Sari la conținut

Ioan Rus, despre autostrada Pitești-Sibiu: A fost tot timpul o prioritate

„Vineri se semnează contractul (...) A fost tot timpul o prioritate. Pe primele evaluări, pe care nu noi le-am făcut, le-au făcut specialiștii americani, se califica în primă instanță ca drum expres. Oricum, exproprierile se fac toate la nivel de autostradă. Dupa aceea, când am evaluat proiectele ca să prioritizăm toate planurile și Comisia Europeană ne-a cerut să dăm punctaje mai mari pentru tot ce înseamnă rețeaua europeană, atunci acestea au luat din start un punctaj mai mare, 30 de puncte, să zicem, cele din rețelele conexe au luat 15 puncte, apoi eficiența economică a adăugat punctajul mai mare. Astfel încât Pitești-Sibiu a ajuns pe un loc fruntaș în prioritățile pe care le avem”, a explicat ministrul.

Ioan Rus se referea la semnarea contractului pentru noul studiu de fezabilitate pentru autostrada Pitești-Sibiu, amânată până acum din cauza contestațiilor depuse în urma licitației

„Vineri se va putea semna contractul și urmează un montaj financiar pe treaba asta și etapizarea lucrărilor pe tronsoane, astfel încât să începem din multe puncte simultan. S-ar putea să începem partea în care nu avem nevoie de atâtea studii geo și am putea începe mai repede decât în interiorul zonei defileului sau în zonei strict montane. Dar acolo mai avem de lucru”, a spus ministrul.

El a adăugat că, pe lângă banii europeni și cofinanțarea din partea României, au mai fost alocați șapte miliarde de euro din bugetul statului „pe care sa ii utilizam ca bani de BEI/BERD (Banca Europeană pentru Investiții și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare)”.

„Negocierile sunt în desfășurare în acest moment”, a adăugat Ioan Rus.

În opinia sa, e importantă și dimensiunea socială a acestui proiect.

„România are trei milioane de oameni din forța activă în Occident, dintre care un milion de fierari betoniști, zidari, lucrează prin Europa. Au poate 1.500 de euro salariu”, a arătat el, dând exemplul Portugaliei, unde s-au întors în țară aproximativ 700.000 de oameni plecați la muncă în Europa, după ce a început construcția de autostrăzi.

„Bugetul de la pensii ar trece la plus dacă ar avea încă 200.000 de salariați. Dacă aduc 300.000, 500.000 de oameni se echilibrează bugetul”, a mai spus el.