Sari la conținut

De ce nu se aplică RCA mai ieftin

 

FOTO: Gulliver/Getty Images

Deşi legea spune că e obligatoriu, sistemul bonus-malus nu se aplică pentru toţi şoferii care cumpără asiguri RCA. Un motiv ar fi problemele CEDAM, baza de date care conţine istoricul daunelor provocate.

Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF: „Sistemul, după cum ştiţi, este foarte vechi şi am primit în aceste discuţii, avem un grup de lucru, ne uităm la CEDAM, la sistemul bonus malus. Sistemul este anexa la norma noastră privind RCA, ar trebui să o actualiză şi, de ce nu, să o mai şi modernizăm şi din experienţa altora, ca să dea rezultate echitabile”.

Echitabil înseamnă ca un şofer de 40 de ani, care nu a avut accidente în ultimii şase ani, să nu plătească mai mult de 500 de lei pe asigurarea obligatorie.

Dacă istoricul nu e luat în calcul, preţul poate urca şi cu 50 la sută, potrivit ASF, adică respectivul şofer va plăti 750 de lei pentru RCA. Prin comparaţie, un şofer cu aceeaşi vârstă şi aceeaşi maşină, dar care a provocat două accidente în anul anterior, va plăti puţin peste o mie de lei.

Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR: „Baza de date CEDAM are uneori probleme şi datorită faptului că sunt foarte multe interogări de multe ori pe aceeaşi maşină. Dacă un broker interoghează pentru o maşină, bineînţeles că sunt 9 interogări, de la 9 societăţi de asigurări, simultane, pe aceeaşi maşină şi creează probleme sistemul ăsta, deci ar trebui modificat”.

Ca să beneficieze de o poliţă corectă, şoferii nedreptăţiţi trebuie să depună o sesizare scrisă la ASF.

O altă problemă în privinţa RCA apare când un şofer îşi schimbă maşina. Potrivit legii, ar trebui să-şi păstreze clasa de bonus malus. În realitate, cei mai mulţi o iau de la zero, ceea ce poate însemna o asigurare mai scumpă.

Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR: „Atunci ar trebui să notifici bază de date CEDAM că ai altă maşină şi să te încadreze în această categorie, în mod normal ar trebui să se facă automat, dar e tot o chestie de IT”.

În acest caz, e nevoie de o cerere către asigurator, pentru trecerea bonusului de pe maşina veche, pe cea nouă. Şoferii trebui să prezinte contractul de vânzare al vechii maşini, dovada de radiere şi copia ultimei poliţe RCA.