Sari la conținut

Drumul heroinei s-a schimbat. Ofițer antidrog: „Situaţia instabilă din Ucraina îi ajută pe traficanţi”

Două ore şi jumătate s-au chinuit ofiţerii antidrog să taie tabla groasă a rezervorului. Au scos din el sute de pachete cu prafurile interzise. Chiar şi pentru ei, captura record de heroină a fost atipică. Tirurile au fost încărcate în Afganistan şi au plecat pe o rută nouă.

Ofiţer antidrog: „Acum câţiva ani a început să fie activă şi ruta Caucazului. Caucazul de sud şi Caucazul de nord. Ori pe cale maritimă, ajung în Caucazul de sud, în Marea Neagră. Şi cum a fost acest transport, sunt indicii că a ajuns în Odessa, după care pe cale rutieră în Ucraina, România. Situaţia instabilă din Ucraina îi ajută pe traficanţi. Autorităţile sunt preocupate mai multe pentru rezolvarea problemelor existente în zona de frontieră, au lăsat pe planul doi combaterea traficului de droguri”.

Potrivit procurorilor, planul pentru un astfel de transport se face în câteva luni de zile. Traficanţii îşi angajează şoferi, le promit sume importante de bani şi le spun că vor căra numai marfă legală. Au grijă, însă, să ştie prin ce puncte de frontieră se trece mai uşor şi în ce zile.

Mihaela Porime, procuror DIICOT: „În general, modalitatea de operare constă în înfiinţarea unor firme de transport, înmatricularea unor autotrenuri în circulaţie, după care se efectuează două transportui legale pentru a verifica ruta”.

Apoi se stabilesc locurile în care se ascund drogurile. De cele mai multe ori pachetele sunt puse în rezervor, în marfa trasportată cu remorca sau în locul roţii de rezervă. Pungile se învelesc în folie de aluminiu şi hârtie de indigo ca să nu fie detectate la scanere, iar pe caroserie este suflată o soluţie făcută din piper şi boia ca să scape şi de controlul câinilor antidrog.

Pentru că autorităţile au învăţat rapid şi aceste trucuri, traficanţii au renunţat la ruta clasică prin Turcia, Bulgaria şi România.

Schimbarea traseului a scumpit marfa. Valoarea en gros a heroinei e stabilită în funcţie de distanţa dintre ţara de origine şi cea de destinaţie. Cu cât drumul e mai lung, cu atât preţul creşte. În Afganistan, heroina costă 2000 de euro. În România, prețul creşte de cel puţin zece ori, pentru ca în Olanda să ajungă la 50.000 de euro.

Chiar şi această valoare creşte de cinci ori după ce drogurile sunt porţionate şi vândute la gram.

Cocaina e şi mai scumpă. Vine din America de Sud, dar traficanţii folosesc tot ţara noastră ca poartă de intrare în Europa. Pe ocean cu vaporul, prin Marea Mediterană, Marea Negră, România, prafurile albe ajung în Olanda şi alte ţări occidentale.