Sari la conținut

Cine sunt oamenii care păzesc transporturi de zeci de milioane de euro

Ţin mâna pe trăgaci, ochii pe sacii plini cu bani şi au grijă să nu le scape niciun detaliu care ar putea compromite misiunea. Puţini îi cunosc pe jandarmii antrenaţi special pentru însoţirea maşinilor de valori. Fie că transportă tone de bani, lingouri de aur sau obiecte de artă de zeci de milioane de euro, misiunea este una clară - nimeni nu are voie să intervină în traseul convoiului.

Orice poate părea suspect într-o astfel de misiune”, spune Liviu Dinulescu, de la detașamentul Transporturi Speciale.

Este deviza cu care îşi încep fiecare zi de muncă cei câţiva jandarmi de la detaşamentul 4. Transportă zilnic valori de milioane de euro şi sunt antrenaţi să apese trăgaciul armei automate în orice clipă, dacă e nevoie. Misiunea lor este clară. Nimeni şi nimic nu trebuie să atingă maşina blindată pe care o însoţesc.

Maşina pe care o vedeţi aparţine Băncii Naţionale. Este o autoutilitară complet blindată. Carosieria, geamurile sunt blindate. La fel şi cauciucurile. Dacă se trage în ele, durează câteva minute până când se desumflă”, relatează Laurenţiu Rădulescu, reporter Digi24.

Regulile sunt simple. Jandarmii nu conduc maşina blindată şi nu ating niciodată sacii cu bani sau obiectele de artă transportate. Se ocupă doar de alegerea traseului şi de securizarea transportului.

Traseul maşinii de valori este anunţat şi autorităţilor locale. În cazul unei ambuscade, jandarmii au rolul de a scoate maşina blindată cât mai repede din zonă. Nu încearcă să-i prindă pe atacatori.

Orice poate părea suspect într-o astfel de misiune. Oamenii care se perindă în jurul transportului, maşinile din trafic”, spune Liviu Dinulescu, de la detașamentul Transporturi Speciale..

Misiunea noastră se desfăşoară în continuă mişcare”, spune Iulian Gânju, de la detașamentul Transporturi Speciale.

Sublocotenentul Liviu Dinulescu este cel care a păzit şi a adus în ţară opere de zeci de milioane de euro. Cuminţenia Pământului sau cele peste 100 de artefacte ale comorilor Chinei sunt doar câteva exemple. Multe misiuni presupun însă însoţirea maşinilor pline cu bani care ajung la Banca Naţională. Sublocotenentul evită să spună cât câştigă, dar este conştient că de el depind zilnic transporturi de milioane de euro.

În România, atacurile maşinilor de transport valori au fost rare. În 2009, în pasul Gutâi, o maşină de valori care nu era păzită de jandarmi a fost jefuită. Hoţii au fugit cu 2,6 milioane de lei, dar au fost prinşi câteva luni mai târziu.

Poate cel mai celebru jaf rămâne însă cel din 1959. Cinci bărbaţi şi o femeie au furat un 1,6 milioane de lei. Cam 2.000 de salarii la acea vreme.

Maşina băncii a fost atunci pradă uşoară. Cei care păzeau banii nu erau înarmaţi. Hoţii au fost prinşi şi arestaţi. Bărbaţii au fost executaţi, iar femeia care i-a ajutat a fost condamnată la muncă silnică pe viaţă.