Sari la conținut

Lacrimi și revoltă în Valea Jiului. Doi morți, trei anchete, aceleași vechi probleme și promisiuni

Doi mineri morţi şi unul rănit. Este cel mai nou bilanţ al tragediei de la Mina Lupeni. Primul bărbat scos din galerie s-a stins, vineri seară, la Spitalul Floreasca din Capitală, unde fusese adus cu un elicopter. Medicii spun că au făcut tot ce le-a stat în putere să îl ţină în viaţă, însă era prea slăbit ca să mai lupte.

Ioan Florin Suciu a fost primul miner adus la suprafaţă după 11 ore în care două echipe de salvatori au făcut eforturi supraomeneşti să ajungă la el. În zori, medicii l-au adus la Spitalul de Urgenţă Floreasca, cu un elicopter SMURD. Era în comă indusă. Doctorii au făcut tot posibilul să îl ţină în viaţă,dar după mai multe ore, bărbatul a murit. Avea mai multe fracturi, iar muşchii i-au fost pur şi simplu zdrobiți de greutatea tavanului prăvălit peste el. Ioan lucra de 12 ani în mină. Era căsătorit şi avea un copil. Duminică ar fi împlinit 44 de ani.

Primul care s-a stins a fost Iulian Codlean - urma să împlinească, tot duminică, 40 de ani. Din nefericire, însă, de ziua lui de naştere va fi înmormântat. Trei copii mici au rămas acum fără tată. El a fost ultimul miner recuperat din galerie, din păcate, fără suflare.

Soţia minerului şi-a exprimat durerea într-un mesaj pe Facebook în care spune că nimic nu poate alina tristeţea familiei.

Doi dintre colegii săi au fost salvaţi în ultima clipă din adâncul pământului. Salvatorii au ajuns la primul dintre ei după 12 ore, timp în care au fost nevoiţi să se târască pe burtă prin galerii de nici un metru şi să sape cu mâinile goale prin pămînt şi minereu.

„A ajuns prima victimă la suprafaţă. Prima victimă a fost scoasă. Se vaită, este clar că are dureri. Sunt foarte mulţi medici aici. Vedem aici, soţia bărbatului, care plânge”, relata Carla Tănasie, reporter Digi24, în noaptea de joi spre vineri.

Minerul rănit a fost transportat la Bucureşti cu un elicopter SMURD, dar a murit după nici 24 de ore.

La o oră de la scoaterea din galerie a primului bărbat, a fost adus la suprafaţă şi cel de al doilea. Starea lui era mai bună şi a fost dus la Spitalul din Petroşani.

Întreaga operaţiune de salvare a durat 17 ore.

Alți opt mineri au reușit să iasă singuri din galerie. Unul dintre ei a explicat de ce se expune zilnic pericolelor: „Trebuie să merg să-mi câștig pâinea. Eu am 2000 de lei, am două fetițe. Am 27 de ani și 3 ani de subteran”, a spus Aurel Stoian, unul dintre cei opt mineri care au văzut moartea cu ochii.

Trei anchete și aceeași veche problemă

După accidentul de la Lupeni, trei anchete sunt în derulare. S-au redeschis şi discuţiile despre condiţiile în care lucrează minerii: cu utilaje vechi şi fără echipamente. Ministrul energiei susţine că achiziţiile au fost blocate în ultimii ani din cauza situaţiei financiare.

Durere, indignare şi revoltă la Lupeni după tragedia din mină. Ortacii îşi înghit vorbele de teamă că şi-ar putea pierde locul de muncă, iar cei care acceptă totuşi să vorbească îşi stăpînesc cu greu lacrimile.

A fost un gol sus, deasupra grinzilor s-a format un gol mare, de acolo s-au rupt, stâlpii nefiind buni, au cedat . Nu mai ține presiunea pe ei”, spune minerul Aurel Stoian.

Reporter: Calitatea stâlpilor ați mai sesizat-o?

Aurel Stoian: Da, se știe de mai mult timp. Dacă s-a ajuns la necazul ăsta, acum s-au deschis ochii.

Reporter: credeţi că lipsa stâlpilor a dus la accidentul de ieri?

Aurel Stoian: Da. Se ştia de ei.

Aurel Stoian este unul din cei 11 mineri care erau la 400 de metri sub pămînt atunci cînd galeria a cedat. El şi alţi şapte colegi au reuşit să iasă singuri la suprafaţă. Problemele semnalate de el sunt recunoscute de toată lumea, inclusiv de conducerea complexului energetic.

„Și noi am anunţat conducerea că stâlpii sunt proşti, însă ştim cu toţii că avem o singură firmă care produce stâlpi şi care îi produce de proastă calitate. I-am sesizat ministrului, fiind companie de stat, să-i luăm din altă ţară, pe vremuri se cumpărau din Polonia şi acei stâlpi dădeau o siguranţă mult mai mare”, a declarat Darius Câmpean, președintele sindicatului „Muntele”.

Conducerea Complexului Energetic Hundoara recunoaşte problemele. „Stâlpii sunt vechi, noi continuăm periodic repararea lor, dar pe măsură ce îmbătrînesc, şi reparaţiile trebuie îndesite. E greu de scos din subteran, reparat, iar adus la suprafaţă. E foarte dificil, sunt foarte grei, au peste 100 de kilograme, trebuie să-i ducă doi oameni. Acest abataj a fost pus în funcţiune acum câteva zile, deci nu erau deficienţe majore”, a declarat Viorel Stancu, directorul Complexului Energetic Hunedoara.

Ministrul energiei le promite minerilor că se vor cumpăra materiale noi.

- În maximum 2 săptămâni vor veni 200 de stâlpi de susţinere pentru aceste grinzi, promite Toma Petcu.

- De ce nu au venit până acum?

- Sunt companie de stat, sunt obligaţi să aibă o procedură trasparentă, iar datorită istoricului prost al companiei, la toate licitaţiile nu s-a prezentat nimeni. Datorită faptului că compania în anii anteriori nu a avut resursele financiare necesare, companile cu care au mai lucrat nu au mai venit la procedura de licitaţie, deci nu au avut de unde lua aceste produse, explică ministrul energiei.

Mina Lupeni ar fi trebuit să se închidă anul viitor, însă autorităţile române au depus deja la Uniunea Europeană o cerere de prelungire a termenului cu încă cinci ani.

Inaugurată în anii 30, mina Lupeni a fost scena multor tragedii. 220 de oameni au murit aici în decursul timpului.

Acum la Lupeni mai lucrează 1.100 de angajaţi, iar producţia medie este de 2.000 de tone de minereu pe zi.

Cel mai tragic accident minier din țara noastră au avut loc în 1980, în mina Livezeni din Valea Jiului, când o explozie în subteran a ucis 53 de persoane.

Citiți și: 

Mărturia unuia dintre minerii răniți la Lupeni. Cum a încercat să-și ajute colegii

Promisiuni după tragedie: Mina Lupeni va fi consolidată

Cine este minerul mort în accidentul de la Lupeni. Iulian va fi înmormântat de ziua lui

Cele mai grave accidente miniere din România

VIDEO. Mărturiile unor salvatori îndurerați

Cine e de vină pentru accidentul de la Lupeni? Ce spun familiile și sindicaliștii