Sari la conținut

Fiscul vrea să impoziteze diurnele şoferilor. Transportatorii: decizia este abuzivă

Fiscul a început controalele în vară, iar în decembrie unele firme de transport au primit vestea că au de achitat sume foarte mari drept impozite şi contribuţii pentru diurnele acordate şoferilor în ultimii trei ani.

„Am rămas fără cuvinte, această sumă fiind de 950.000 de euro, ceea ce înseamnă că ar paraliza toată activitatea firmei şi pur şi simplu ar urma să declar falimentul”, spune Gheorghe Stocheciu, patronul unei firme de transport.

Transportatorii spun că decizia Fiscului de a considera diurnele drept venituri salariale, care pot fi impozitate, este abuzivă, pentru că ar fi o reinterpretare a legilor în vigoare.

„Această măsură de fapt înseamnă închiderea efectivă a transportului rutier naţional”, spune și Dumitru Blaga, preşedintele unei asociaţii de transportatori.

Legea stabileşte că diurna acordată bugetarilor care pleacă în străinătate în interes de serviciu este de 35 de euro pe zi, bani din care trebuie plătite masa şi transportul.

Firmele private pot acorda o sumă mai mare cu o condiţie - valoarea totală să nu depăşească de 2,5 ori diurna stabilită în cazul bugetarilor. Pentru un stat din Uniunea Europeană, diurna maximă ce poate fi acordată fără a fi impozitată este de 87,5 euro.

Printre societăţile comerciale verificate s-au numărat şi agenţi economici care prestează activităţi în domeniul transporturilor şi s-a constatat că există anumite aspecte de natură fiscală care ar trebui clarificate în ceea ce priveşte diurnele şoferilor”, spune Sabina Zereş, purtător de cuvânt al ANAF.

Specialiştii în fiscalitate susţin că firmele de transport nu comit nicio ilegalitate.

„ANAF-ul, odată ce stabileşte aceaste sarcini suplimentare, instituie şi măsuri asiguratorii, asta înseamnă sechestru pe bunuri, poprirea conturilor, practic activitatea contribuabilului este blocată”, spune Petru Horga, specialist în fiscalitate.

Firmele de transport estimează că aplicarea măsurii i-ar obliga la plăţi în valoare de 6 miliarde de euro.