Sari la conținut
News Alert

Efectul Colectiv: cozi la stingătoare. Patronii se grăbesc să intre în legalitate

Multe cluburi şi localuri din Bucureşti au început să-şi pună la punct echipamentele de siguranţă în caz de incendiu abia după tragedia de la clubul Colectiv. Sute de bucureşteni au stat la coadă astazi la centrele unde se verifică şi se schimbă extinctoarele de incendii. Asta in conditiile in care un extinctor costă cât patru pachete de ţigări.

Liviu Dumitraşcu, reprezentant firmă: „Nu am găsit niciodată atât de aglomerat. Păi, numai când se întâmplă câte un eveniment nefericit ne face să punem lucrurile la punct”.

Ovidiu Popescu, administrator firmă: „Trebuie altă perioadă de garanţie, cum ar veni. Într-un fel am uitat de el, dar acuma... ştiţi cum e! Trebuie să le facem!”.

Bogdan Negerea, distribuitor articole PSI: „Ziua de lucru a început de sâmbătă, când au început să sune telefoanele. Aceasta se întâmplă doar în urma controalelor, nu de bunăvoie şi doar dacă se întâmplă ceva urât. Nu ştim să prioritizăm ceea ce mai important. Adică viaţa”.

Există sute de magazine, în toată ţara, care pun la dispoziţie astfel de echipamente. Dacă sunt folosite corect şi la timp, pot stinge un incendiu în câteva minute.

Piaţa echipamentelor de stingere a incendiilor din România este dominată de produse importate din China sau din Turcia. Fabricile de extinctoare româneşti sunt, în prezent, doar puncte de asamblare.

Mircea Susan, reprezentant firmă distribuitoare hidrante: „Stingătoare la noi se mai fabrică în următorul mod......se aduc de afară componente şi la noi se asamblează sau în Buzău mai sunt firme care produc recipientul stingătoarelor şi restul componentelor tot importante şi se asamblează mai departe.

Reporter: De unde sunt importante?

Mircea Susan: În principal din China şi din Turcia piesele componente şi cum v-am spus se asamblează în România.

La Buzău, în urmă cu trei ani, a fost deschisă cea mai mare fabrică de stingătoare de incendii din sud-estul Europei. Investiţia s-a ridicat la suma de 4 milioane de euro.

În anul 2014, patronii au fost nevoiţi să închidă afacerea, fiind invadaţi, spun ei de produse mai ieftine, de proastă calitate.

Constantin Toma, președintele Asociației Producătorilor de Stingătoare de Incendii: „ Sunt mostre de stingătoare studiate de către noi. 7.00-Grosimea tablei aici, ar trebui să fie undeva la 1,3-1,4 milimetri. Acest recipient, care lucrează la 24 de bari presiune, are grosimea 0,7-0,8 mm grosime! 8.00-Este absolut incredibil ce se întâmplă pe această piaţă! Această piaţă este un dezastru în acest moment, pentru că şi producătorii care mai eram şi mai făceam lucruri de calitate nu mai existăm. În urmă cu doi ani a trebuit să închid cea mai mare investiţie şi cea mai frumoasă investiţie din acest domeniu. 1.20-Estimez că peste 90% din stingătoarele care se livrează în acest moment sunt stingătoare care se aduc direct din China, de foarte proastă calitate. Ţările dezvoltate (...) au proprii producători, pentru că standardele de calitate sunt foarte înalte, pentru că până la urmă este vorba de viaţa şi avutul oamenilor! Este absolut incredibil, de azi dimineaţă sună telefoanele să livrăm stingătoare. Şi bineînţeles fabrica este închisă şi bineînţeles vor lua tot stingătoare din alea foarte bune... între ghilimele, din China”.

În România, normele de siguranta in caz de incendiu sunt încălcate, deşi legislaţia privind deţinerea de stingătoare de incendii este drastică. Ordinul cu numărul 138 din 2015 reglementează clar domeniul.

Locotenent-colonel Florin Andrei, reprezentant al Centrului pentru Securitate la Incendiu: Se referă la stingătoarele de incendiu, cum să le utilizezi, când trebuie să le reîncarci, cum să le reîncarci, când este necesar să le scoţi din uz...

Reporter: Deci este o legislaţie foarte strictă.

Florin Andrei: Foarte strictă, da. Rişti să fii amendat şi rişti să pui în pericol şi viaţa altor cetăţeni.

La clubul Colectiv existau trei extinctoare, deşi era nevoie de cel puţin şase. Aceasta a fost însă doar una dintr-o serie de încălcări ale normelor de siguranță care au dus la moartea a 30 de persoane.