Klaus Iohannis: Situaţia din Sănătate va fi discutată în CSAT. SRI şi-a făcut treaba

Data publicării:
iohannis la cotroceni declaratie - presidency-3.ro

Klaus Iohannis:

„Din păcate s-a văzut şi cu ocazia ultimului scandal public, cel al dezinfectanţilor, ce pagube imense pot să apară din cauza nepăsării şi a corupţiei.

După cum probabil vă amintiţi am inclus elemente de sănătate în documentul numit Strategia Naţională de Apărare a Ţării şi am inclus sănătatea la chestiuni de securitate naţională.

Având în vedere toate acestea, am inclus pe ordinea de zi a CSAT, care va avea loc săptămâna viitoare, pe 27 mai, un punct destinat acestui sector.

Am cerut materiale de la Ministerul Sănătăţii, de la instituţiile care au informaţii în legătură cu aceste chestiuni şi am cerut să vină nu doar cu prezentarea situaţiei ci şi cu soluţii.

Ca să nu apară nişte aşteptări care apoi creează nişte soluţii parţiale, precizez că nu în CSAT se rezolvă această problemă. În CSAT se discută, se găsesc interconexiunile între ce face Ministerul Sănătăţii şi ce fac Serviciile. Dar rezolvarea chestiunilor nu se face în CSAT. Politicile trebuie create la Ministerul Sănătăţii. Tot Ministerul Sănătăţii trebuie să vină cu norme îmbunătăţite, să facă proceduri care să prevină apariţia altor probleme.

Procurorii şi poliţiştii să îi caute pe cei care, dacă există, sunt vinovaţi de încălcarea legii. Este evident că în domeniul sănătăţii nu avem de a face doar cu o problemă punctuală pe dezinfectanţi, avem numeroase probleme care pot fi rezvolvate doar dacă cei care au răspunderi vin cu soluţii serioase.”

- Nu am avut impresia că SRI încearcă să acopere nereguli. Şi în acest caz şi-a făcut datoria. Persoanele care au primit informări nu le-au citit cu atenţie, iar unele autorităţi nu şi-au făcut treaba aşa cum trebuie. Informările sunt cu titlu „secret” şi „strict secret”, nu sunt destinate informării publice.

- Anumite informări ajung la Administraţia Prezidenţială. Dacă sunt specifice unui anumit domeniu, ele ajung la consilierii care se ocupă de acest domeniu. Nu-mi amintesc de nicio discuţie sau informare care s-ar fi referit la un anumit producător. Dar au fost discuţii despre unele nereguli. În momentul în care primim informări, noile citim şi ne considerăm informaţi. Preşedinţia nu este vreun organ de control.

- Dacă primesc vreo informare despre o situaţie pe care o consider gravă, pot să discut despre ea cu prim-ministrul.

- Imediat după Colectiv am primit câteva informări grave şi le-am discutat la vremea respectivă.

Declarația de presă integrală a președintelui:

„Bună ziua! Câteva remarci legate de acte normative care au ajuns la promulgare în ultimele câteva zile și o chestiune legată de tema „sănătate publică”. Avem un pachet de patru legi care reglementează achizițiile publice, un pachet care a fost recent aprobat în Parlament și astăzi am promulgat aceste patru legi. Este vorba de Legea privind achizițiile publice, Legea privind achizițiile sectoriale, care înlocuiește vechea Ordonanță nr. 34/2006, pe care o abrogă. Este Legea privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, care înlocuiește și abrogă vechea Lege a parteneriatului public privat din 2010. Aceste prime trei legi, printre altele, transpun și trei directive europene, care au fost scadente la implementare în această primăvară.

Și, în fine, Legea privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, o lege care reglementează această chestiune și înlocuiește un capitol din vechea Ordonanță nr. 34/2006. Faptul că acest pachet a fost aprobat, cu certitudine, un pas înainte în zona achizițiilor publice. Vechea reglementare, Ordonanța nr. 34/2006, a suferit nenumărate modificări, au fost nenumărate nemulțumiri în legătură cu acel act normativ, și, având acum un sistem de evaluare a achizițiilor mai complex un pic, dar care combină criteriul prețului cu elemente de calitate, este o chestiune pe care o găsesc bună. Trebuie să apreciez faptul, trebuie să apreciez în sens pozitiv faptul că Parlamentul a înțeles importanța acestui pachet de acte normative și a trecut prin toate procedurile acest pachet în aproximativ jumătate de an, ceea ce este o viteză notabilă pentru Parlamentul nostru.

Un al doilea subiect, pe care vreau să-l discut pe scurt este legat de sistemul de sănătate. Din păcate, s-a văzut şi cu ocazia ultimului scandal public, cel al dezinfectanţilor, ce pagube imense pot apărea din cauza nepăsării şi a corupţiei în sistemul de sănătate publică.

După cum probabil vă amintiţi, am inclus elemente de sănătate în documentul numit Strategie Naţională de Apărare a Țării şi am inclus Sănătatea la chestiuni de securitate naţională.

Având în vedere toate acestea, am inclus pe ordinea de zi a CSAT, CSAT care va avea loc săptămâna viitoare, pe 27 mai, un punct pe ordinea de zi destinat acestui sector. Am cerut pentru această lămurire în CSAT materiale de la Ministerul Sănătății, de la instituţiile care au informaţii în legătură cu aceste chestiuni şi am cerut să vină nu doar cu prezentarea situaţiei, ci şi cu soluţii.

Acum, ca să nu apară nişte aşteptări care pe urmă creează nişte soluţii parţiale: nu în CSAT se rezolvă problema. În CSAT se discută, se găseşte unde sunt interconexiunile între ce fac, de exemplu, Ministerul Sănătăţii şi serviciile, dar rezolvarea chestiunilor nu este la CSAT, este la instituţiile abilitate. Politicile trebuie create la Ministerul Sănătăţii. Tot Ministerul Sănătăţii trebuie să vină cu norme îmbunătăţite, trebuie să creeze proceduri care previn apariţia altor probleme de acest tip. Procurorii, poliţiştii trebuie să-i caute pe cei care, dacă există, sunt vinovaţi de încălcarea legii.

Este evident că în domeniul sănătăţii nu avem de-a face doar cu o problemă punctuală pe dezinfectanţi, avem numeroase probleme care pot fi rezolvate doar dacă cei care au răspunderea vin cu soluţii serioase, care pot fi puse în practică şi le pun în practică.

Poate unii îşi amintesc, în timpul campaniei mele electorale m-am referit la sănătatea publică şi am spus că este una dintre priorităţile mele. Am spus atunci şi spun şi acum, fiindcă în continuare cred că acest lucru este adevărat, că pacientul trebuie să fie în centrul sistemului. Acesta nu este un slogan, acesta este felul în care trebuie construit sistemul public de sănătate.

Al treilea punct se referă la educaţie, la „România Educată” şi la un aspect foarte concret, care a fost discutat, dezbătut în repetate rânduri. Este vorba despre doctorate şi plagiate. Rimează, dar nu fac casă bună şi a ajuns la promulgare o lege care aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2016 privind modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011.

Nu voi promulga această lege, ci o voi retrimite Parlamentului, fiindcă această lege, prin modificările pe care le aduce, nu stabileşte acel cadru legal care să stimuleze cu adevărat performanţa şi care să încurajeze excelenţa în şcolile doctorale. Legea nu este de natură să garanteze respectarea normelor de integritate şi nici nu clarifică regimul juridic cu privire la prevenirea şi sancţionarea eventualelor abateri de la aceste norme de integritate. În primul rând vorbim aici, evident, de plagiat.

Cred că este vital să redăm încrederea publicului în şcolile doctorale şi cred că acest demers se încadrează perfect în programul meu, „România educată". Performanţa trebuie să primeze, meritul trebuie să fie recunoscut, iar abaterile trebuie sancţionate.

Vreau să punem capăt fenomenului de plagiat şi cred că pentru acest lucru avem nevoie de o legislaţie care stimulează performanţa, care asigură transparenţa, transparenţa procesului în acest caz de acordare a doctoratului, dar care clarifică foarte clar şi cum se retrage, în situaţia în care se dovedeşte că lucrarea este copiată sau plagiată, cum doriţi.

Aceste chestiuni, după părerea mea, nu sunt bine lămurite şi o să solicit Parlamentului o reluarea a discuţiilor pe această temă. Acum mai avem timp şi pentru două sau trei întrebări.”

Întrebări din partea reprezentanţilor mass-media:

Jurnalist: Bună ziua, domnule Președinte! Domnule Președinte, Constituția oferă Președintelui României rolul și responsabilitatea medierii între stat și societate. În chestiunea dezinfectaților, societatea a aflat din partea statului, a autorităților până în acest moment, inițial că sunt 5% probleme doar, apoi că sunt 50 de spitale, apoi că sunt 20 de județe și ultima comunicare a statului, prin Guvern, a fost că toate produsele unei anume firme sunt neconforme. Ultima comunicare a SRI este că au trimis peste o sută de informări către autoritățile locale, centrale, iertați-mă, cinci sute cu totul, socotindu-le și pe cele locale. Întrebarea mea este următoarea: ce soluții puteți oferi dumneavoastră, în cadrul legii, astfel încât cetățenii să fie convinși că SRI și-a îndeplinit misiunea și nu face parte din sistemul, vă citez, „de nepăsare și corupție”? Sau poate chiar incompetență. Vă mulțumesc!

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Nu am avut niciun moment impresia că SRI face parte sau încearcă să acopere anumite nereguli. Însă, SRI produce ceea ce se numește informări. Informările sunt destinate persoanelor care au atribuții, care au putere de decizie în sistemele despre care se vorbește în informarea respectivă. Și atunci este evident că anumiți demnitari nu au citit cu atenție aceste informări sau le-au ignorat cu bună știință. Ceea ce îmi doresc eu este să reparăm sistemul. Vorbim aici de sistemul de sănătate. Din acest motiv am avut discuții, chiar mai multe discuții cu ministrul interimar al sănătății, cu Prim-ministrul Dacian Cioloș, care mi-a prezentat concluziile pe care le-a tras, am discutat pe marginea lor și am ajuns la soluții care, în mod paradoxal, sunt destul de simple. Oricine putea să le găsească dacă și-ar fi dorit până acuma. Trebuie clarificate norme și trebuie clarificate proceduri. Norme pentru a ști ce condiții trebuie să îndeplinească, de exemplu acești dezinfectanți, proceduri pentru a ști cum se achiziționează aceste materiale specifice tocmai pentru a elimina subiectivitatea din achiziția publică făcută de unele unități spitalicești. Eu cred că SRI și în acest caz și-a făcut datoria. Când a avut semnale că ceva nu funcționează bine, a sesizat, dar unele autorități cred că nu și-au făcut treaba foarte bine și, dacă au fost persoane care cu bună știință au încălcat legea, atunci evident că mă aștept de la procurori să-i găsească și să-i predea justiției.

Jurnalist: Iertați-mă, deci noi nu avem nicio soluție de a crede și noi, de a vedea și noi informările sau... noi, cetățenii?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Nu.

Jurnalist: Nu există nicio soluție legală ca să ne convingem?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Nu, ele sunt destinate unei categorii de demnitari, ele sunt cu titlul de secret și strict secret. Nu sunt destinate publicului general. Dar puteți să cereți lămuriri de la SRI. Nu știu dacă unele dintre ele pot fi date cu titlul de nesecret, dacă așa este, atunci o să vă lămurească SRI.

Jurnalist: Bună ziua! Domnule Președinte, 22 dintre aceste informări au mers către Parchete. Cei din Comisia pentru controlul SRI nu au spus dacă și către DNA, către Ministerul Public, către Parchete. Spuneți că SRI și-a făcut treaba. Înseamnă că aceste instituții nu și-au făcut treaba? Pentru că niciuna nu s-a autosesizat. Ce faceți dumneavoastră ca să aflați vinovații pentru că ancheta nu merge acum și în cazul instituțiilor care nu și-au făcut treaba și a procurorilor și a celor de acolo? Mulțumesc!

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Șefii instituțiilor vor trebui să verifice dacă au ajuns acele informări, dacă au fost luate în seamă și, dacă n-au fost luate în seamă, de ce este așa. Avem procurori noi, avem Procuror General nou, avem Procuror Șef la DNA reînvestit pentru rezultate bune, avem Procuror Șef destul de nou la DIICOT. Aștept să-și facă treaba, să verifice, Inspecția Judiciară să verifice și să facă ordine.

Jurnalist: Ca șef al CSAT veţi cere acest lucru?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Da, categoric.

Jurnalist: Vroiam să vă întreb dacă dumneavoastră aţi primit informări de la SRI legate de această problemă a infecţiilor intraspitaliceşti şi a dezinfectanţilor şi a firmei Hexi Pharma şi ce aţi făcut în urma primirii acestor informări?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Anumite informări ajung la Administrația Prezidenţială, dar dacă sunt specifice pentru un domeniu ele de regulă ajung la consilierii care se ocupă de acest domeniu.

Jurnalist: În cadrul CSAT veţi cere SRI să facă publice anumite informaţii legate de acest subiect?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Această chestiune, dacă anumite informări pot fi făcute publice sau nu, am abordat-o înainte, cu colegul dumneavoastră. O să cer SRI să verifice dacă unele din aceste informări pot fi desecretizate şi date publicului.

JurnalistFaptul că SRI a trimis aceste informări este contestat de mulţi demnitari. Pe ce anume vă bazaţi când spuneţi că SRI şi-a făcut cu certitudine datoria şi practic firul s-a rupt în momentul când s-a ajuns la aceşti demnitari?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Fiindcă acesta este experiența mea că SRI îşi face treaba şi sunt anumite instituţii, care în anumite momente nu-şi fac treaba. Eu vorbesc din propria experienţă.

Jurnalist: S-a întâmplat vreodată ca din 2014 până acum vreunul dintre consilierii dumneavoastră să vă informeze că ar fi primit notificări de la SRI cum că ar fi probleme cu dezinfectanţii în spitale, şi în special cu firma despre care vorbim acum?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Nu îmi amintesc de nicio discuţie sau informare care s-ar fi referit la un anumit producător. Dar au fost informări despre proceduri care nu merg bine în unele spitale. Da, este adevărat.

Jurnalist: Puteţi să ne detaliaţi dacă era vorba chiar despre infecţiile nosocomiale sau despre alt subiect şi ce aţi considerat că se poate face în momentul în care aţi primit aceste informări?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: În momentul în care primim informări, le citim şi ne considerăm informaţi. Preşedinţia nu este entitate de sesizare. Preşedintele nu este un Supra-guvern. Fiindcă aceste informări - trebuie să vă spun un pic cum arată ele. Vine o informare despre o temă X. Majoritatea sunt trimise din oficiu şi Administraţiei Prezidenţiale, dar ele nu sunt destinate special Administraţiei Prezidenţiale. Dacă informarea conţine lucruri care sunt demne de ştiut în zona spitalelor, informarea merge la Prim-ministru, Ministrul Sănătăţii, eventual la un director judeţean. Dacă sunt sesizate abateri care eventual ar putea fi considerate penale, atunci aceste informări merg şi la Parchete. De fiecare dată, cel care este autoritate în domeniu, trebuie să acţioneze. Dacă o informare este făcută pentru Ministrul Sănătăţii, nu acţionează instituţional Administraţia Prezidenţială. Dacă sunt chestiuni foarte grave, atunci consilierii prezidenţiali vin cu o informare specială către mine şi dacă, într-adevăr, consider şi eu ca este un caz grav pot să-l prezint într-o discuţie cu Prim-ministrul, căci este o chestiune care ţine de guvern, sau chiar pot să cer o informare în CSAT. Dar nu este gândit în aşa fel încât să primească informări zece oameni şi Președinția să sesizeze suplimentar Ministerul Sănătăţii: „Atenţie că ne-a scris SRI ca sunt anumite probleme!”

Jurnalist: Înseamnă, domnule Preşedinte, că până acum nu aţi primit nici o informare cu privire la sistemul de sănătate pe care aţi considerat-o gravă până în acest moment?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Ba da, imediat după Colectiv am primit câteva şi le-am discutat la vremea respectivă.

JurnalistSunt suspiciuni că în spatele Hexi Pharma s-ar afla un serviciu secret”. Preşedintele Senatului, domnul Călin Popescu Tăriceanu. Cum catalogaţi această declaraţie, cum o vedeţi?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Cu ghilimele.

Jurnalist: De luat în serios?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Dacă nu am fi în campanie electorală, s-ar putea să fie o afirmație stranie, dar o cataloghez sub alte declarații de campanii electorale. Nu pot să iau în serios într-o conferință de presă publică o afirmație de acest tip. Dacă cineva are indicii că așa este, atunci este obligat prin lege, atenție, nu prin faptul că vă spun eu acum, este obligat prin lege să dea aceste informații procurorilor. Dacă nu o face, este pasibil de o urmărire penală, fiindcă se numește tăinuirea unor informații.

JurnalistAvând în vedere situația dezinfectanților, putem vorbi despre un genocid, poate foarte multe mii de persoane și-au pierdut viața în urma acestor situații din spitale?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Putem să vorbim cu siguranță despre o chestiune scandaloasă și putem să vorbim, evident, de nevoia unei schimbări a sistemului și aceasta este abordarea pe care o am. S-au întâmplat, probabil, situații în care pacienții au suferit din cauza acestei nepăsări, fără să fie raportat cazul ca atare. Aceste lucruri pot fi verificate  și, din informațiile mele, ele sunt în curs de verificare. Dar important este să tragem învățămintele care se impun și să schimbăm lucrurile în așa fel încât pacienții să nu fie tratați cu indiferență, cu nepăsare, datorită unor oameni care nu și-au făcut treaba.

Vă mulțumesc! Mi-a făcut mare plăcere să vă revăd astăzi. Vă doresc o după-amiază bună!”

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri