „Am ținut să atragem atenția celor care locuiesc acolo că e un potențial pericol, nu că se prăbușește, nu trebuie să exagerăm. Și în același timp am atras atenția autorităților locale și centrale că este necesar să se facă consolidarea acestor blocuri”, a spus Nicolae Noica. „Din păcate, anii trec și consolidările nu se fac. (...) Atunci când am plecat de la minister găsisem soluții, împreună cu colegii, ca aceste consolidări să se facă în patru, maxim șase luni, astfel ca oamenii să rămână acolo și să aibă siguranța că se face treaba”, a adăugat fostul ministru. „E o problemă de siguranță națională”, a subliniat Nicolae Noica.

El a spus că aceste lucrări nu sunt menite a aduce un câștig material firmelor de construcții și i se pare grav că acestea doresc câștiguri de peste 20 la sută.

Nicolae Noica respinge ideea - adesea invocată - potrivit căreia consolidările nu se pot face din vina locatarilor, pentru că aceștia refuză să se mute. „Dacă se dorește, se găsesc soluții de consolidări, cu oameni în case”, a spus Nicolae Noica.

Fostul ministru mai spune că și în cazul celor 100 de clădiri depistate în mandatul său ca fiind cu risc seism, ulterior s-au găsit documente care atestau consolidări făcute la unele dintre ele, în 1977, după cutremur. Cu toate acestea, bulina nu a fost dată jos, dar fostul ministru nu știe de ce.

„Trebuie să recunoaștem și ce s-a făcut bun înainte de 1990. Imediat după cutremurul din 1977 s-a făcut Inspecția de Stat pentru Calitatea Construcțiilor, un fel de poliție a construcțiilor, cum e în toate țările, și-n Germania, care controlează toate fazele. Ea a avut suficient de multă putere. Din păcate, acum a fost angrenată în alte probleme, cu recepții, în loc să o lase să facă treburile pe care le are ca sarcină. Noi avem niște normative foarte bune, avem specialiști buni, după 77 s-au dat noi norme și atunci construcțiile sunt mult mai sigure”, a declarat fostul ministru.

Care cartiere sunt sigure?

Școala de construcție românească și astăzi e suficient de bună, nu există o problemă atunci când îți alegi un cartier mai nou, mai ales cele construite după 77 și considerate mai sigure, spune fostul ministru.

„Problema este a clădirilor vechi, construite înainte de 1940 – și aici trebuie să departajăm: casele parter, casele cu parter și un etaj - două nu sunt case cu un pericol, din cărămida făcută ele rezistă suficient de bine, problema se ridică la casele peste P plus 4, P plus 5, blocurile făcute înainte de 1940 și aici trebuie făcute niște expertizări. Problema este că această expertizare s-a extins, nimeni nu o mai controlează. Acum expertizele le face fiecare pe bandă rulantă, pentru a câștiga un ban”, atrage atenția fostul ministru.

„Mai avem și o problemă instituțională”, spune el. Problema dezastrelor, cutremurelor, a inundațiilor, a alunecărilor de teren, toate acestea nu pot fi rezolvate dacă nu se face un plan de amenajare a teritoriului național. De aceea, Nicolae Noica insistă că trebuie reînființat Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, pe care în 2001 l-a desființat Adrian Năstase, trecând amenajarea teritoriului la Ministerul Transporturilor, pe atunci condus de Miron Mitrea. Trebuie făcut un Consiliu Tehnic Superior, așa cum era pe vremuri, care să avizeze toate aceste lucrări, a punctat fostul ministru.